söndag 15 juli 2012

The Golden Lily - Richelle Mead

Titel: The Golden Lily
Författare: Richelle Mead
Antal sidor: 418
Förlag: Razorbill
Utgivningsdatum: 12 juni 2012

The second thrilling installment in Richelle Mead's Vampire Academy spinoff series

Tough, brainy alchemist Sydney Sage and doe-eyed Moroi princess Jill Dragomir are in hiding at a human boarding school in the sunny, glamorous world of Palm Springs, California. The students--children of the wealthy and powerful--carry on with their lives in blissful ignorance, while Sydney, Jill, Eddie, and Adrian must do everything in their power to keep their secret safe. But with forbidden romances, unexpected spirit bonds, and the threat of Strigoi moving ever closer, hiding the truth is harder than anyone thought.

Populated with new faces as well as familiar ones, Richelle Mead's breathtaking Bloodlines series explores all the friendship, romance, battles, and betrayals that made the #1 New York Times bestselling Vampire Academy series so addictive. In this second book, the drama is hotter, the romances are steamier, and the stakes are even higher.



The Golden Lily är den åttonde boken jag läst av Richelle Mead, så vid det här laget kan vi ju anta att jag verkligen gillar vad hon skriver. Vampire Academy är en av mina favoritserier och trots att jag länge var skeptisk till den här nya spin-off serien, så kan jag väll säga att jag börjar mjuka upp till den.

Det är inte direkt så att det händer mycket i boken, för det gör det verkligen inte. Snarare fokuserar boken mer på relationer karaktärerna emellan, än på action. Det fanns bara två tillfällen, vad jag kan komma på, då det faktiskt hände något spännande, och inte ens då tyckte jag att det var, ni vet, riktigt spännande.

Men ändå gillar jag boken. Antagligen för att jag gillar karaktärerna så mycket. Adrian har verkligen växt i mina ögon sedan vi först träffade honom någonstans bak i Frostbite. Det känns som jag ler så fort han öppnar munnen, haha. Sydney gillar jag även hon. Hon är så olik Rose som man kan komma, vilket jag tycker är bra. Men får jag bara säga att Jill verkligen känns som den nya Lissa? Med andra ord rätt så irriterande, haha. Jag förstår mig verkligen inte på henne. Först dejtar hon en kille som visar sig vara ond, sedan bara några dagar efter det (?) börjar hon dejta en ny och så vidare. (Spoiler: Och sedan i slutet är det Eddie som gäller. Kom igen tjejen. Ta det lite lugnt nu.)

Jag hade verkligen önskat att det trots allt hade hänt lite mer i boken, för nu kändes det allt för mycket som en transport sträcka och en mellan bok. Kanske att Mead hade kunnat förkorta ner serien med någon bok, istället för att skriva 6 böcker. Men äh, jag ska inte klaga. Jag gillar ju trots allt boken. Och som en sista sak måste jag bara säga att jag älskar varje scen vi får med Dimitri. Fangirling på hög nivå här borta.

Favorit citat: 
“Day 24. Situation is growing worse. My captors continue to find new and horrific ways to torture me. When not working, Agent Scarlet spends her days examining fabric swatches for bridesmaid dresses and going on about how in love she is. This usually causes Agent Boring Borscht to regale us with stories of Russian weddings that are even more boring than his usual ones. My attempts at escape have been thwarted thus far. Also, I am out of cigarettes. Any assistance or tobacco products you can send will be greatly appreciated.
-Prisoner 24601” 


Rekommenderar till: Den som läst och tyckt om Vampire Academy serien.


Betyg: 4/5

1 kommentar: