söndag 22 juli 2012

Mina favoritserier och varför jag älskar dem

Tomorrow av John Marsden
Tomorrow är en sådan serie som jag haft med mig ofantligt länge nu. Det var en serie som fick mig att gråta floder, bli förfärad och dö lite inombords - you name it, allt på samma gång. Allt var så verkligt. Särskilt karaktärerna; hur de kände och agerade slog mig så hårt i magen, för att det var just så verkligt. Så när det kommer till att skapa trovärdiga karaktärer har nog Marsden alltid varit min favorit. Och det är verkligen ingen dans på rosor i den här serien, vilket är väldigt förståeligt då det trots allt handlar om ett krig. Så ja, en otroligt bra serie som jag alltid kommer älska. 


The Mortal Instruments av Cassandra Clare
Även om mina känslor till den här serien har varit någorlunda svalare på den senaste tiden, så kommer jag aldrig glömma då jag precis läst ut City of Glass och var helt lyrisk över dess awesomeness. Så ofantligt bra, epic, rolig och hjärtskärande tyckte jag att boken var, vilket är något jag står väldigt starkt fast vid. Samlingen karaktärer i boken älskar jag fortfarande rätt så mycket, men jag hoppas på att Clare kommer få mig att avguda dem igen i City of Heavenly Fire. 


Vampire Academy av Richelle Mead
En bokserie som jag var otroligt beroende av vinter/våren 2011. Jag läste alla böckerna i sträck och grät vid säkert flera tillfällen. Jag kommer för alltid älska karaktärerna Mead skapat (Rose, Dimitri, Christian, Adrian, Abe, för att nämna några få), och världen nästan lika mycket. Jag finner hela tiden att jag går tillbaka till de här böckerna, antingen för att läsa om dem, eller för att bläddra i några kapitel. Snart ska jag ta och läsa om de tre sista böckerna i serien, då jag läste de första tre igen någon gång i våras. Åh, jag kommer nog alltid älska den här serien på något sätt.


Gallagher Girls av Ally Carter
Jag kommer inte få ro förrän alla bokbloggare där ute har läst den här serien. Förstår ni det? Läs den. LÄS DEN, LÄS DEN, LÄS DEN. Okej? Hm ... Men ja, till varför jag älskar serien så mycket. För att den är helt otroligt och fullständigt fenomenalt bra? Räcker det? Haha. Karaktärerna är helt aelskjffs bra och tempot är snabbt så att man aldrig blir uttråkad. Man gråter floder för att allt är messed up och man kan inte göra något åt det och ... okej, det kanske mest var sista boken, men ändå. DEN HÄR SERIEN ÄR SÅ GALET BRA. Och jag fangirlar nog extra mycket över den för att det är den serie jag har färskast i minne. Puh, andas ut. Jag vet inte hur jag ska överleva då jag får den sista boken i mina händer. Helt ärligt. Jag har ingen aning.


Inheritance av Christopher Paolini
Jag bryr mig inte om vad kritiker och andra säger: den här serien äger. Och jag kommer alltid stå fast vid det, även om jag ibland känner mig rätt så ensam om den åsikten. Jag kommer alltid stå i tacksamhetsskull till Christopher Paolini för att han tog mig ur min Potter depression efter att sista boken var ute. Tanken på att Arvtagaren ännu inte var avslutad gav mig tröst, för på så sätt visste jag att alla bra bokserier i världen inte var slut. Så tack. Tack tack tack.


The Hunger Games av Suzanne Collins
Hemskare böcker får man leta efter. Såväl som mer beroende framkallande böcker. För finns det någon bloggare där ute som kan säga att de lugnt och fridfullt kunde lägga ifrån sig böckerna? Haha. Det kunde i alla fall inte jag. Egentligen tror jag inte att jag behöver berätta för världen just varför jag älskar den här serien så mycket. För The Hunger Games är ju bara helt otrolig. Första boken i serien har jag läst säkert ... kanske nästan tio gånger, jag håller inte räkningen. Böckerna är hemska, spännande, hjärtskärande, fruktansvärda, och ja, lite roliga på sina ställen. Jag ser oerhört mycket fram emot att se vad Collins skriver härnäst.


Percy Jackson and the Olympians av Rick Riordan
Ord kan inte uttrycka min kärlek till den här serien. Jag tror aldrig jag skrattat så mycket till några böcker än vad jag gör till Rick Riordans. SÅ FENOMENAL. Även det här är en serie som jag vill att alla där ute ska i alla fall ha provat på. För om ni inte ger serien en chans ... så vet jag inte vad. Det här är antagligen min andra favorit serie någonsin, så jag hoppas att det säger er något. Haha. Jag älskar mytologin, det faktumet att gudarna är moderniserade (och ofantligt roliga, tro mig), Percy, alla de andra karaktärerna, det snabba tempot, Camp Half-Blood, storyn, Percy igen ... LÄS.


Harry Potter av J.K Rowling
På senaste tiden känns det som om jag blir tårögd så fort jag tänker på Harry Potter. Jag försökte öppna Hemligheternas Kammare här om dagen, men det slutade bara med att jag gjorde mig själv ledsen, haha. Men Harry Potter kommer vara böcker jag alltid återvänder till ... always. Det är som mitt andra hem, och när jag tappar läslusten så är det alltid Harry Potter som för mig på rätt spår igen. För ... jag kan helt enkelt aldrig bli trött på serien. Harry Potter är ingen vanlig bok som jag inte har lust att läsa ... Harry Potter är Harry Potter. Och jag inser just att jag använt ordet Harry Potter väldigt många gånger nu. Harry Potter, Harry Potter, Harry Potter.

Och om ni nu orkat läsa ända ner hit så får jag lov att applådera.
Men äh, jag tyckte det var roligt att skriva inlägget i alla fall, haha.

8 kommentarer:

  1. Av dessa har jag bara läst The Hunger Games, City of Bones och två första Harry Potter, haha. Känner mig lite efter som inte läst några av de andra, de flesta älskar ju dem! Ja, ja. I better get started, antar jag ;)

    SvaraRadera
  2. Älskar när man hittar riktigt bra serier!

    SvaraRadera
  3. jag har endast läst "Harry Potter" och "Hunger Games" av dessa listade. Men jag blir himla nyfiken på fler av serierna du skriver om! (: Kul!

    SvaraRadera
  4. The Hunger Games. Ah, en verklig favoritserie som jag måste läsa om snart. Likaså kan väl sägas om Harry Potter.

    Imorgon-serien måste jag påbörja på nytt. Läste nästan ut första boken innan jag oförklarligt tog paus och inte läste ut den. Samlar på serien just nu – så förhoppningsvis hittar jag alla och mastodontläser dem.
    The Mortal Instruments-serien är numera kompletterad av The Infernal Devices så jag ska bara hoppa på Clockwork Angel först innan jag beger mig till City of Fallen Angels.
    Läste endast några kapitel av Eragorn, men ska såklart läsa hela serien hade jag tänkt.

    Och de andra är serier jag kikat på ett bra tag nu och blablah. Får väl dra mig iväg till biblioteket snart igen såfort de får in böckerna på nytt. - Kul inlägg i alla fall! :-)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar också Tomorrow when the war began. Har läst de böckerna några gånger och ska köpa dem, vet inte varför jag inte gjort det än.
    The Hunger Games är också en av mina favoritserier. Tycker författaren har gjort det väldigt bra med de böckerna, och jag är också nyfiken på vad hon skriver härnäst.
    jag har bara läst de tre första böckerna om Percy Jackson, men jag älskar humorn och karaktärerna.

    SvaraRadera
  6. Det känns som jag missat något då jag bara läst de tre första Harry Potter böckerna (för sisådär en evighet sen dessutom).
    Till hösten kommer vi dock ha läsning på shemat i skolan varje dag, så då tänkte jag ta tag i att läsa hela serien.

    Eftersom de är så populära får jag väl ställa mig på kö på biblioteket typ nu. ;)

    SvaraRadera
  7. Åh, varför har typ ingen annan läst Gallagher girls-böckerna?? Har precis läst ut den andra, men jag måste säga att de är väääldiiigt bra!
    Harry Potter är ju världens mest fantastiska serie! Varför finns det bara sju Harry Potter-böcker? Jag hade kunnat läsa tio till, MINST ;)
    Jag har hört väldigt mycket bra om City of bones, men jag har aldrig riktigt kollat upp vad de handlar om... Men det kanske är hög tid att göra det nu eftersom att alla säger att de är så himla bra? :)

    SvaraRadera
  8. Kommer med en random kommentar nu, fast den har faktiskt lite med inlägget att göra.. den handlar om VA: Är du Team Adrian eller Team Dimitri? :)

    SvaraRadera