söndag 29 juli 2012

The Gathering Dark - Leigh Bardugo

Titel: The Gathering Dark
Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 442
Förlag: Indigo
Utgivningsdatum: 7 juni 2012

The Shadow Fold, a swathe of impenetrable darkness, crawling with monsters that feast on human flesh, is slowly destroying the once-great nation of Ravka.

Alina, a pale, lonely orphan, discovers a unique power that thrusts her into the lavish world of the kingdom’s magical elite—the Grisha. Could she be the key to unravelling the dark fabric of the Shadow Fold and setting Ravka free?

The Darkling, a creature of seductive charm and terrifying power, leader of the Grisha. If Alina is to fulfil her destiny, she must discover how to unlock her gift and face up to her dangerous attraction to him.

But what of Mal, Alina’s childhood best friend? As Alina contemplates her dazzling new future, why can’t she ever quite forget him?

Glorious. Epic. Irresistible. Romance.



The Gathering Dark (eller Shadow and Bone som är original titeln) var en bok jag såg väldigt mycket fram emot. I beskrivningen utlåter den sig vara episk och oemotståndlig bland annat. Och är den det? Kanske inte riktigt. Det är fortfarande ingen dålig bok, verkligen inte, jag gillade den, om än inte otroligt mycket. Men det är fortfarande en bra och rätt så originell berättelse. 


Jag tror att mitt största problem med boken var att jag aldrig blev helt uppslukad av den. Det var som sagt en rätt så bra bok, men den fångade mig aldrig riktigt till hundra procent. Karaktärerna var dock rätt så bra, inga som kommer stanna med mig under någon längre tid, men de var verkligen inte dåliga. Alina var en bra huvudkaraktär som jag gillade att läsa om, och det var roligt att se hennes "framsteg". The Darkling var nog den karaktär jag var mest intresserad av, och jag dör lite smått för att vi aldrig fick veta hans riktiga namn, haha. 


Mot slutet av boken kom en riktig tvist som jag inte vet om jag ska gilla eller inte. Personligen hade jag nog föredragit om tvisten varit ... något annat, om man nu kan säga så. Men det var så här historien skulle gå, så jag har ju absolut inget att säga om saken. Men om det är något jag gillar så är det att bli överraskad, så på så sätt var den riktigt bra!


Världen Bardugo byggt upp hade jag gärna sett mer utav. Men jag skulle tro att det kommer mer i nästa del triologin. Det här kändes mest som en uppbyggnads bok för vad som skulle komma. Så ska jag läsa nästa bok i serien? Hm. Kanske. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Om jag skulle snubbla över den på biblioteket skulle jag helt klart plocka upp den, men det är något jag är helt säker på att jag inte kommer göra, haha. Men vi får se. Kanske blir det så att jag köper hem nästa bok när den kommer ut. 


Rekommenderar till:
Fantasy freaks. Visserligen är jag också en, men men.


Favorit citat:
“The thought filled me with grief, grief for the dreams we'd shared, for the love I'd felt, for the hopeful girl I would never be again.” 


Betyg: 3/5

3 kommentarer:

  1. Det var ju ett väldigt spännande omslag!

    SvaraRadera
  2. Sv: Haha okej :) Själv är jag helt klart Team Adrian (vet inte om jag nämde det i förra kommentaren *glömsk*) och har aldrig varit något annat ;)

    SvaraRadera
  3. Det låter som en intressant bok, och omslaget är väldigt snyggt.

    SvaraRadera