lördag 28 juli 2012

Wither - Lauren DeStefano

Titel: Wither
Författare: Lauren DeStefano
Antal sidor: 358
Förlag: Simon and Schuster
Utgivningsdatum: 22 mars 2011

By age sixteen, Rhine Ellery has four years left to live. She can thank modern science for this genetic time bomb. A botched effort to create a perfect race has left all males with a lifespan of 25 years, and females with a lifespan of 20 years. Geneticists are seeking a miracle antidote to restore the human race, desperate orphans crowd the population, crime and poverty have skyrocketed, and young girls are being kidnapped and sold as polygamous brides to bear more children. When Rhine is kidnapped and sold as a bride, she vows to do all she can to escape. Her husband, Linden, is hopelessly in love with her, and Rhine can’t bring herself to hate him as much as she’d like to. He opens her to a magical world of wealth and illusion she never thought existed, and it almost makes it possible to ignore the clock ticking away her short life. But Rhine quickly learns that not everything in her new husband’s strange world is what it seems. Her father-in-law, an eccentric doctor bent on finding the antidote, is hoarding corpses in the basement. Her fellow sister wives are to be trusted one day and feared the next, and Rhine is desperate to communicate to her twin brother that she is safe and alive. Will Rhine be able to escape--before her time runs out?Together with one of Linden's servants, Gabriel, Rhine attempts to escape just before her seventeenth birthday. But in a world that continues to spiral into anarchy, is there any hope for freedom?


För de som sett vad jag gav den här boken för betyg på goodreads så kan ni nog anta att det inte kommer bli någon positiv recension. Och jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Jag hade länge läst jätte mycket fint om boken, men ändå varit osäker till om den skulle falla mig i smaken eller inte. Och tyvärr blev det så att jag inte gillade den alls. Det fanns egentligen inget i boken som tilltalade mig.


Låt oss börja med takten. I boken fanns inget som kan klassas som action eller spänning. I alla fall inte i mina ögon. Boken var helt klart mer driven på sina karaktärer och på den så kallade handlingen. Och handlingen gick i sin tur ut på att vår huvudkaraktär Rhine blev bortrövad från sitt hem och förd till en man som valt att gifta sig med tre nya fruar då hans nuvarande var döende. Och i det huset stannar hon ... hela boken. Och takten är långsam, så så långsam. I vissa böcker tycker jag det funkar, men inte i den här.


Karaktärerna var inga som fastnade hos mig. Rhine är ändå helt okej skulle jag säga, och en av de andra fruarna också, men jag har tyvärr redan glömt bort namnet på henne. Gabriel och Linden fick jag inte någon rätsida på. Nej, de var mest platta i mina ögon. Och det kanske var det som gjorde att jag hade så stora problem med boken - för i en sådan här bok tycker jag att det krävs väldigt bra karaktärer.


Jag vet inte riktigt var jag ska säga mer. Wither var helt enkelt inte någon bok för mig, men andra tycks verkligen gilla den så jag vill inte avskräcka er från att läsa den eller så. Nej, om ni känner för det tycker ja ni ska ge boken en chans, men jag skulle aldrig få för mig att rekommendera den till någon. Nej, nej, verkligen inte. Men om jag ska få fram något bra om boken så är det att språket var mycket fint. Vissa stycken och meningar läste jag om bara för att jag gillade DeStefanos språk så mycket. 


Rekommenderar till: 
Jag skulle som sagt inte rekommendera den till någon.


Favorit citat: 
“Fall has always been my favorite season. The time when everything bursts with its last beauty, as if nature had been saving up all year for the grand finale.” 


Betyg: 1.5/5

4 kommentarer:

  1. Synd att du inte gillade boken. Men skönt för mig att få höra lite dålig kritik också, som har den väntandes i bokhyllan, eftersom att jag nästan bara hört uteslutande bra saker om den :)

    SvaraRadera
  2. Tyckte själv att den var helt okej, men som du säger väldigt långsam. Jag kommer egentligen inte ihåg så mycket av den, eller rättare sagt vad jag tyckte om den mer än att den var okej... fin, antar jag, men långsam. Men det säger väl något, att man knappt kommer ihåg att man har läst boken. Den gav inget kvarvarande intryck, enligt mig. Men fint slut, tyckte jag nog.

    Ska läsa tvåan här snart då jag har lånat den från biblioteket, så får väl hoppas att den är lite bättre... :)

    SvaraRadera
  3. Jag har längtat efter den här recensionen sen du satte betyget på Goodreads. :) Kul att se varför du inte tyckte om den, sånt är alltid intressant. :)

    Sv: Det första jag gjorde efter att läst ut Uncommon Criminals var att beställa alla Gallagher Girls böckerna. Dem borde komma till veckan. ;)

    SvaraRadera
  4. Börjar mer och mer ana att detta inte heller kommer vara min typ av bok.

    SvaraRadera