torsdag 9 augusti 2012

Catching Jordan - Miranda Kenneally

Titel: Catching Jordan
Författare: Mirande Kenneally
Antal sidor: 281
Förlag: Sourcebooks Fire
Utgivningsdatum: 1st december 2011

ONE OF THE BOYS

What girl doesn't want to be surrounded by gorgeous jocks day in and day out? Jordan Woods isn't just surrounded by hot guys, though-she leads them as the captain and quarterback of her high school football team. They all see her as one of the guys and that's just fine. As long as she gets her athletic scholarship to a powerhouse university.

But everything she's ever worked for is threatened when Ty Greeen moves to her school. Not only is he an amazing QB, but he's also amazingly hot. And for the first time, Jordan's feeling vulnerable. Can she keep her head in the game while her heart's on the line?


I mina ögon började boken rätt så bra. Man slängdes in i en berättelse som jag trodde skulle bli bra och lite så där allmänt mysig som romantiska ungdomsböcker brukar vara. Men var det vad jag fick? Nja. För mig hade boken alldeles för många brister och problem som stack mig i ögonen varje gång de dök upp. Och ibland ville jag bara ... slänga boken i från mig. Och framför allt skaka om huvudkaraktären Jordan.

Jordan var för mig ... ja, vad var hon? Jag fick ingen rätsida på den flickan. I ena stunden klagade hon över hur allt killar gjorde var att ligga runt och sedan var det det första hon gjorde efter att ha dejtat sin pojkvän i ett par dagar. Hon försvarade sig med att hon borde fortsätta vara tillsammans med en viss person för att han åtminstone var bra i sängen. Och jag bara ... förstår mig inte på henne. Hon gjorde mig så otroligt frustrerad. Ingen av karaktärerna i boken kändes egentligen realistisk, förutom kanske Carter, som nog var den enda jag egentligen tyckte om. Henry gillade jag i början, men sedan gick allt överstyr för honom, och i slutet ville jag bara kräkas en aning på honom. Men jag gillar honom trots allt mycket mer än Jordan.

Saker i boken som skulle vara sorgliga och rörande fick mig tyvärr bara att rulla med ögonen, och det var flera scener som fick mig att lyfta på ögonbrynen och undra vad jag just läst. Haha, hjälp vad det känns som om jag klagar nu. Men jag ville bara få ur mig att jag har några riktigt stora problem med den här boken. Och det finns några riktigt stora klichéer, ni vet sådana som kan funka i vissa fall, men som man ibland bara inte tål?

Och om jag bortser från mina problem med boken då? Då hade jag kanske kunnat gilla den. Jag läste någonstans att boken ska bli till film, och det här är nog ett sådant där sällsynt fall där jag tror att jag skulle gilla filmen mer än själva boken. Så om det kommer en film ska jag nog ge den en chans. Boken var egentligen helt okej på sina ställen, men inget jag någonsin kommer slå upp igen.

Betyg: 2/5

2 kommentarer:

  1. Själv så gillar boken väldigt mycket men jag förstår vad du menar med att Jordan var irriterande. Fast konstigt nog så störde jag mig inte så mycket på det :)

    SvaraRadera
  2. Jag kan fullständigt förstå dig (och kände likadant rätt många gånger), även om den i mitt tycke inte föll helt pladask tack vare den mindre sliskiga touchen som annars brukar vara obligatorisk inom YA. :-)

    SvaraRadera