söndag 5 augusti 2012

Diskussions fråga 7: Matcha böckerna?





Okej. Så den här diskussions frågan handlar alltså om hur viktigt det är att matcha böckerna i samma format och utgåvor i serier. Som ni ser av mina bilder så är jag ... haha, inte så jätte noga med det. Jag tar så gått som alltid den första utgåvan jag hittar och bryr mig inte riktigt om den matchar de andra böckerna jag redan har i serien. Snälla kasta inte tomater eller något på mig nu, haha. Jag vet nämligen att rätt så många är väldigt noga med att ha samma utgåva osv.

Men min fråga till er är alltså: Hur noga tycker ni att det är att ha samma format och omslagstyp till era serier? 

29 kommentarer:

  1. VÄLDIGT noga. Jag är lite av en perfektionist när det kommer till detta, och jag är även otroligt försiktig när jag läser böcker så att de inte blir skadade... hehe. Dina paperbacks gör lite ont, haha . Men jag samlar lite på böcker jag tycker om, och därför måste jag ha samma format :) Jag samlar just nu på A Song of Ice and Fire, och jag äger redan första boken i paperback... men nu köper jag alla böckerna i Harper Voyager Hardcover, och jag är VÄLDIGT noga med att alla är från samma förlag, samma sort omslag och bla bla bla... wow, jag är galen. YAY :D

    SvaraRadera
  2. Mina bokhyllor ser ungefär så där ut, de också. Bryr mig inte så mycket om vilka format jag äger böckerna i, det är ju innehållet som är viktigast.

    SvaraRadera
  3. Sådär, oftast är priset på böckerna det som blir det avgörande... ;)

    SvaraRadera
  4. Jag är inte så noga. Visst det är kul att ha en hel serie som har samma format, storlek och förlag eftersom att det ser snyggt ut i bokhyllan, men jag bryr mig inte så mycket egentligen. Ibland försöker jag beställa samma när jag ska ha uppföljare men om det är en ny bok som har kommit ut och som jag har längtat väldigt mycket efter så vill jag ha den direkt, orkar inte vänta tills den kommer ut i rätt format.
    Därför brukar det alltid vara så att jag har de första böckerna i en serie i häftad form och sedan uppföljaren i inbundet ;)

    SvaraRadera
  5. Jag är helt löjligt besatt vid att det ska matcha^^ Det irriterar mig så otroligt mycket när alla böcker utom en i en serie är i samma höjd. Jag tycker att det ser en aning konstigt ut och om jag har första boken inbunden så vill jag även ha andra i inbundet, även om det är dyrare. Jag är alltså väldigt petig för jag vill att det ska se snyggt ut. Det blir lite jobbigt ibland när man måste leta runt som en tok för att hitta den utgåvan som matchar i höjd och så, speciellt när man köper engelska böcker eftersom alla engelska böcker har en tendens att finnas i 10 miljoner olika utgåvor^^

    SvaraRadera
  6. Visst är det roligt om böckerna matchar, men det är inte livsnödvändigt ;) Det viktigaste är ju att man har böckerna överhuvudtaget, men jag kan bli väldigt irriterad om jag har alla böckerna i en serie matchande, utom EN som ser helt malploacerad bland de andra...

    SvaraRadera
  7. Jag vill helst att böckerna ska matcha men det märks inte om man kollar på min bokhylla. Ha delar av serier i olika storlekar och format och det ser inte så snyggt ut, fast oftast så beror det på att jag klantar mig och köper fel eller så får jag böcker av andra och de köper fel.

    SvaraRadera
  8. För mig är det inte så viktigt att böcker matchar. Visst är det väl ganska snyggt om böckerna matchar varandra, men det är inte någonting som är superviktigt. Om jag köper böcker själv spelar priset ganska stor roll. Och om det är amrikanska eller brittiska. Om det är på engelska. Om det finns en pocket/paperback och en inbunden brukar det oftast bli pocket/paperback för att det är det som bäst ekonomiskt för mig. Eller, om jag går och köper böcker i en second hand finns det inte så mycket att välja på. Då blir jag glad bara jag hittar böcker jag vill ha.
    Utseendet spelar inte så stor roll, jag blir lite lyrisk bara jag befinner mig bland en massa böcker :)

    SvaraRadera
  9. Jag skulle nog säga att det är ganska viktigt för mig. Jag älskar när böckerna i en bokhylla matchar varandra då de är ur samma serie.
    Om det handlar om att jag äger första boken i en serie i Paperback och sedan köper andra i Hardback (dock med matchande omslag) så är det ingen stor deal för mig. Är lite mer kräsen när det kommer till helt olika omslag, dock.
    Jag försöker matcha så gott det går, men det är inte livsviktigt. Ogillar starkt när förlag byter omslag mitt i en serie... haha :)

    SvaraRadera
  10. Jag vill helst att böcker ska vara i samma omslag om de är en serie, även höjden och så men råkar man köpa fel bok så det blir ett annat format köper jag ändå inte om boken för att få rätt. Sen vill jag att böckerna ska vara väldiga fina, inga hundöron eller spruckna bokryggar eller något klabb i böckerna!

    SvaraRadera
  11. För mig är det otroligt viktigt. Iallafall om det är en serie som jag verkligen gillar. Ta divergent exempelvis. Jag har den i paperback, men måste köpa den som inbunden nu eftersom jag har insurgent i inbundet och jag står inte ut med att de är olika! Fast det är en liten tröst att de åtminstone är lika höga. Och jag håller med Emelie, det hugger lite i hjärtat när jag ser dina paperbacks. Jag är så rädd om mina böcker att tom jag tycker att jag är löjlig :P

    SvaraRadera
  12. Jag vill helst att alla böckerna i en serie ska vara likadana. Men jag bryr mig inte supermycket om det skulle skilja på dem.

    SvaraRadera
  13. Om det är möjligt vill jag alltid ha matchande böcker och jag stör mig på omslag och/eller storlek ändras under seriens gång. Jag kan också absolut vänta längre för att få "rätt" omslag.

    SvaraRadera
  14. Jag vill helst att alla böcker i samma serie ska matcha varandra i bokhyllan. Men det är inte precis så att jag dör om det inte är så :)
    Men när jag köper fortsättningar så kollar jag noggrant så att de är utgivna av samma förlag så att det nästan säkert är samma storlek :)

    SvaraRadera
  15. Visst föredrar jag om de matchar, men huvudsaken är ju att man överhuvudtaget har böckerna! Tycker faktiskt det är lite charmigt när det inte matchar, och även när böcker är lite slitna. Det är ju ett tecken på att de används mycket!

    Och så måste jag säga att jag blev GLAD av att se dina paperbacks! Jag har börjat vara lite försiktig med mina på senaste tiden, men det är så underbart att bryta ryggen på dem! Och att kunna öppna dem ordentligt och inte behöva anstränga sig för att se de sista orden på sidan bara för att man inte vågar öppna boken helt. (Menar inte att jag sliter och slänger onödigt mycket med böckerna nu, bara att jag inte är rädd att använda dem och läsa dem tusen gånger)

    SvaraRadera
  16. Haha! Jag är som du ^^ Jag tycker faktiskt att det är rätt charmigt när böckerna är av olika format, annars ser hyllan alldeles för prydlig ut och det gillar jag inte. Allt jag kräver är att själva omslaget har en koppling till resten av serien, att någon är inbunden och en annan är pocket bryr jag mig inte om. T.ex.: jag har Across the Universe i häftat, och A Million Suns som inbundet. Men båda omslagen har den där galax-iga designen. Det är därför jag är så pissed off att dom nu har ändrat designen för sista boken X) Inbundet, eller pocket eller häftat - jag bryr mig inte. Men man ska se att det är samma serie. Så hyllan blir liksom inte allt för prydlig men heller inte allt för random. :)

    SvaraRadera
  17. Jag vill helst att det ska matcha, och att alla böcker i en serie ska se likadana ut. men jag har blandat pocket med inbundna böcker och har haft serier där några delar varit i pocket och andra i inbundet. har just gjort om i mon bokhylla så att alla inbundna böcker står för sig och alla pocketböcker har fått en egen hylla. var tyvärr tvungen att dela på några serier men jag ska byta ut de delar som är i "fel" format så småningom.

    SvaraRadera
  18. Svar: Åh, jag måste läsa dem snart :D

    SvaraRadera
  19. Härligt inlägg! Jag håller mig på din sida, jag tycker inte att det är viktigt att böckerna matchar, eftersom det är innehållet som är intressant.

    SvaraRadera
  20. Jag tycker inte det är så noga :) kan va rätt fint me olika :) och dessutom orkar ma ju inte vänta på att rätt utgåva ska komma xD jag är sån som köper böckerna på en gång när dom kommer ut :)

    SvaraRadera
  21. Jag vill gärna att böckerna ska matcha. Det är inte jätteviktigt men om det är en serie jag älskar försöker jag byta ut den till den inbundna versionen (exempelvis så var mina TMI & TID i samma storlekar som dina, men jag har bytt ut alla utom en till hardbacks).
    Jag har förmågan att alltid köpa första delen i en serie i paperback och resten av delarna i hardback (eftersom jag såklart inte klarar av att vänta till pb kommer ut). Del delen av mig som tycker det är charmigt att böckerna inte matchar kämpar alltid mot perfektionisten i mig och därför blir det lite svårt att veta exakt var jag står. :)

    SvaraRadera
  22. Jag tycker om det men tyvärr blir det inte så ofta att man får det att funka. Just nu är jag väldigt irriterad på att svenska utgånan av Haruki Murakamis 1Q84 serie är så tråkig inbunden, den är mycket snyggare på engelska. Men men. Får väl köpa den ändå.

    SvaraRadera
  23. Jag är också en sådan som inte bryr sig särskilt mycket om storlek. Visst kan det väl vara fint om en serie har ungefär likjämn höjd, men tycker precis som Pia att det är trevligt när det inte är alldeles för prydligt (även om det inte kan ses utifrån min bokhylla). Om jag däremot stöter på en bok billigt som matchar bättre med de övriga jag har i en serie så köper jag den nog. Sedan måste jag säga som Emelie att det gör lite ont att se dina paperbacks, haha. Fast jag förstår. ;-)

    SvaraRadera
  24. Jag är inte så värst noga om böckerna matchar jättemycket och just nu har jag överfyllt i hyllorna så det går ändå inte att hålla så bra ordning:)

    SvaraRadera
  25. Sv: Ja, erbjudandet om 5 klassiker för 99 kronor var på cdon, i alla fall när jag beställde där :) Ett riktigt fynd! Några som du är sugen på?

    SvaraRadera
  26. Sv: Kul att du hittade några! Ja, även om jag inte alltid tycker så mycket om själva böckerna älskar jag att läsa dem - det är så intressant att se varför vissa böcker blir så kända. Jag funderar på att göra mitt projektarbete i trean om klassisk litteratur :)

    SvaraRadera
  27. Jag är inte heller så noga, det är innehållet som är viktigt. Köpte dock en ordbok som jag absolut inte behövde härom året bara för att jag hade ett synonymlexikon från samma utgåva. De passade bra ihop i bokhyllan.

    SvaraRadera
  28. Jag vet att det är ytligt av mig, men jag försöker alltid ha likadana format och matchande omslag på mina serier trots att jag vet att det är insidan som räknas :P
    Jag har förresten skrivit ett inlägg om baksidor på böcker på min blogg, det skulle vara kul att få höra din åsikt :)

    SvaraRadera
  29. Jag brukar inte heller bry mig så mycket. Det är inte så att jag väljer olika utgåvor med flit eller något, men det är inget jag orkar lägga så mycket fokus på.

    SvaraRadera