lördag 18 augusti 2012

En Bit Av Mig Fattas - David Levithan

Titel: En Bit Av Mig Fattas (original: Love is the Higher Law)
Författare: David Levithan
Antal sidor: -
Förlag: Raben&Sjögren
Utgivningsdatum: 25e augusti 2009 (original)

First there is a Before, and then there is an After. . . .

The lives of three teens—Claire, Jasper, and Peter—are altered forever on September 11, 2001. Claire, a high school junior, has to get to her younger brother in his classroom. Jasper, a college sophomore from Brooklyn, wakes to his parents’ frantic calls from Korea, wondering if he’s okay. Peter, a classmate of Claire’s, has to make his way back to school as everything happens around him.

Here are three teens whose intertwining lives are reshaped by this catastrophic event. As each gets to know the other, their moments become wound around each other’s in a way that leads to new understandings, new friendships, and new levels of awareness for the world around them and the people close by.

David Levithan has written a novel of loss and grief, but also one of hope and redemption as his characters slowly learn to move forward in their lives, despite being changed forever.



Då jag öppnade den här boken var det precis vad jag behövde. Jag var så trött på ungdomsböcker utan mening, utan en viktig berättelse att tala om och utan ni vet ... ett riktigt syfte. Det känns som om jag läst alldeles för många sådana böcker på senaste tiden, som visst, kan vara rätt så underhållande, men som egentligen är rätt så meningslösa. Och så öppnade jag En Bit Av Mig Fattas ... och den var sannerligen allt annat än meningslös.

Så fort jag avslutat boken stoppade jag den i händerna på min mamma, och hon slukade den lika villigt som mig. Vi satt länga och pratade och filosoferade om det Claire sagt vid ett tillfälle i boken - att hela 11 september kanske fört med sig något bra trots allt. Att New York för första gången verkligen blev som ett folk och pengar inte längre spelade någon roll. Och det är så otroligt fint, när man tänker efter. Pengar spelade verkligen ingen roll, utan alla hjälpte varandra, tog hand om varandra. Och samtidigt som det är vackert så är det så otroligt hjärtskärande. 

Får jag ta ett ögonblick och säga hur otroligt fint David Levithans språk är? Jag fick rysningar vid ett flertal tillfällen och satt och läste om samma stycke om och om igen. Och jag tror att för att man ska uppskatta den här boken till fullo måste man verkligen ta sin tid och läsa noggrant och långsamt. Ta in allt som står liksom. 

Karaktärerna Levithan skapat är mycket fina, och jag gillade alla tres berättar röster. Och så till något jag reagerade väldigt starkt över: är/var det verkligen olagligt för homosexuella män att ge blod? För det är ju bara ... helt idiotiskt och vidrigt om det skulle vara så. 

En Bit Av Mig Fattas lånade jag på biblioteket här i min lilla ort, och jag har en känsla av att jag kommer låna om den många gånger framöver för att läsa om den, om och om igen. Jag hade inga förväntningar då jag öppnade boken, och det var kanske det som gjorde den så otroligt bra. Att jag blev fullständigt chockad av hur bra den faktiskt var.

Rekommenderar till:
Dig som vill ha en bra och tänkvärd bok. 

Favorit citat: (då jag glömde markera något i min svenska utgåva, så tar jag dem på engelska från goodreads).

“It was like everyone suddenly knew what mattered. Money didn't matter. Politics didn't matter. Tabloid news didn't matter. No-compassion mattered. Calm mattered. Respect mattered. Did it really take something of this magnitude to make us realize this?” 

“What separates us from the animals, what separates us from the chaos, is our ability to mourn people we’ve never met.” 

Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! :) Har hört ganska blandade recensioner. Men ska läsa den snart :)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag vill så läsa den där! Du har förresten blivit utmanad på min blogg :)

    SvaraRadera
  3. Den låter fantastisk (du recenserar bra?) Ha.

    I Sverige är det så att man måste vänta minst ett år efter en man har haft sex med en man om man vill ge blod. I USA ärdet säkert hårdare för att de är så anti-gay. Sad.

    SvaraRadera