tisdag 21 augusti 2012

Throne of Glass - Sarah J. Maas

Titel: Throne of Glass
Författare: Sarah J. Maas
Antal sidor: 416
Förlag: Bloomsbury
Utgivningsdatum: 2 augusti 2012

Meet Celaena Sardothien.
Beautiful. Deadly. Destined for greatness.


In the dark, filthy salt mines of Endovier, an eighteen-year-old girl is serving a life sentence. She is a trained assassin, the best of her kind, but she made a fatal mistake: she got caught.

Young Captain Westfall offers her a deal: her freedom in return for one huge sacrifice. Celaena must represent the prince in a to-the-death tournament—fighting the most gifted thieves and assassins in the land. Live or die, Celaena will be free. Win or lose, she is about to discover her true destiny. But will her assassin’s heart be melted?


Idén till Throne of Glass är väldigt bra. Så fort jag läste synopsisen till boken visste jag att det var en berättelse jag skulle vilja läsa. Och nådde den då upp till mina förväntningar? Både ja och nej; så låt mig förklara.

Efter cirka si så där två hundra sidor var jag helt fast vid boken, och läste så gott som varje ledig minut jag hade för att jag så gärna ville veta vad som skulle hända härnäst. Så den var helt klart beroende framkallande, i alla fall för min del. Handlingen är rätt så bra och jag gillar testerna kungens kämpar får (för kungen letar alltså efter en kämpe, och tar dit 24 kandidater som ska tävla om vem som är bäst), och jag vill inte avslöja vilket test jag gillade bäst då jag tyckte en del av det roliga var att inte veta vad som skulle komma härnäst.

Men på något sätt, även om jag gillade handlingen, kände jag att den hade, ni vet, potential till att bli mycket bättre. På ett sätt märks det att det är författarens första bok, och jag tycker att boken faller i små hål som mer erfarna författare lyckas undvika. T.ex. himlade jag lite med ögonen vid några tillfällen då författaren bytte till de båda killarnas POV, där båda beskrev flickan som sagolik och vacker och mystiskt etc. Ni känner till ramsan.

Men om det är något boken lyckas med så är det ändå att underhålla mig. Jag tyckte sällan att det var en tråkig stund, och gillade det lilla mysteriet som skulle lösas. Jag gillar när man får gissa sig lite fram till vem den skyldige är, och det tyckte jag författaren lyckats med.

Karaktärerna i boken är rätt så bra. Celaena är en stark karaktär, som jag gärna sett lite mer brister hos, för att göra henne mer mänsklig. Prinsen var nog den jag gillade mest, med sin barnslighet, och Chaol var helt okej han med. Men romansen i boken tyckte jag inte var särskilt epic, i alla fall inte så som jag hade velat se den. 

Just nu sitter jag och undrar lite vad nästa bok i serien kommer att handla om. Jag kommer med största sannolikhet plocka upp den, för trots att jag hade mina små problem med Throne of Glass så var den en underhållande bok som jag inte hade något emot att läsa. Och så till betygsättningen. I det här fallet är det faktiskt väldigt svårt. Först på goodreads gav jag boken "3.5" men ändrade mig sedan till en fyra. Så ja, jag tror jag håller mig till en ytterst svag fyra, för boken var trots allt bra.

Rekommenderar till:
Dig som vill ha en underhållande bok med intressant handling, som inte har något emot vad jag tyckte var små brister (även om jag vet folk som inte tyckte det var något fel på boken överhuvudtaget). Boken utspelar sig även i lite äldre miljö, och i ett slott. Så om ni gillar sådant är det ju bara ett plus.

Favorit citat: 
“Libraries were full of ideas–perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” 


Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Har den hemma men måste läsa ut en recensionsex + några låneböcker först! Ser mycket fram emot att läsa den. Tycker att det är superbra att den inte fick toppbetyg av dig, nu har jag inte lika höga förväntningar längre och det är nog bra :)

    SvaraRadera
  2. Åh, vad jag gillar dina recensioner! :) Vill verkligen läsa Throne of Glass nu! :D

    SvaraRadera
  3. Har varit nyfiken på den här ett tag, så kul att läsa din recension, och blev inte direkt avskräckt :)

    SvaraRadera