onsdag 19 september 2012

A Game of Thrones - George R.R. Martin

 
Titel: A Game of Thrones
Författare: George R.R. Martin
Antal sidor: 835
Förlag: Spectra
Utgivningsdatum: 1:a januari 1997

Long ago, in a time forgotten, a preternatural event threw the seasons out of balance. In a land where summers can last decades and winters a lifetime, trouble is brewing. The cold is returning, and in the frozen wastes to the north of Winterfell, sinister and supernatural forces are massing beyond the kingdom's protective Wall. At the center of the conflict lie the Starks of Winterfell, a family as harsh and unyielding as the land they were born to. Sweeping from a land of brutal cold to a distant summertime kingdom of epicurean plenty, here is a tale of lords and ladies, soldiers and sorcerers, assassins and bastards, who come together in a time of grim omens.

Here an enigmatic band of warriors bear swords of no human metal; a tribe of fierce wildlings carry men off into madness; a cruel young dragon prince barters his sister to win back his throne; and a determined woman undertakes the most treacherous of journeys. Amid plots and counterplots, tragedy and betrayal, victory and terror, the fate of the Starks, their allies, and their enemies hangs perilously in the balance, as each endeavors to win that deadliest of conflicts: the game of thrones.

I några dagar nu så har jag försökt få ihop vettiga tankar om den här boken. Men åh, ni skulle bara veta vad svårt det är. Så jag strök allt jag skrev förut och börjar om från början, okej? Boken är fullkomligt fenomenal. Vilken talang den här mannen har. Och vilket tålamod. Tänk er att skriva 7 böcker i en serie, där varje bok innehåller nästan 1000 (eller mer) sidor, och texten är minimal. Hur lyckas han? Herregud. Men visserligen såg jag också att sista boken inte planeras att släppas förrän 2020, så det tar ju en stund, haha.

Hjälp vad svårt det var att släppa den här boken ifrån sig. Jag läste ca 100 sidor per dag och hela den tjocka tegelstenen till bok var utläst på drygt en vecka. Jag förvånar mig själv. För innan jag startade boken trodde jag att det skulle ta flera veckor för mig, men icke.

Så var ska jag börja med allt jag älskade med boken? För det första kan jag ju säga att jag älskar episka fantasy böcker, och om du inte gör det så kan du kanske få lite problem med boken. För det krävs att man inte har problem med ... ja, vad ska man säga? Böcker som kanske kräver lite tålamod? Ja, något i den stilen. Fast i det här fallet märkte jag knappt av det alls, då jag var allt för uppslukad av dess awesomeness.

Om det är något jag uppskattar oerhört mycket så är det att författaren har så många POV. Det gör att man aldrig tröttnar på någon berättarröst, och jag tror att hela boken hade blivit väldigt tråkig om vi t.ex. bara fått följa Ned. Och ska jag uttycka min kärlek till familjen Stark från Winterfell? Åh, vad jag älskar den familjen. Jag ville typ skrika åt dem att: Stanna tillsammans! Nej, nej! Splittra inte på er! NOOOO. För åh, mitt hjärta blev så oerhört krossat på slutet. Tårarna ville inte sluta rinna, trots att jag blivit spoilad om vad som skulle hända.

Om jag ska välja favoritberättarröster så måste det nog vara Arya, Ned och Daenerys. Alla karaktärer var bra, men det var nog dem jag gillade bäst. Men om det var något jag velat så var det att få Robbs POV. För det skulle vara rätt så awesome. Och så innan jag glömmer det måste jag bara nämna att jag älskade vargarna barnen Stark fick. Jag vill också ha en dire wolf! Snälla snälla snälla?

Jag förstår inte hur en enda mening som "Winter is coming" kan vara så otroligt kraftfull, men varje gång någon sa det i boken så rös jag. Och hela språket i sig var så otroligt kraftfull. Flera gånger fann jag mig själv sitta en aning mållös framför vad jag just läst, och var tvungen att läsa om vissa stycken flera gånger bara för att suga in det vackra med det hela. Fantastiskt jobbat, George R.R. Martin, verkligen, du är en legend i mina ögon.

Så fort jag läst några andra böcker jag har hemma så kommer jag slänga mig över den andra boken i serien A Clash of Kings, och hoppas på att den ska vara minst lika bra. Det var tyvärr något i A Game of Thrones som saknades för att den skulle vara helt perfekt. Men nästan. Så otroligt nära var det. Och George R.R. Martin har helt klart blivit en av mina nya favoritförfattare. The man is a genius. End of story. (Och till alla där ute: ta er tid att läsa boken, för det är den värd.)

Rekommenderar till: Dig som vill ha en otroligt tegelsten till fantasybok, och som kan tycka en bok är bra trots att det krävs lite tålamod.

Favorit citat: "Fear cuts deeper than swords."

Betyg: 4.5/5

10 kommentarer:

  1. Wow! Härlig sammanfattning :D

    Beslutade mig för att läsa böckerna efter att jag såg serien, men är nästan avskräckt för tillfället. Har inte tid till endast tegelstenar. Vill sträckläsa, men det går inte nu när jag har börjat plugga..!

    SvaraRadera
  2. Någon gång när jag känner för att läsa något som kommer vara lääääänge kommer jag absolut att läsa serien! :D

    SvaraRadera
  3. Wow, den här bokens storlek har avskräckt mig många gånger, men nu blev jag riktigt sugen på att läsa den! Vad var det som gjorde att den inte fick 5/5?

    SvaraRadera
  4. Har boken i bokhyllan och nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den!

    SvaraRadera
  5. Har funderat länge på att läsa de böckerna, och nu måste jag göra det :)

    SvaraRadera
  6. Är på sida 50 i boken och gillar den redan. Blev extra peppad av din recension nu!

    SvaraRadera
  7. Måste ta tag i denna bok snart!! =)

    SvaraRadera
  8. Den här MÅSTE jag verkligen läsa snart. Är lite rädd för sidantalet men jag misstänker starkt att jag kommer att älska den när jag väl läser den!

    SvaraRadera
  9. Svar: JA, DET KOMMER BLI ASNAJS OCH JAG LÄNGTAR SOM FAN! :D

    SvaraRadera
  10. Sv: Tack så mycket! Ja gör det :)

    SvaraRadera