torsdag 6 september 2012

My Life Next Door - Huntley Fitzpatrick

Titel: My Life Next Door
Författare: Huntley Fitzpatrick
Antal sidor: 395
Förlag: Dial Books for Young Readers
Utgivningsdatum: 14:e juni 2012

A gorgeous debut about family, friendship, first romance, and how to be true to one person you love without betraying another

“One thing my mother never knew, and would disapprove of most of all, was that I watched the Garretts. All the time.”

The Garretts are everything the Reeds are not. Loud, numerous, messy, affectionate. And every day from her balcony perch, seventeen-year-old Samantha Reed wishes she was one of them . . . until one summer evening, Jase Garrett climbs her terrace and changes everything. As the two fall fiercely in love, Jase's family makes Samantha one of their own. Then in an instant, the bottom drops out of her world and she is suddenly faced with an impossible decision. Which perfect family will save her? Or is it time she saved herself?

A dreamy summer read, full of characters who stay with you long after the story is over.


Har ni någonsin läst en bok då ni förskräckt viskat "nej" för er själva och undrat vad tusan ni just läste? My Life Next Door, mina damer och herrar, My Life Next Door.

När jag började boken hade jag en mycket bra känsla om den, och trodde att den skulle få ett mycket fint betyg från min sida. Men oj, så mycket som kan ändras över si så där 300 sidor. Ska jag börja med huvudkaraktären Samantha? En vanlig, perfekt liten flicka, vars enda problem är att hennes morsa är ett kontroll freak som skaffat sig en ny, eländig man. Åh nej, jag kunde verkligen inte relatera till henne. Och till en liten spoiler som ni får markera för att läsa: Okej, så morsan körde på kärleksintressets pappa. Jag höll på att dö. Av skratt alltså. Och när Jase frågade Samantha om hon hade stannat hos pappan i vattenpölen efter att han blivit påskörd om hon kunde, så svarade hon antagligen inte. Säg vad? Herregud. Slut på spoiler.

Kärleksintresset Jase var inte heller något att hurra över. Han var gjord för att vara charmig och underbar och perfekt. Och jag kunde tyvärr inte köpa det. Och tro mig när jag säger att jag verkligen ville gilla boken, men det gick helt enkelt inte. Det enda jag fann någorlunda intressant med den var de övriga i familjen Garrett. Men allt i berättelsen saknade trovärdighet, och det är lite svårt att säga exakt vad utan att spoila något, då det mest var slutet jag störde mig på.

Fitzpatrick hade en tendens att introducera väldigt många karaktärer som sedan knappast dök upp någon mer gång i historien. Och jag har aldrig varit en sådan som uppskattar karaktärer som inte tjänar något som helst syfte, och inte ger något till berättelsen.

Jag gillar inte att hacka på böcker, så jag tror jag ska hålla den här recensionen kort, haha. Men hur som helst: My Life Next Door är inte en bok jag någonsin kommer rekomendera till någon. Men många på goodreads tycks trots allt gilla den. Så om du känner för det kanske du ska ge den en chans.
 
Betyg: 1.5/5

2 kommentarer:

  1. Jag säger såhär (fastän man inte ska lägga alldeles för mycket vikt vid andra säger om böcker): TACK. Tacktacktack. Äntligen en bok att stryka från den enorma köp- och läslistan! Boken låter ju förbaskat komisk, och det på ett rätt halvsnurrigt och negativt sätt. :D

    SvaraRadera
  2. Både Jase och Sam var lite för bra på allt. "Hej, jag har aldrig haft med småbarn att göra men jag är plötsligt jättebra på att byta blöjor."
    Och det blev lite för mycket med bästisens bror med missbruksproblem och bästisen själv som typ gick upp i rök? Intressant iofs att de inte löste sina problem och blev bästisar igen, men mest bara konstigt.
    Men jag gillade lilla killen (nej, jag kommer inte ihåg några namn) som såg risker överallt.

    SvaraRadera