lördag 6 oktober 2012

Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl

Titel: Beautiful Creatures
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Antal sidor: 563
Serie: Caster Chronicles 1#
Förlag: Penguin
Utgivningsdatum: 1:a december 2009

There were no surprises in Gatlin County. 
We were pretty much the epicenter of the middle of nowhere.

At least, that's what I thought.
Turns out, I couldn't have been more wrong.
There was a curse.
There was a girl.
And in the end, there was a grave.

Lena Duchannes is unlike anyone the small Southern town of Gatlin has ever seen, and she's struggling to conceal her power and a curse that has haunted her family for generations. But even within the overgrown gardens, murky swamps and crumbling graveyards of the forgotten South, a secret cannot stay hidden forever.

Ethan Wate, who has been counting the months until he can escape from Gatlin, is haunted by dreams of a beautiful girl he has never met. When Lena moves into the town's oldest and most infamous plantation, Ethan is inexplicably drawn to her and determined to uncover the connection between them.

In a town with no surprises, one secret could change everything.


Då jag först började läsa den här boken hann jag si så där 200 sidor innan det kändes som jag dött av tristess, och var tvungen att lägga boken i från mig. Då såg jag uppenbarligen inte det intressanta och rätt så unika med boken. Men då jag öppnade den igen för några dagar sedan så var jag helt fast. 

Jag älskar den mystiska stämningen som vilar över hela boken. Den lilla orten Gatlin älskade jag, och så väl karaktärerna som bodde där. Ethan, vår huvud karaktär, har en mycket bra berättarröst och jag älskar honom lite smått. Lena är även hon en rätt så bra karaktär, även om jag inte kunde hjälpa att störa mig på henne ibland. Hur hon i ena stunden skjuter Ethan ifrån sig, och hur hon i nästa stund inte kan leva utan honom och så vidare. Andra karaktärer jag gillar är Macon, Amma, Link, och ja, hela Caster familjen.

Om det är något jag ska klaga på med boken så är det trovärdigheten. Jag måste fråga alla där ute en sak: finns det verkligen bitchiga tjejer med högklackade skor på varje skola? Som gör allt för att förstöra livet och mobba ut en stackars tjej? Att de gjorde så att Lena blev utfryst av hela skolan kunde jag inte riktigt förstå. För själv har jag aldrig gått på en skola där någon eller några tjejer styr över allt och alla för att de är populära. Men det kanske är så det är i USA? Who knows. 

Slutet tog andan ur mig lite smått och de sista femtio sidorna satt jag som fast klistrad. Det fanns en grej jag redan listat ut, men många saker som avslöjades i slutet tog mig helt och hållet med häpnad. Jag. Älskade. Det. Slutet var underbart på samma sätt som atmosfären över hela boken var det. 

Det känns som om det egentligen finns mycket mer jag skulle vela säga om boken, men min hjärna är rätt blank för tillfället. Men jag kan ju säga att jag helt klart kommer läsa Beautiful Darkness, och har redan önskat mig den i födelsedagspresent. Jag måste få veta mer! Och lite mer Ethan, tack!

Rekommenderar till:
Jag tror inte Beautiful Creatures är en bok som skulle passa alla. Tempot är inte jätte högt, och den innehåller inte så jätte mycket ren action. Men om man kan uppskatta en bok trots detta tycker jag helt klart ni ska ge den en chans!

Favorit citat:
“The right thing and the easy thing are never the same.” 

Betyg: 4/5

6 kommentarer:

  1. Har inte varit speciellt intresserad av Beautiful Creatures men nu när den ska bli film (med en riktigt spännande trailer) så har nyfikenheten vaknat. Efter din positiva recension så har jag blivit ännu mera nyfiken :)

    SvaraRadera
  2. Mysig recension och kul att du tyckte om den! :D Samma betyg som jag gav, ser jag^^

    SvaraRadera
  3. Vilken bra recension. :) Jag har den hemma och nu har jag blivit betydligt mer intresserad av att läsa den. :)

    sv: Då hoppas jag verkligen att du får den! ;)

    SvaraRadera
  4. Svar: Blir alltid lika glad när någon gillar min video!:D Det var jättejätteroligt att träffa dig också! :D

    SvaraRadera
  5. Kul att du gillade den! Har sett den här och det kanske är smart att läsa den innan filmen kommer ut :)
    Sv: Tack så mycket för komplimangen! :D Men man får betänka att det som tog mig fyra månader att plita ner också tog mig typ ett år att redigera... alltså var det inte särskilt redigerat efter så kort tid :P

    SvaraRadera