tisdag 30 oktober 2012

Enclave - Ann Aguirre

Titel: Enclave
Författare: Ann Aguirre
Antal sidor: 259
Serie: Razorland #1
Förlag: Feiwel and Friends
Utgivningsdatum: 12:e april 2011

WELCOME TO THE APOCALYPSE

In Deuce’s world, people earn the right to a name only if they survive their first fifteen years. By that point, each unnamed ‘brat’ has trained into one of three groups–Breeders, Builders, or Hunters, identifiable by the number of scars they bear on their arms. Deuce has wanted to be a Huntress for as long as she can remember.

As a Huntress, her purpose is clear—to brave the dangerous tunnels outside the enclave and bring back meat to feed the group while evading ferocious monsters known as Freaks. She’s worked toward this goal her whole life, and nothing’s going to stop her, not even a beautiful, brooding Hunter named Fade. When the mysterious boy becomes her partner, Deuce’s troubles are just beginning.

Down below, deviation from the rules is punished swiftly and harshly, and Fade doesn’t like following orders. At first Deuce thinks he’s crazy, but as death stalks their sanctuary, and it becomes clear the elders don’t always know best, Deuce wonders if Fade might be telling the truth. Her partner confuses her; she’s never known a boy like him before, as prone to touching her gently as using his knives with feral grace.

As Deuce’s perception shifts, so does the balance in the constant battle for survival. The mindless Freaks, once considered a threat only due to their sheer numbers, show signs of cunning and strategy… but the elders refuse to heed any warnings. Despite imminent disaster, the enclave puts their faith in strictures and sacrifice instead. No matter how she tries, Deuce cannot stem the dark tide that carries her far from the only world she’s ever known.


Enclave är en bok med väldigt snabbt tempo. Och för ovanlighetens skull tyckte jag ibland nästan att det gick lite för fort. Vissa karaktärsutvecklingar och personligheter gick förlorade i det korta sidantalet och jag kände aldrig riktigt att vi fick lära känna någon mer än möjligtvis Deuce och Fade. Men fortfarande tyckte jag inte att det var en dålig bok.

Jag gillade Enclave, om än inte otroligt mycket. Jag hade till en början lite svårt för att förstå mig på världen. Vad gjorde egentligen alla där under marken? Hur kom det sig att de hamnade där liksom? Och mer om detta kan jag tyvärr inte berätta utan att spoila något. Men jag hade ändå önskat mig en lite bättre förklaring av allting där i början.

Något jag tyckte var lite jobbigt var att man introducerades till många olika karaktärer med konstiga namn, och jag hade oerhört svårt att hålla koll på vem som var vem ett tag. En annan sak var även att dessa sidokaraktärer inte kändes så viktiga. Eller rättare sagt: de var inte viktiga. Författaren gav oss massa karaktärer som inte hade någon som helst betydelse för historien. I alla fall enligt min mening.

I början hade jag väldigt svårt att komma in i boken av någon anledning. Den fångade mig aldrig riktigt och det tog några dagar för mig att läsa ut den, trots att den var så kort. Och nu känns det som om allt jag gör är att klaga. Jag tyckte inte att boken var dålig. Den var rätt underhållande på sina ställen, men tyvärr inget som kommer stanna med mig en längre tid. Det var bara en sådan där bok i mängden ni vet? Som är rätt så okej och som man gillade att läsa, men man kommer inte fortsätta tänka på den efter man stängt igen pärmarna.

I nu läget är jag lite osäker på om jag kommer att läsa fortsättningen eller inte. Jag vill verkligen veta vad som händer härnäst, men vet inte om jag är villig att lägga ner 100 kronor på det. Så vi får helt enkelt se. Kanske läser jag vidare om Deuce och Fade, kanske inte. 

Rekommenderar till:
Den som vill ha en snabbläst dystopi med snabbt händelseförlopp.

Favorit citat:
“There were different kinds of strength. I knew that now. It didn't always come from a knife or a willingness to fight. Sometimes it came from endurance, where the well ran deep and quiet. Sometimes it came from compassion and forgiveness.” 

Betyg: 3/5

2 kommentarer:

  1. Måste läsa nu, bra recension :)

    SvaraRadera
  2. Bra recension nu vet jag lite mer vad jag ska förvänta mig =)

    SvaraRadera