måndag 29 oktober 2012

Masque of the Red Death - Bethany Griffin

Titel: Masque of the Red Death
Författare: Bethany Griffin
Antal sidor: 319
Serie: Masque of the Red Death #1
Förlag: Greenwillow Books
Utgivningsdatum: 24:e april 2012

Everything is in ruins.

A devastating plague has decimated the population, and those who are left live in fear of catching it as the city crumbles around them.

So what does Araby Worth have to live for?

Nights in the Debauchery Club, beautiful dresses, glittery makeup . . . and tantalizing ways to forget it all.

But in the depths of the club--in the depths of her own despair--Araby will find more than oblivion. She will find Will, the terribly handsome proprietor of the club, and Elliott, the wickedly smart aristocrat. Neither is what he seems. Both have secrets. Everyone does.

And Araby may find not just something to live for, but something to fight for--no matter what it costs her.


För att vara ärlig vet jag inte riktigt vad det var som lockade mig att köpa den här boken. Kanske för att jag tyckte att omslaget var så otroligt snyggt? Jag vet inte. För att vara ärlig tycker jag inte handlingen låter särskilt lockande. Det är något med mig och böcker där "en sjukdom utplånar mänskligheten" som inte riktigt kommer överens. Och tyvärr så var det även så i det här fallet.

Jag ska börja med att vara ärlig: det fanns egentligen ingenting med boken jag gillade. Inte världen, inte karaktärerna och inte den så kallade handlingen. För handlingen ... kan man ens kalla det där en handling? Jag vet då inte. Det kan man antagligen, men jag tyckte aldrig att det fanns någon röd tråd som ledde berättelsen framåt. Vår huvudkaraktär Araby gick mest på tragiska fester, klädde ut sig i fina kläder, vägrade kyssa pojkar tills hon träffade två stycken som hon mer eller mindre föll för. Och de båda kärleksintressena då? Dödstråkiga. Förlåt mig, men det är sant. Möjligen att jag gillade Elliot lite mer än Will (för Will var verkligen en av de tråkigaste karaktärer jag läst om).

Just nu sitter jag här och försöker komma på om det fanns någonting med boken jag tyckte om. Möjligtvis att slutet var en aning bättre, då det faktiskt hände något. De var i alla fall inte lika plågsamma att ta sig igenom. Men så är det här kanske också ett sådant fall där "det-är-jag-inte-du". För jag vet några som faktiskt gillar boken riktigt mycket, men den var tyvärr verkligen inte för mig. Handlingen föll hårt i mina ögon och likaså karaktärerna. Jag kommer inte att läsa fortsättningen och aldrig mer plocka upp boken igen. Och nu ska jag sluta babbla för jag har egentligen inget mer att säga.

Rekommenderar till:
Eh, ingen egentligen. Kanske om du gillar böcker om en jord som håller på att utplånas av en sjukdom och tragiska fester med fina klänningar.

Betyg: 1/5

4 kommentarer:

  1. Svar: Jag beställde hem Scarlet, Anna Dressed in Blood , Across the Universe och Divergent :) Tänkte beställe A Game of Thrones med men den får vänta till nästa gång tyvärr... ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tror dig. Edgar Allan Poe förmodligen vänder sig i graven!

    SvaraRadera
  3. Låter ju inte som en höjdare direkt, men jag håller med om att omslaget är otroligt snyggt! ;)

    SvaraRadera
  4. Hm,ska nog inte läsa den då, haha. Synd efter som omslaget är så grymt!

    SvaraRadera