onsdag 3 oktober 2012

The Awakening - Kelley Armstrong

Titel: The Awakening
Författare: Kelley Armstrong
Antal sidor: 360
Förlag: HarperCollins
Utgivningsdatum: 28:e april 2009

If you had met me a few weeks ago, you probably would have described me as an average teenage girl — someone normal. Now my life has changed forever and I’m as far away from normal as it gets. I’m a living science experiment — not only can I see ghosts, but I was genetically altered by a sinister organization call the Edison Group. What does that mean? For starters. I'm a teenage necromancer whose powers are out of control: I raise the dead without even trying. Trust me, that is not a power you want to have. Ever.

Now I’m running for my life with three of my supernatural friends - a chaming sorcerer, a cynical werewolf, and a disgruntled witch - and we have to find someone who can help us before the Edison Group finds us first. Or die trying.


Då har jag alltså läst ut andra delen i Darkest Powers trilogin. Och den började riktigt bra - det var knappt så jag kunde slita mig från boken då jag började den en kylig höstkväll, och i ett svep så var 150 sidor lästa. Mitt enda problem var att jag knappt kom ihåg något från den föregående boken. Det tog ett litet tag innan alla karaktärer återvände till mig och innan jag fick klart för mig vad som hänt i slutet av förra boken. Men jag måste säga att början överaskade mig ordentligt. Inte för att det egentligen hände något så där jätte speciellt, utan för att jag gillade den så mycket som jag gjorde.

Men mitt intresse svalnade tyvärr lite senare. Jag kan inte sätta fingret på varför det blev så, men så var det. Karaktärerna gillar jag dock mycket. Chloe är en bra huvudkaraktär och hon har en röst jag gillar att följa. Derek gillar jag starkt, mycket för att han inte är det där typiska kärleksintresset. En sur pojke med kraftig acne? På något sätt lyckas författaren ändå med att göra honom att attracktiv, i alla fall i mina ögon, haha.

Jag tror att mitt största problem med boken är att den inte är särskilt specktakulär. Den är underhållande, visst, men den har inte det där ... episka över sig. Dock gillar jag ändå boken mycket, även om det inte har det. Karaktärerna är bra, jag gillar idén, men tycker att handlingen brister lite. För när man tänker på det så händer det egentligen inte så där jätte mycket i boken.

Jag kommer läsa den sista boken i serien, och ser fram emot det också. Kanske att den hamnar i nästa bokbeställning? Någon gång ska det bli av i alla fall. Men när kan jag inte riktigt svara på, haha. Och jag måste säga att jag helt klart är team Derek. För Simon och Chloe har ju noll kemi. Right?

Favorit citat:
"Oh, my God! It's a killer Pomeranian." I glanced up at Derek. "It's a tough call, but I think you can take him.” 

Betyg: 3.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar