söndag 28 oktober 2012

The Mark of Athena - Rick Riordan

Titel: The Mark of Athena
Författare: Rick Riordan
Antal sidor: 608
Serie: The Heroes of Olympus #3
Förlag: Disney Hyperion
Utgivningsdatum: 2:a oktober 2012

Annabeth is terrified. Just when she’s about to be reunited with Percy—after six months of being apart, thanks to Hera—it looks like Camp Jupiter is preparing for war. As Annabeth and her friends Jason, Piper, and Leo fly in on the Argo II, she can’t blame the Roman demigods for thinking the ship is a Greek weapon. With its steaming bronze dragon masthead, Leo’s fantastical creation doesn’t appear friendly. Annabeth hopes that the sight of their praetor Jason on deck will reassure the Romans that the visitors from Camp Half-Blood are coming in peace.

And that’s only one of her worries. In her pocket Annabeth carries a gift from her mother that came with an unnerving demand: Follow the Mark of Athena. Avenge me. Annabeth already feels weighed down by the prophecy that will send seven demigods on a quest to find—and close— the Doors of Death. What more does Athena want from her?

Annabeth’s biggest fear, though, is that Percy might have changed. What if he’s now attached to Roman ways? Does he still need his old friends? As the daughter of the goddess of war and wisdom, Annabeth knows she was born to be a leader, but never again does she want to be without Seaweed Brain by her side.

Narrated by four different demigods, The Mark of Athena is an unforgettable journey across land and sea to Rome, where important discoveries, surprising sacrifices, and unspeakable horrors await. Climb aboard the Argo II, if you dare.


Boken är på över 600 sidor och som vanligt med Rick Riordans böcker märker jag knappt att sidorna går. För alla som läst min blogg har väll inte kunnat undgå att jag är ett stort Rick Riordan/Percy Jackson fan? Jag måste vara en av den mannens största fan, och jag avgudar praktiskt taget allt han skriver. Så självklart slängde jag mig över The Mark of Athena så fort den anlände hem till mig och jag praktiskt taget skakade av spänning. De som har läst The Son of Neptune förstår nog vad jag menar. För hjälp, det slutet. 

Ni har blivit varnade då jag säger att slutet på The Mark of Athena kommer krossa era hjärtan. Tack vare tumblr hade jag dock blivit spoilad om vad som skulle hända, men det gjorde inte det hela mindre hjärtskärande. Första gången jag läste slutet satt jag mest i en mindre chock, men när jag två minuter senare läste om det rann tårarna och jag snyftade hysteriskt. Markera för att läsa spoiler: När Annabeth och Percy ramlade ner i Tartarus så var det som om de slutligen kommit underfund med att det var okej, så länge de var tillsammans. Efter allt de varit med om så var det i slutet tillsammans. Och det var det som spelade roll. Mitt hjärta var krossat. Slut på spoiler. 

Det är väldigt svårt att recensera den här boken utan att spoila någonting för er, och då menar jag väldigt svårt. Men jag tror inte det är någon större spoiler för er som läst The Son of Neptune då jag säger att karaktärerna äntligen sammanstrålar i ett älskvärt episkt gäng och man kan ju inte annat än älska det. Jag hade saknat karaktärerna från The Lost Hero överraskande mycket och det var ytterst trevligt att få återse dem. 

Om det är något jag ska klaga på så är det att jag inte tycker uppdraget drar igång på "riktigt" på väldigt många sidor. Det blev en aning enformigt i början när de åkte ut på mini-uppdrag och jag väntade ett tag på att den riktiga spänningen skulle komma. Inte för att boken inte är underhållande, men särskilt där i början hade jag hoppats på lite mer. Jag tycker inte att The Mark of Athena är Riordans bästa bok. I The Heroes of Olympus serien håller jag nog fast vid att The Son of Neptune är starkast, även om alla hans böcker så klart är väldigt bra. 

Just nu sitter jag mest spänt och väntar på The House of Hades och undrar lite hur jag kommer överleva utan den i ett helt år. Snälla snälla snälla någon ge mig boken nu på en gång istället. Jag kommer inte kunna sova lugnt förrän jag får veta vad som hände efter bokens stora cliffhanger. Seriöst. 

Favorit citat:
“Oh my god, I am so awesome!" Leo bellowed.
"So awesome!" Echo yelled back.
"He is funny," a nymph ventured.
"And cute, in a scrawny way," another said.
"Scrawny?" Leo asked. "Baby I invented scrawny. Scrawny is the new sizzling hot.”

“I could have killed you.”
“Or I could have killed you,” Percy said. 
Jason shrugged. “If there’d been an ocean in Kansas, maybe.”
“I don’t need an ocean—”
“Boys,” Annabeth interrupted, “I’m sure you both would’ve been wonderful at killing each other. But right now, you need some rest.”
Food first,” Percy said. “Please?” 

(SPOILER. Markera för att läsa.) “It's okay,” he said. “We're together.” He didn't say you're okay, or we're alive. After all they'd been through over the last year, he knew that the most important thing was that they were together. She loved him for saying that.” 

“Like water leaking through a dam," said Piper.
"Yeah," smiled Percy. "We've got a dam hole."
"What?" Piper asked.
"Nothing," he said. "Inside joke.” 

Rekommenderar till:
ALLA.

Betyg: 4.5/5

2 kommentarer:

  1. sv: Jag vet! Jag vill så gärna gilla Zach, men det är något som stör mig.. Jag kanske vill för mycket helt enkelt! ;)

    SvaraRadera