torsdag 1 november 2012

Den Röda Handsken - Holly Black

Titel: Den Röda Handsken
Författare: Holly Black
Antal sidor: 319
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsdatum: 14:e augusti 2012 (i Sverige)

Cassel Sharpe trodde att han var en vanlig kille, tills han upptäckte att hans bröder manipulerat hans minnen. Nu vet han sanningen – han är den mäktigaste beröraren av alla. En beröring av Cassels hand kan transformera vad som helst – eller vem som helst – till något annat.När Cassels äldre bror Philip blir mördad försöker FBI rekrytera Cassel för att få hans hjälp med att lösa mordet. Den enda ledtråden är en övervakningsfilm från brottsplatsen där en kvinna med röda handskar syns. Men även maffian är på jakt efter Cassel – de förstår hur användbar han kan bli för dem. Cassel måste ligga steget före båda sidor för att överleva. Men var kan han vända sig när han inte kan lita på någon – allra minst sig själv?

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som fick mig att gilla den här boken så mycket som jag gjorde. Kanske berodde det på att jag älskar Cassel, eller på att jag älskar världen med Berörarna han lever i. Den Röda Handsken hade helt enkelt det där lilla extra som fick mig att älska den. Så enkelt är det kanske. För som jag har pratat om innan har vissa böcker det

En del av mig ville aldrig att boken skulle ta slut. Jag gillade praktiskt taget varje sida, och njöt av nästan varje minut jag fick tillbringa tillsammans med Cassel och de andra. För får jag prata om hur mycket jag gillar Cassel Sharpe? Otroligt mycket. Jag älskar att boken har en manlig berättarröst, då YA världen för det mesta bara är ett hav av kvinnliga. Så det är mycket uppfriskande. 

Idén Black har kommit på med Berörare tycker jag är fenomenal. En sådan otroligt bra idé som jag med hela mitt hjärta önskar att jag kommit på själv. Jag är lite osäker på hur många böcker som kommer att släppas, men det är i alla fall 4 stycken och det tog väldigt mycket självbehärskning från min sida att inte köpa hem den tredje boken på en gång. Nej, istället tror jag att jag ska vänta på den svenska översättningen och köpa den då.

Boken är inte helt felfri dock. Vissa partier var en aning händelselösa och skulle kunna uppfattas som långtråkiga. Ibland hade jag önskat att det hänt lite mer, även om jag var rätt så uppslukad av boken som det var. Det som hände i början av boken kom dock som en stor chock för mig. Det hände väldigt plötsligt och jag kan väll inte direkt säga att jag hade något emot det, haha. Men det kändes bara som ett väldigt random sätt att (markera för spoiler) ha ihjäl en karaktär på

Jag ser mycket fram emot att läsa uppföljaren till Den Röda Handsken och väntar nu spänt på att få se vad som kommer att hända härnäst. Jag kommer mer än gärna att återvända till de fina karaktärerna och den älskvärda världen så snabbt som boken släpps här i Sverige. 

Betyg: 4/5

1 kommentar: