söndag 18 november 2012

Girl of Nightmares - Kendare Blake

Titel: Girl of Nightmares
Författare: Kendare Blake
Antal sidor: 332
Serie: Anna #2
Förlag: Tor Teen
Utgivningsdatum: 7:e augusti 2012

It's been months since the ghost of Anna Korlov opened a door to Hell in her basement and disappeared into it, but ghost-hunter Cas Lowood can't move on. 

His friends remind him that Anna sacrificed herself so that Cas could live—not walk around half dead. He knows they're right, but in Cas's eyes, no living girl he meets can compare to the dead girl he fell in love with.


Now he's seeing Anna everywhere: sometimes when he's asleep and sometimes in waking nightmares. But something is very wrong...these aren't just daydreams. Anna seems tortured, torn apart in new and ever more gruesome ways every time she appears.


Cas doesn't know what happened to Anna when she disappeared into Hell, but he knows she doesn't deserve whatever is happening to her now. Anna saved Cas more than once, and it's time for him to return the favor.


Av någon anledning har det verkligen tagit emot mig att skriva den här recensionen. Vilket är en av anledningarna till att det har tagit så lång tid för mig att få ihop den. Jag har helt enkelt inte hittat rätt ord för att beskriva boken. Men ja, låt mig försöka i alla fall.

Då jag började läsa boken hade jag ingen aning om att det var sista delen i serien. Jag trodde att det, som med de flesta YA böcker, skulle vara en triologi, men där hade jag helt fel. Så ungefär halvvägs in i boken läste jag någonstans att det här i själva verket var den sista boken, och jag började läsa allt ur ett litet annat ljus.

För att vara ärlig så brydde jag mig inte så jätte mycket om berättelsen innan de kanske sista sjuttio sidorna. Jag tyckte helt enkelt inte att det hände så jätte mycket och det hela var inte så där jätte intressant. Men sedan kom slutet ... som jag tyckte var rätt så briljant. Jag kan tänka mig att många nog kommer bli rätt så upprörda över hur boken slutade, men jag älskade det, även om en tår eller två höll på att rinna över. Men enligt mig var det i alla fall ett perfekt slut.

Det var även först i slutet som jag insåg hur mycket jag skulle sakna karaktärerna. Jag kände mig inte på långa vägar redo att säga adjö till dem, särskilt inte som jag länge trott att det skulle komma en till bok efter den här. Cas har en bra berättarröst och jag gillar hans vänner Thomas och Carmel mycket. Även Anna gillar jag även om vi knappt såg något av henne i boken, vilket är synd.

I korta drag tyckte jag mest att början av boken var helt okej/bra, men slutet älskade jag lite smått. Det var väldigt sorgligt att slå igen boken efter att jag läst ut den, för jag ville har mer, trots att det slutade så bra. Men ja, Anna Dressed in Blood och Girl of Nightmares är två böcker jag verkligen rekommenderar! Så om ni känner för att ge dem en chans så tycker jag verkligen att ni ska göra det!

Favorit citat (spoiler som måste markeras):
“What?" she asks, but I don't answer. Instead I kiss her, one time, and try to tell her in that single gesture everything that she'll forget as soon as she turns away. I tell her I love her. I tell her I'll miss her. And then I let her go.” 

Betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Jag blev också riktigt förvånad när jag förstod att det var sista boken och blev väldigt chockad över slutet. Kände mig lite förvirrad ett tag och tyckte inte att den här var lika bra som Anna dressed in blood. Tyckte inte om att Anna knappt var med och tyckte handlingen var en aning seg, dessutom vet jag fortfarande inte riktigt vad jag ska tycka om slutet :/

    SvaraRadera
  2. Sv: Warm bodies borde du definitivt läsa, väldigt fin (fast inte en komedi som filmen) Varmt rekomenderad :)

    SvaraRadera