fredag 30 november 2012

The Scorpio Races - Maggie Stiefvater

Titel: The Scorpio Races
Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 409
Serie: Ingen
Förlag: Scholastic Press
Utgivningsdatum: 18:e oktober 2011

It happens at the start of every November: the Scorpio Races. Riders attempt to keep hold of their water horses long enough to make it to the finish line. Some riders live. Others die.

At age nineteen, Sean Kendrick is the returning champion. He is a young man of few words, and if he has any fears, he keeps them buried deep, where no one else can see them.

Puck Connolly is different. She never meant to ride in the Scorpio Races. But fate hasn’t given her much of a chance. So she enters the competition — the first girl ever to do so. She is in no way prepared for what is going to happen.


Jag har lite mixade känslor angående The Scorpio Races, vilket jag tror är anledningen till att det tagit mig ett tag att få ihop den här recensionen. Detta är faktiskt den första Maggie Stiefvater bok som jag har avslutat (jag började i Shiver för några år sedan, men läste aldrig klart den av någon anledning), och språket var, som jag förväntat mig, mycket bra.

I boken händer det inte så jätte mycket, utan den är helt klart mer karaktärsdriven. Och jag gillar karaktärerna. Sean är min absoluta favorit, men jag hade inga problem med Puck, i alla fall inga jätte stora. Men Sean var bara för underbar. Det jag älskade var att författaren inte gjort honom till den där typiska YA pojken, precis som boken inte var den vanliga YA boken. Jag älskade hans kärlek till hästar, kanske för att det är något jag kan relatera till mycket själv.

Handlingen är mycket speciell och jag har aldrig läst något som liknar den. Tydligen är det här med vattenhästar någon slags legend, men jag har aldrig hört talas om dem innan. Men jag gillar sättet författaren speglade hästarna på. Det var originellt, i alla fall för mig, och det kändes väldigt uppfriskande.

Om jag ska komma till något negativt så är det att jag tyvärr tyckte att boken blev en aning seg ibland. Den var rätt så tjock, och det hände tyvärr inte alltid så jätte mycket. Jag hade önskat mig lite mera tvister för att få det hela mer intressant. Däremot så älskade jag slutet. Älskade det. Och det väger helt klart upp boken som helhet i mina ögon. Det var en fin berättelse som jag gillade, och jag ångrar helt klart inte att tog mig tid att läsa den. Nu vill jag läsa något mer av Maggie Stiefvater. Kanske är det dags för mig att prova på Shiver igen?

Favorit citat (en liten spoiler, men ingen stor):
“I say, 'I will not be your weakness, Sean Kendrick.'
Now he looks at me. He says, very softly, 'It's late for that, Puck.”

 
Betyg: 3.5/5

5 kommentarer:

  1. Kul att höra vad du tyckte!
    Tycker definitivt att du ska ge Shiver en andra chans :)

    SvaraRadera
  2. Ah jag älskar hur de pratar i den där boken. Jag tyckte också den var långsam men jag gillade den därför.. Det hörde till atmosfären på något sätt. Nu känner jag att läsa om den. Regn och November Cakes (som jag har tänkt baka i ett år nu) och hästar.

    Shiver och Linger är bra tycker jag, vackert skrivna, kanske lite långsamma. Men den sista, Forever, var lite tråkig. Eller så tog det för lång tid att läsa den efter de andra två. Men jag älskar så mycket hur Maggie Stiefvater skriver så det gör inte så mycket.

    SvaraRadera
  3. Annars finns ju Lament: The Faerie Queen's Deception, eller den hyfsat fristående fortsättningen Ballad (minns inte vad den hette mer) och hennes nya serie The Raven Boys. Tyckte alla de var ganska bra :)

    SvaraRadera
  4. Tycker du ska ge Shiver en andra chans!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du ska ge Shiver en andra chans. The Raven Boys var också väldigt bra. :)

    sv: Det var ju sån tur att din recension var så bra, annars hade det nog dröjt innan jag läst den. Jag tyckte inte att Beautiful Darkness var riktigt lika bra, men inte långt därifrån. Hoppas du gillar den! :)

    SvaraRadera