söndag 30 december 2012

25 bästa böckerna 2012

(Notera: Jag inkluderar inte omläsningar och tar bara en bok från varje serie).


25. En Bit Av Mig Fattas - David Levithan
Något med Levithans sätt att skriva trollband mig och jag läste ut boken i ett enda svep i en bilresa på väg till Stockholm. Boken var så vackert skriven och berättelsen så viktig att jag fällde en eller två tårar någonstans under vägen. Super fin bok.

 


24. City of Lost Souls - Cassandra Clare
Jag vet inte riktigt vad det är, men jag har börjat tröttna lite på den här serien. Så här i efter hand tycker jag mest att City of Lost Souls var bra, men inte jätte bra. Den svagaste boken i hela serien enligt mig. Jag håller fortfarande fast vid att Clare borde ha avslutat serien efter tredje boken, som det var planerat från början.



23. Between Shades of Gray - Ruta Sepetys
En mycket fin bok, med ett väldigt vackert slut. En av de viktigaste sakerna var också att jag lärde mig väldigt mycket då jag läste boken. Några av de saker som sades i boken (det handlade alltså om Stalin ... eller ja, människorna som råkade ut för hans hemskheter) hade jag ingen aning om. Fin och sorglig bok.



22. The Fault in Our Stars - John Green
För att vara ärlig vet jag inte riktigt vad jag har för förhållande till den här boken. Då jag läste igenom den första gången fällde jag inte så mycket som en tår och kunde inte riktigt se vad som var så fantastiskt med den. (Eller fantastiskt kanske är fel ord att använda till en sådan sorglig bok). Men sedan läste jag om slutet och tårarna ville inte sluta rinna för att världen var en sådan orättvis plats och för att jag skulle sakna icke nämnda karaktär så otroligt mycket. Någon gång under 2013 ska jag ta och läsa om den här boken så att jag kan ge den en rättvis bedömning. 



21. The Hobbit/The Fellowship of the Ring - J.R.R. Tolkien
I år var första gången jag läste ut en hel bok av den här mannen. Och inte bara en blev det, utan två! Anledningen till att de hamnar på samma plats är för att jag inte riktigt kan bestämma mig för vilken av dem jag gillar mest. Men hur som helst: riktigt bra och läsvärda böcker. Jag har i flera år varit ett stort Sagan Om Ringen fan, men då till filmerna. Och jag tror faktiskt fortfarande att jag tycker om filmerna mer, men det är absolut inget fel på böckerna! Läs dem!



20. Den Röda Handsken - Holly Black
Det här är en av de böcker som jag inte förväntade mig att jag skulle gilla så mycket som jag gjorde. Jag tyckte att Den Vita Katten var bra, men det var först i Den Röda Handsken som jag blev riktigt fäst vid karaktärerna och historien. Och jag kan inte riktigt säga vad det är som får mig att älska boken lite smått, den bara har något speciellt över sig.



19. The Golden Lily - Richelle Mead
Ingen bok jag läst av Richelle Mead har slagit fel. Och The Golden Lily är inte heller något riktigt undantag. Jag gillade den mycket, även om det inte hände så mycket. Antagligen för att jag älskar några av karaktärerna. Men ändå hoppas jag verkligen att det kommer att hända lite mer i nästa bok.



18. Endlessly - Kiersten White
Slutet på en serie. Det är alltid sorgligt, för om man kommit till slutet av en serie så måste det ju betyda att böckerna haft något som får en att fortsätta läsa. Paranormalcy serien kommer nog aldrig riktigt att vara en favorit för mig, men jag gillade verkligen verkligen den sista boken i serien. Helt klart den bästa i serien enligt min mening! Och slutet var bra ... bittersweet, men bra.



17. Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl
En bok som jag inte alls fastnade för då jag först läste de ca 200 sidorna. Men när jag sedan plockade upp den någon månad (?) senare så var jag fast. Riktig sträckläsning! Och nu är jag super-mega-taggad för filmen! 



16. Delirium - Lauren Oliver
Jag gillade verkligen verkligen den här. Så fin bok, med ett så vackert språk. (“I love you. Remember. They cannot take it”.) En bok som fick mig att vända blad mycket fort och som jag hade oerhört svårt att släppa. Ett litet guldkorn. (Däremot måste jag tyvärr säga att jag inte alls gillade uppföljaren Pandemonium lika mycket). 




15. The Night Circus - Erin Morgenstern
Alla som har läst The Night Circus måste nog hålla med om att den är väldigt unik. I alla fall i jämförelse med allt jag läst innan. Den var så fin och vacker och ibland nästan lite svårt att förstå sig på. Men kanske är det en del av charmen.



14. Unearthly - Cynthia Hand
En bra och väldigt underhållande bok, som jag fäste mig vid mycket mer än jag trodde att jag skulle. Jag läste även Hallowed i år, men tyckte att Unearthly var snäppet bättre. Dessutom så älskade jag slutet - väldigt bra och överaskande!




13. Cinder - Marissa Meyer
En bok som faktiskt överraskande mig väldigt mycket; framför allt med hur mycket jag gillade den. Jag vet egentligen inte riktigt vad boken hade som fick mig att gilla den så mycket, men något är det. En bok jag rekommenderar till alla!



12. The Sky is Everywhere - Jandy Nelson
En otroligt vacker och sorglig bok som fick mig att fälla många tårar. Jag älskade dikterna som Lennie spred omkring sig och ett par av dem träffade verkligen rakt i hjärtat. Jag bläddrar fortfarande ofta i boken för att läsa om favoritcitat.



11. Leviathan - Scott Westerfeld
Efter bara några kapitel så hade jag kärat ner mig i den här bokserien. Den alternativa historien som Westerfeld har byggt upp är helt underbar och teckningarna som finns i vad som jag tror är varje kapitel är fantastiska. En serie jag för alltid kommer rekommendera mycket varmt!




10. Bloodrose - Andrea Cremer
De flesta tycks ha blivit besvikna på den sista delen i serien, men enligt mig så var det den bästa. Sidorna vända nästan sig själva och vid slutet så rann tårarna nerför mina kinder. Det enda jag skulle ha ändrat på är just det som fick mig att gråta i slutet och Callas kärleksvelande som blev mycket extremt och jobbigt.




9. Holes - Louis Sachar
Jag vet inte riktigt vad det var som fick mig att älska den här boken, men någonting hade den. Och jag vet verkligen inte vad det var. Ni får helt enkelt läsa själva för att ta reda på det!



8. Spell Bound - Rachel Hawkins
Spell Bound ... sista delen i Hex Hall serien. Och bra var den! Det enda jag har att klaga på är slutet som blev lite för abrupt för min smak. Men annars så var karaktärerna strålande som vanligt och jag bara älskar Sophie som huvudkaraktär. Tack och bock Rachel Hawkins för en underbar serie!



7. Scarlet - A.C. Gaughen
Jag hade inga som helst förväntningar på den här boken, men hjälp vad mycket jag älskade den. Miljön, karaktärerna, hela atmosfären som boken hade ... ja, typ, allting.



6. Insurgent - Veronica Roth
Jag älskade aldrig riktigt Divergent lika mycket som alla andra, även om jag tyckte om den mycket. Däremot tyckte jag att Insurgent var helt underbar. Jag kunde inte vända blad snabbt nog och jag tyckte allt var så mycket mer spännande när de var ute i staden istället för inne på ... högkvarteret (eller vad det nu heter?) hela tiden.



5. Heist Society - Ally Carter
Det har gått nästan ett år sedan jag läste Heist Society och ändå älskar jag den lika mycket nu. Jag bläddrar i boken mest hela tiden och håller för tillfället på att läsa om den i långsam takt. Bara för att ta in allting liksom. Åh, så underbar den är. Och snart kommer tredje boken ut (iiiihhhh!!!!)



4. Jellicoe Road - Melina Marchetta
Den här boken vill inte lämna mig. Ibland känns det nästan som om jag tänker på den varje dag. Jag har börjat läsa om den, men har inte kommit särskilt långt i min omläsning ännu. Men någon dag i 2013 så ska jag lägga mig ner och verkligen dyka in i berättelsen igen. Den här gången ska jag förstå allting.



3. A Game of Thrones - George R.R. Martin
En otroligt mäktig bok, det kan jag inte förneka. Sidantalet var rätt så gigantiskt, men det störde mig inte alls. Jag är en sådan som sällan tvekar i att slänga mig in i tjocka böcker, utan älskar att det blir som en liten utmaning. Många tjocka böcker har en tendens att bli långsamma ... men i det här fallet slukade jag orden i snabb takt och boken var utläst på ... en vecka kanske? Visst kom det partier ibland där det blev lite för mycket politik och så vidare, men även det fann jag för det mesta intressant.



2. The Mark of Athena - Rick Riordan
Det är Rick Riordan och inget jag någonsin läst från honom har varit dåligt. Och som vanligt med hans böcker så tilltalar de mig något enormt och The Mark of Athena var inget undantag. Slutet var hemskt och först satt jag i chock och sedan började tårarna rinna, och samtidigt som jag förbannade hans namn så älskade jag det något så otroligt mycket.



1. Out of Sight, Out of Time - Ally Carter
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur mycket jag älskar den här boken. Intensiv kärlek? Ha. Men jo, något i den stilen. Ibland, vid små speciella och unika tillfällen, så hittar man bokserier som totalt tar upp ens liv och som blir ens eget - nästan som en del av en själv. Det kanske kan låta fånigt, men jag vill gärna tro att det inte är det. Att det är helt normalt att fästa sig så mycket vid en bokserie och dess karaktärer att man älskar dem så mycket som vanliga och riktiga människor.

7 kommentarer:

  1. Gallagher Girls måste jag läsa nästa år. Har ju läst första boken och tyckte att den var bra. Fattar själv inte varför jag inte har läst vidare på den.

    SvaraRadera
  2. Jag är så sugen på att läsa vidare i Gallagher Girls efter allt du skrivit om dem :D Och Jellicoe Road och A Game of Thrones är också några böcker jag tänker ta mig an nästa år!

    SvaraRadera
  3. Jag längtar jättemycket tills jag kommer hem för då kan jag läsa om Jellicoe Road (och The Night Circus) för jag tänker också på den näsan varje dag. Jag vet inte vad det är med den.
    Med tanke på de andra böckerna i din top 5 tror jag att jag behöver läsa lite Ally Carter!!

    SvaraRadera
  4. Har I'd tell you I love you, but then I'd have to kill you hemma nu så ska absolut prova mig på den serien nu nästa år :)
    Har läst Heist Society, fast på svenska och tyckte den var helt okej. Har beställt hem nästa bok i serien nu. Så mer Ally Carter nästa år är något jag kan skriva upp :=)

    SvaraRadera
  5. Scarlet och The Night Circus! <3 <3 I'm happy! :D

    SvaraRadera
  6. Åh så många bra böcker du har läst!

    SvaraRadera
  7. The Sky is Everywhere - Jandy Nelson är så så så så bra! Dock så har jag bara läst den på svenska men den var helt fantastiskt bra!

    SvaraRadera