torsdag 6 december 2012

Alice in Zombieland - Gena Showalter

 
Titel: Alice in Zombieland
Författare: Gena Showalter
Antal sidor: 404
Serie: White Rabbit Chroicles #1
Förlag: Harlequin Teen
Utgivningsdatum: 25:e september 2012

She won’t rest until she’s sent every walking corpse back to its grave. Forever.

Had anyone told Alice Bell that her entire life would change course between one heartbeat and the next, she would have laughed. From blissful to tragic, innocent to ruined? Please. But that’s all it took. One heartbeat. A blink, a breath, a second, and everything she knew and loved was gone.

Her father was right. The monsters are real….

To avenge her family, Ali must learn to fight the undead. To survive, she must learn to trust the baddest of the bad boys, Cole Holland. But Cole has secrets of his own, and if Ali isn’t careful, those secrets might just prove to be more dangerous than the zombies….


Okej ... så vart ska jag börja? För att vara ärlig visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig då jag öppnade boken. En lättsam historia som inte var särskilt djup men ändå underhållande, kanske? Och fick jag det? Inte direkt. Hjälp. Så här i efterhand kan jag faktiskt inte komma på något jag tyckte om med boken.

Jag ska börja med det jag lade märke till först som störde mig med boken. Jag kände ingenting då några karaktärer dog i början. Det var som om författaren förklarade hur Alice kände, men hon fick inte mig att känna det. Istället tyckte jag mest att det blev lite skrattretande ... vilket är väldigt hemskt med tanke på att människor faktiskt dog och hela Alices liv förstördes.

Den andra saken som stack som nålar i mina ögon var trovärdigheten. Och då menar jag inte bara logiken i själva berättelsen utan även hur karaktärerna handlade. Det var inte bara total kärlek och attraktion vid första ögonkastet mellan Ali och Cole ... utan det var det mesta i boken faktiskt. Kat var överdriven, dialogerna ansträngda, och vår huvudkaraktär ... beskrevs inte hon som blyg? Eller är det jag som har fel nu? Sedan fanns det även en väldigt konstig scen då en karaktär slängde sig från sitt löparband över till Alis och det blev en liten catfight. Alltså ... gör folk så?

Och sedan samtalet Alis mormor och morfar (farmor och farfar?) hade med hennes dejter. Frågade dem och sex och allting ... hjälp. Alltså, jag tror inte ens mina föräldrar skulle fråga sådana saker, haha. Men de kanske är ovanligt snälla? Vad vet jag. Men det kändes väldigt out of place att hennes farföräldrar ställde sådana frågor.

Förlåt för allt mitt klagande. Jag gillar inte att hacka ner på böcker, det gör jag verkligen inte. Jag bör även säga att jag antagligen skulle ha uppskattat boken mer för bara något år sedan. Men nu när jag har läst fler böcker så blir jag även mer kritisk. Jag vill liksom ha mer ifrån mina böcker än att de bara ska vara underhållande. Jag vill kunna känna med mina karaktärer och finna små citat som lyser upp min vardag. Den här boken lyckades tyvärr inte ens med att vara underhållande i mina ögon.

Med det här sagt så kan jag även säga att jag kan tänka mig att andra skulle uppskatta boken. Men tyvärr var det verkligen ingenting för mig, och det är inget jag kommer att rekommendera till någon att läsa. Tyvärr. Jag ville verkligen gilla boken, men jag kunde inte se logiken i någonting.

Betyg: 1/5

4 kommentarer:

  1. Oj vilken sågning, jag som bara hade hört bra om boken, va osugen jag blir nu och jag som önskat mig den i julklapp...

    SvaraRadera
  2. Oj, nu blev jag orolig över att läsa den. Jag har så höga förväntningar om den, men har läst bara dåliga recensioner. :(

    SvaraRadera
  3. oj det var en sågning, jag tyckte ändå att den var bra! Men smaken är som baken:p

    SvaraRadera
  4. Svar: Jag har kollat in CassJayTuck nu och du har rätt! Hon är väldigt rolig:D

    SvaraRadera