fredag 7 december 2012

Böcker jag önskar jag kunnat älska

Jag tror nog vi alla har sådana där böcker som man önskat att man kunnat älska och som nästan alla andra älskar ... men själv kan man inte riktigt se det där. Så jag tänkte lista några av de böcker som jag anser att de flesta verkligen gillar, men som jag själv inte tyckte var mer än okej.



Across the Universe - Beth Revis
Jag är inte helt säker på vad jag missade gällande den här boken. Och för att vara ärlig kommer jag knappt ihåg någonting så här i efterhand. Men åh, vad jag önskar att jag kunde älska den, för konceptet var ju så unikt och bra. Och jag vill ju veta vad som händer härnäst. Så kanske att jag borde ge andra boken en chans även om jag inte var stormförtjust i den här. 



The Maze Runner
Jag såg potential, och författaren var bra på att bygga upp spänning, samt på att få en att fråga vad i hela friden det var som egentligen pågick. Men för mig föll karaktärerna rätt så platt och jag vet inte, jag brydde mig aldrig riktigt om historien. Jag kommer antagligen inte fortsätta läsa serien, men man vet aldrig. 



Angelfall - Susan Ee
En bok som hyllades av jätte många av mina vänner på goodreads. Jag tror faktiskt inte att jag läst några negativa ord om boken ... så jag vet inte vad det är för fel på mig. Men boken föll mig inte i smaken? Kanske är det så enkelt?



Matched - Ally Condie
För att vara ärlig kommer jag inte riktigt ihåg vad jag ogillade så mycket med boken i nuläget, mer än att den var en aning långsam. Jag tror faktiskt jag skulle behöva en omläsning. 



The Iron King - Julie Kagawa
Även i det här fallet tror jag att jag behöver en omläsning. Jag gick in med fel inställning då jag läste boken - trodde att jag skulle ogilla den. Dumt eller hur? Men jag gillade trots allt världen den utspelade sig i och skulle inte ha något emot att få tillbringa några fler timmar i den (även om jag inte var stormförtjust i huvudkaraktären).



Daughter of Smoke and Bone - Laini Taylor
Här har vi en bok de flesta älskar, men som jag mer tyckte var okej/bra. Men jag har faktiskt redan köpt hem andra delen i serien, så jag ska i alla fall ge den en chans till. Jag vill älska böckerna. 



Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Det är inget fel på boken, inte egentligen. Men jag vet inte, den drog aldrig in mig. Det var inget för mig, kanske? Jag vet inte. Men för mig var det något som fattades.



The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky
Den här. Mest av allt den här. Åh, vad jag ville finna det där speciella och fina och underbara med den. Och jag lovar, jag läste långsamt och noggrant och varsamt, men jag kunde inte hitta något som tilltalade mig så där så jag rördes till tårar över dess innehåll. Däremot kan man ju hitta några underbart fina och älskvärda citat i boken som typ får mig att älska Stephen Chbosky. ("... we accept the love we think we deserve.")


Finns det någon bok ni verkligen velat och förväntat er att älska? Som det känns som om alla andra tycker om förutom ni?

11 kommentarer:

  1. Äntligen någon mer som inte älskar "The Maze Runner"! Ogillade den npg visserligen lite mer än dig men ändå ;)

    SvaraRadera
  2. Kan inte direkt påstå att det är någon bok som jag önskat hade mottagits varmare av mig. Tycker själv att det är rätt kul att se hur åsikter kan skiljas åt. Men rent konkret - böcker som andra älskar mer än jag gör - har vi Cirkeln (för mig fattades också något) och The Mortal Instruments (väger mittemellan-plus för mig). Okej. Jag kom på en som det är trist att jag inte älskar, nämligen Sommarboken av Tove Jansson.

    SvaraRadera
  3. Jag håller så med dig om Across the Universe! Den var bra, men sen...? Nä, hittade inte heller 'det' någon gång. Själv har jag, som Man, ingen bok som jag önskar att jag hade gillat mer. Men en bok som det känns som att alla älskar är "If I stay/Om jag stannar". Jag tyckte verkligen att den var så sjukt seg och tråkig. Jag läste även uppföljaren, men samma där. Samtidigt blir den hyllad över andra bokbloggar. Jag blir liksom lite nyfiken på vad det är jag missar, så att säga. Intressant inlägg :)

    SvaraRadera
  4. Min ÖVERLÄGSET största "bok alla andra älskar men inte jag" är The Fault In Our Stars. Bra bok, men den berörde mig knappt alls. Det får mig verkligen att undra om jag har något empati. Haha.
    Andra alla verkar älska och som jag ville älska var The Clockwork Angel, The Maze Runner (!!) och Anna and the French Kiss.

    Jag läste om Perks för några månader sen innan jag såg filmen (som är så himla bra - den bästa adaptionen jag har sett kanske någonsin) och den berörde mig inte alls som första gången jag läste den. Jag undrar om det är en bok som funkar när man läser den vid rätt tidpunkt i sitt liv, om du fattar? När jag läste den första gången var det en uppenbarelse för att här är någon som beskriver det jag känner utan att jag vet om det typ. Eller så är det bara att vissa böcker - som människor och låtar och allt annat - bara inte berör alla.

    Hehe blev långt.

    SvaraRadera
  5. Det är sällan jag läser böcker och blir besviken. Jag läser bara böcker om jag själv är intresserad av dem och tycker de verkar bra, har den fått bra recensioner är det självklart ett stort plus men annars struntar jag i dem även fast den är superhypad. Att man inte gillar en bok kan ju bero på att man kanske är i fel ålder, inte är intresserad av handlingen eller att man helt enkelt inte pallar att läsa något just då. Jag tycker det är kul att ibland läsa böcker som jag inte hört någonting om och verkligen skapa min helt egna uppfattning istället. Bra inlägg! ^^

    SvaraRadera
  6. Har speciellt två böcker som alla andra verkade älska, medan jag bara tyckte att de var okej. Dock var det ingen utav dem på din lista :) (Även ifall jag kanske inte var helt stormförtjust i Matched.)
    Hur som helst så är den första DADADAM: Graceling. Jag gillade den inte alls lika mycket som andra gör. Jag tyckte den var lite... platt och jag vet inte riktigt. Tyckte bara boken var ok.
    Sedan har vi en som jag aldrig har hört ett enda dåligt ord om: Jellicoe Road. Jag vet, jag vet. Hur kan jag inte älska den? Det vet jag tyvärr inte riktigt. Det var bara alldeles för rörigt i början och jag föll aldrig riktigt för huvudkaraktären. Dock fortfarande bra, men inte fantastisk.
    Det är nog de två som jag kan komma på så direkt.

    Intressant inlägg föresten! :)

    SvaraRadera
  7. "Nightshade" av Andrea Cremer helt klart. Trodde verkligen att jag skulle älska den, men det gjorde jag inte. Det slutade bara med ganska bra, och jag kände aldrig något sug efter att läsa nästa del trots att den stod i bokhyllan. Den står fortfarande oläst i bokhyllan, och jag vet inte när jag kommer att läsa den.
    Kanske bara hade för höga förväntningar på den, vet inte riktigt.

    Väldigt bra inlägg! :)

    SvaraRadera
  8. Hur många som helst, känns som jag alltid blir besviken på överhypade böcker :(

    Men speciellt Percy Jackson... de böckerna tycker jag är urtrista och har dem alla så de är surt. Ska ge trean en chans men gillar jag den inte ger jag nog upp :(

    SvaraRadera
  9. Jag läser Cirkeln nu och har kommit lite mer än halvvägs. Jag tycker dock att den är riktigt bra, även om den inte är den bästa jag läst. :) Jag har även "Matched" fast på svenska, som jag inte läst än. Men jag hoppas att jag tycker att den är bättre än vad du gjorde :D

    SvaraRadera
  10. Två böcker jag önskat att jag kunnat älska var City of Bones och The Maze Runner. Hade väldigt svårt för båda två och dom var inte alls vad jag hade väntat mig tråkigt nog.

    SvaraRadera
  11. Jag älskade inte heller Matched, jag hade så höga förväntningar på den och så hände det liksom inte så mycket i boken och ja, alla verkar älska den förutom jag... och du. ;)

    SvaraRadera