lördag 15 december 2012

Filmrecension: The Hobbit

Åh, okej, så vart ska jag börja? Kanske med att säga att jag älskar Sagan Om Ringen filmerna och såg fram emot den här filmen typ mer än jag någonsin sett fram emot en film? Ja, så får det bli. Så jag älskar alltså Sagan om Ringen. Älskar verkligen de filmerna. Djupt och innerligt. Så självklart såg jag fram otroligt mycket emot The Hobbit, trots att jag inte läst boken, även om jag lovat mig själv att göra det innan filmen (ops, haha). Och för att vara ärlig har jag nog alltid varit lite tveksam emot The Hobbit och jag vet verkligen inte varför. Jag tänkte att historien skulle vara lite lame. Men låt mig säga att den verkligen inte var det! Jag älskar den nu precis lika mycket som Sagan Om Ringen filmerna.

Bilbo Baggins. Den mest underbara hobbiten som någonsin existerat? Antagligen. Åh, vad jag älskade honom. Och Martin Freeman var ju underbar i rollen! Så så så bra. Något jag uppskattade mycket var all humor i filmen, vilket Sagan Om Ringen inte hade så mycket av, då filmerna var mycket mörkare. The Hobbit är verkligen en ljusare berättelse och det märks att den var skriven för barn.

Jag varnar er för att jag bara kommer att babbla på om hur jag älskade allting, men det får ni helt enkelt stå ut med. Men alla där ute måste väll hålla med om att dvärgarna var otroligt bra och älskvärda? Något annat jag älskade var hur de tog hand om Bilbo, för det var ju deras lilla hobbit, haha. Åååhh. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för jag bara älskade alla så mycket. Och sedan när Frodo dök upp i början kände jag hur en tår rann nerför min kind. För det var innan allt det hemska hände och han såg så glad och oskyldig ut och jag vet inte någonting längre. Aaahhh.

Jag har inte läst boken (fast jag har börjat idag, yaay!!), så jag kan inte säga hur mycket filmen skiljde sig ifrån boken. Men något jag undrar lite över är hur de ska göra tre filmerna av den rätt så korta boken. Det är inte så att jag klagar (mer awesomeness ni vet), det är bara en stilla undran.

Just nu vill jag bara se om filmen om och om igen och inte göra något annat med mitt liv. Typ. Tänk när den kommer ut på DVD och jag kan gotta mig i massa extramaterial. Iiih!! Men nu kan jag i alla fall trösta mig med att jag inte läst boken ännu. Så ja, jag tror faktiskt jag ska lägga mig och läsa lite nu och släppa ut min inre fangirl lite ytterligare. (Också en sista notering: Gandalf var otrolig. Och jag avgudade scenerna med Gollum. Samt trollkarlen som hade ett spann mer harar. Och ja, typ allting.)

Betyg: 5/5