tisdag 25 december 2012

Merlin

Okej. Så jag vet att jag egentligen kanske inte borde babbla av mig om en tv-serie här på bloggen, men äsh då. Som jag är rätt säker på att det även är för många av er andra så ligger även tv-serier väldigt nära om hjärtat. Och i det här fallet är det Merlin. Merlin som tog slut för alltid igår.


SPOILER FRI DEL

Jag älskar den här tv-serien. Och det konstiga är att jag började se på den för ... kanske bara ett par månader sedan? Tre månader? Fyra? Jag vet faktiskt inte. Men jag slukade avsnitt efter avsnitt i snabb takt och älskade nästan varje avsnitt mer eller mindre. Just nu vill jag bara begrava mig själv i den lättsamma första säsongen och glömma bort att säsong fem någonsin hände. 

Åååhh. Jag bara älskar alla. Merlin mest. Sedan Arthur. Och sedan resten. Men Merlin kommer alltid vara den som har störst plats i mitt hjärta, av skäl som ni som sett serien antagligen förstår. Just nu tänker jag på den lilla trollkarlen som kom in till Gaius i första avsnittet och jag får kämpa för att hålla tillbaka tårarna. Det var tider det. 



SPOILER DEL

Det är nästan läskigt, för jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av mig själv. Jag är förstörd. Så otroligt förstörd. Jag pratade med min mamma mellan tårarna igår och hon försökte lugna mig med att säga att det bara var en tv-serie. Men det är det som är problemet med mig. Jag fäster mig så mycket vid karaktärer i böcker och tv-serier, precis lika mycket som jag fäster mig vid riktiga människor (ibland kanske nästan mer).

Så när Arthur dog kan ni nog förstå hur förkrossad jag var. Det var som om jag förlorat en riktig vän. Det värsta var kanske också chocken. Jag trodde inte att han skulle dö ... jag trodde det inte ens in i det sista. För mig var det självklart att serien skulle få ett någorlunda lyckligt slut, och för det krävdes ju att Arthur fortfarande skulle leva. Men han dog ju inte på riktigt. Men han har fortfarande inte kommit tillbaka.

Under hela avsnittet och ett par timmar efteråt satt jag mest i chock. Det var först när jag skulle gå och lägga mig som tårarna kom på riktigt. I säkert en halvtimme låg jag och snyftade och grät hysteriskt för mig själv. Jag försökte flera gånger tänka på vad mamma sagt om att det bara var en tv-serie, men det gjorde nästan saken värre. Tv-serier ska ju göra mig lycklig, eller hur? Nope. Noooopppeeee.

En av de värsta sakerna är också att jag inte gillade det sista avsnittet. Äntligen fick vi vårt magic reveal ... men det var varken epic eller så underbart som jag velat ha det. DET VAR INTE ALLS SÅ SOM JAG VILLE HA DET. Och det hela gjorde mig så besviken. Det var ju det här hela serien byggt upp till och så blev det inte alls som jag ville ha det. Och sedan var även Gwaine och Percival tvungna att bete sig jätte dumt, vilket slutade med att Gwaine dog. I mina ögon var det inte alls logiskt att de skulle bestämma sig för att gå efter Morgana helt själva.

Och ska vi prata lite om slutet? Först förstod jag ingenting när man såg en lastbil åka förbi och sedan Merlin komma gåendes ... men sedan gick det upp för mig. Merlin väntade fortfarande på Arthur. Och där brast mitt hjärta. Allt jag kan tänka på är hur Gwen och alla riddare fick leva utan Arthur och hur sedan Merlin väntat i alla dessa år. Han väntar fortfarande. Herregud, nu kommer tårarna igen. Också kan jag inte låta bli att lägga märke till hur det hela låter väldigt religiöst. Man väntar fortfarande på att Jesus ska komma tillbaka till jorden där han en gång vandrade ... när vi behöver honom som mest.

Jag mår dåligt mina vänner. Så så så dåligt. Just nu försöker jag låta bli att tänka på något överhuvudtaget, men också vad som hände efteråt. Vad hände med att Arthur skulle göra magi lagligt? Var inte det lite vad serien gick ut på? Eller? Skulle han inte göra Camelot till en bättre plats? Blev det en bättre plats? Hur gick det med Gwen? Hur styrde hon landet? Om någon har några teorier, skriv gärna. (Fast problemet är antagligen att det inte är så många som kommit så här långt i serien).

Jag är djupt inne i en Merlin depression. Det är över. Och det slutade så här. Och jag är fullkomligt förstörd. Dels för att Arthur dog, dels för att vi aldrig mer kommer få ett nytt avsnitt, dels för att jag inte alls gillade sista avsnittet och dels för att ingenting hände som jag ville att det skulle göra. Jag vågar inte ens se om avsnittet för att se om jag kanske skulle ändra min uppfattning om det om jag såg det en gång till.

"Just hold me." Arthur visste att han skulle dö och han ville bara att Merlin skulle hålla om honom. Jag kan ingenting längre. Allting gör för ont. Varför började jag någonsin se på den här tv-serien? Men saken är den att serien gjorde inte så ont ... förrän sista avsnittet. Jag har alltid tänkt att Merlin är en sådan serie som kommer att sluta lyckligt. Men nej. Aaahhh. Och det jag stör mig på också är att vi inte fick se mer av hur det gick för Camelot osv. i slutet. Och Merlin! Han måste väll ha gått tillbaka till Gaius eller hur? Han kan inte ha väntat där vid sjön hela tiden, va? Han gick tillbaka till Gwen och hjälpte henne och skyddade henne? Eller?

Jag inser nu hur länge jag har babblat på. Men det är så svårt att sluta. Helst vill jag bara föra långa diskussioner med folk som sett serien och som förstår vad jag pratar om. Jag försökte prata med min bästis på telefon, som har sett några avsnitt, men hon förstår liksom inte min smärta.

THIS WAS NOT THE REALITY I WANTED. Over and out.

9 kommentarer:

  1. Åååh, det var såå sorgligt :'( Har aldrig gråtit så mycket till ett avsnitt! Håller med dig om att det inte slutade så som jag ville att det skulle!

    SvaraRadera
  2. Jag vågar inte ens titta på sista avsnitten och vågade inte heller läsa dina spoilers. Jag älskar Merlin för mycket och vill inte att det ska sluta :(

    SvaraRadera
  3. Merlin är så underbart bra! Har inte sätt sista säsongen, men blir det bara 5 säsonger då? Älskar Merlin, bästa serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir det tyvärr :( Den femte säsongen var den sista! (Och JA Merlin är underbart bra :D)

      Radera
  4. såg nyss klart sista avsnittet... Gud vad jag älskar det.. dock fattar jag inte vad som menas med att Artur kommer tillbaka? kan erkänna att jag grät en bra stund innan jag hitta din hemsida..och ja jag delar ungefär samma tankar som du, vill också veta hur det går för Camelot och alla andra! har följt denna serie sedan 2009,och jag har älskat varje minut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att det menas att Arthur kommer "återuppstå" när världen behöver honom som mest. Jag har bara följt Merlin i några månader men älskar serien med hela mitt hjärta! <3

      Radera
  5. Åh denna smärta alltså. Jag håller dock inte med dig på alla punkter. Jag tycker att the magic reveal var väldigt bra. Det var känslosamt och det gavs ettt helt avsnitt till att få se hur Arthur bearbetade det hela. Iom att det var så avskalat och enkelt så fick vi äntligen se hur deras vänskap ser ut som jämlikar, utan plikter och andra människor att ta hänsyn till, vilket det hade varit inblandat om det varit mer storslaget.

    Jag håller verkligen med dig om hur sorgligt och symboliskt det var med den där lastbilen i slutet. Hjärtskärande. Fina Merlin, jag klarar verkligen inte av att föreställa mig honom ensam under alla dessa år. Det gör för ont att tänka på.

    Som du säger, man fäster sig vid karaktärer. Jättefint inlägg du skrev!

    SvaraRadera
  6. Åh vad glad jag blev när jag kikade in på din blogg och såg att någon annan kände som jag. Jag håller med dig om varenda litet ord du skrev.
    Merlin betydde så otroligt mycket för mig, det är seriöst läskigt. Nu när det är slut vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag är ständigt på dåligt humör och har nästan blivit deprimerad av det. Hade serien slutat på ett bra och lyckligt sätt hade det inte vart alls samma sak. Även om man hade blivit lite ledsen av att det var slut så skulle man ändå kunna släppa det. Men nu när det slutade sådär olyckligt och utan något riktigt slut så känner jag mig bara frustrerad och ledsen. Jag är frustrerad över att jag inte får veta fortsättningen, om hur det går för Camelot och för Merlin och för Arthur? :( Åhhh jag önskar de kunde göra en fortsättning!!

    SvaraRadera
  7. Jag såg nyss klart serien och jag kan inte sluta gråta över sista avsnittet. Så fort jag ser en bild på Merlin och Arthur så gråter jag nästan för jag blev så fäst vid dem under alla säsonger. Önska att dem kan göra en till säsong där han återuppstår eller nåt fast under samma tid för jag kan inte förstå varför han ska vara död. Jag fattade inte riktigt vad draken menade i slutet eller varför det kom en lastbil förbi och Merlin gick förbi sjön. Jag vill ha Merlin och Arthur vid sidan om varandra vid tronen. Varför blev Gwaine tvungen att dö också. Sen fattar jag inte varför Merlin inte använde draken från början och flög till sjön för då hade nog Arthur överlevt. Hans död hade inte behövt vara som i legenden. Allt hade varit bättre om Merlin tog han till ön även fast draken sa han var död och la honom i vattnet och Arthur överlevde. Det kommer ta länge innan jag kommer över Arthurs död. Önskar nästan att jag inte såg slutet av sista avsnittet utan bara när allt hopp var att Arthur skulle överleva.

    SvaraRadera