lördag 8 december 2012

TAG: "Your Life As A Reader"

Jag tänkte haka på den här taggen som jag såg Pia gör på sin blogg. Tyckte den var väldigt roligt, så varför inte göra den själv också?

FÖRFLUTET

1. Hur gammal var du när du började läsa?
Jag har faktiskt ingen aning, haha. Jag vet att jag läste Harry Potter när jag gick i tvåan. Men så läste jag ju förstås även innan det. Men ja, jag vet faktiskt inte.

2. Vad är titeln på den första bok du läste?
Även det här vet jag inte, haha. Men det var säkert någon Mamma Mu bok eller Pettson och Findus eller något i den stilen. Men den första "riktiga" bok jag läste är jag rätt så säker på handlade om en riddare som skulle rädda en prinsessa från en drake (jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter).

3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
Så som jag misstänker att väldigt många svarar: Harry Potter. 

4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning? 
Det måste nog vara när jag läste den där boken och prinsessan och draken, och varje gång jag läst klart en sida sprang jag stolt ut till köket för att visa mamma - trots att hon hade gäster på besök. 


NUTID

5. Hur många böcker äger du just nu?
Om jag har räknat rätt så är det 312. Detta stämmer nog dock inte, haha. Jag har nämligen några av mina böcker i min lägenhet, så jag försökte räkna ut hur många jag har där, och har säkert missat några. 

6. Vilken av dem är din favorit?
Just nu är det Harry Potter, Percy Jackson and the Olympians, Jellicoe Road, Scarlet, Heist Society och Arvtagaren serien. Förlåt, det är omöjligt att välja en speciell bok. Men den bok jag värderar högst är nog Harry Potter: Page to Screen. Så så så fin bok.

7. Vem av dem ogillar du mest?
Hmmm. Den Gröna Cirkeln och Vampyrens Märke tror jag. 

8. Vilken är din favoritgenre? 
Åh, jag läser lite vad som helst. Det finns contemporary böcker jag älskar så väl som high fantasy böcker. Så ingen?

9. Hur ofta läser du?
Varje dag! Alltid innan jag går och lägger mig och för det mesta även under dagen. Om jag inte är riktigt, riktigt trött så kan jag aldrig slappna av om jag inte läser innan jag ska sova. Jag förstår inte riktigt hur folk inte kan läsa innan de ska sova, haha. Bara går de och lägger sig liksom? Utan att läsa först? Konstig tanke.

10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Ungdom! Jag läser visserligen både barn och vuxenböcker ibland, men ungdomsböcker är vad jag älskar mest just nu. Fast med barn böcker vad menas då? Bilderböcker, eller middle grade så som Percy Jackson? 

11. Snabb, medelmåttig eller långsam läsare?
Aaahh, svårt att svara på då jag inte vet hur snabbt alla andra läser. För ett år sedan skulle jag ha kallat mig själv en långsam läsare, men nu tror jag att jag mer lutar åt snabb läsare. 

12. Vem är din favoritförfattare och varför?
J.K. Rowling, Rick Riordan och Ally Carter är självklart några av dem. Men om jag ska välja någon annan så får det bli Markus Zusak. Jag bara älskade The Book Thief och hans språk och sättet han förmedlade känslor på. Aaah.

13. Pocket eller inbunden?
Inbunden! De ser alltid så otroligt fina ut, även om det ibland är bekvämare att läsa pockets, haha.

14. Vem är din favorithuvudkaraktär?
Percy Jackson! All the way! (Även Harry Potter älskar jag otroligt mycket).

15. Vem är din favoritskurk?
Ååh, ööhhmm. Jadu. Galbatorix, kanske? Är lite osäker på om det var så han stavades, haha, men det är kungen ifrån Eragon i alla fall. 

16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
Mellan 300-600 sidor, oftast.


FRAMTID

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Ja! Även om man inte skulle bli en författare så skulle jag älska att jobba på ett bokförlag och läsa böcker eller vara översättare - vad som helst egentligen, så länge det har med böcker att göra.

18. Tror du att läsplattor kommer ta över de fysiska böckerna?
Nä. Jag tror att fler och fler kommer börja använda sig av läsplattor, men jag tror nog aldrig de kommer ta över böckerna. Hoppas jag i alla fall.

19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
JA. Så snart de kan läsa ska jag trycka Harry Potter och Percy Jackson i händerna på dem, haha. Fast om de inte älskar att läsa så är det självklart okej. (Om jag nu ens får några barn vill säga, haha).


2 kommentarer:

  1. Min största rädsla för att ha barn är om de inte gillar att läsa. Vad ska jag då prata med dem om liksom?

    SvaraRadera
  2. Vad fin bokbild! :D Jag hakar på med taggen ;)

    SvaraRadera