lördag 1 december 2012

The Evolution of Mara Dyer - Michelle Hodkin

Titel: The Evolution of Mara Dyer
Författare: Michelle Hodkin
Antal sidor: 544
Serie: Mara Dyer #2
Förlag: Simon and Schuster
Utgivningsdatum: 23:e oktober 2012

Mara Dyer once believed she could run from her past.

She can’t.

She used to think her problems were all in her head.

They aren’t.

She couldn’t imagine that after everything she’s been through, the boy she loves would still be keeping secrets.

She’s wrong.

In this gripping sequel to The Unbecoming of Mara Dyer, the truth evolves and choices prove deadly. What will become of Mara Dyer next?


Det här är alltså den andra boken i Mara Dyer serien. Jag läste den första för cirka ett år sedan och tyckte att den var helt okej/rätt så bra. Ändå bestämde jag mig rätt så fort för att jag skulle läsa den andra boken. Mycket på grund av slutet den första boken fick ... för vem vill inte veta vad som hände efter det där? Det var bland det mest skrämmande jag har läst, och då skojar jag inte.

För att vara helt ärlig så är det något med de här böckerna som inte tilltalar mig så otroligt mycket. Och jag vet inte vad det är. Andra älskar dem, men själv tycker jag som sagt att de är mer ... okej. Boken var inte dålig, men det var heller inte så att jag satt och vände sidorna i snabb takt för att få veta vad som skulle hända. Det var mer en trevlig läsning, men ingenting jag brydde mig så där jätte mycket om i efterhand.

Det jag gillar mest med boken är Michelle Hodkins språk. Jag vet inte varför det tilltalar mig så mycket, men jag bara älskar det. Det blir bara så kraftfullt och vackert ibland. Karaktärerna tycker jag också är rätt så bra. Men Mara och Noah ... jag tyckte det blev lite uttjatat. Sedan kom det även en väldigt detaljerad och intim kyss scen mellan dem ... och jag är en sådan som tycker sådant blir lite för privat, haha. Det är som om jag tittar in på karaktärernas privatliv och får mer information än jag skulle velat ha. Men det kanske bara är jag?

Boken var lång och det hände inte alltid jätte mycket, ändå förflöt det på rätt så bra. Men kanske att jag hade önskat att den var 100 sidor kortare. Det var inte alltid handlingen var så intressant, utan jag hade hoppats på lite mer. Nu var det tyvärr så att jag inte riktigt brydde mig om vart historien tog vägen, eller vad som hände med karaktärerna. 

Jag funderar på att läsa den tredje boken när den kommer ut, mest för att jag vill veta hur det hela slutar. För Michelle Hodkin har verkligen en förmåga att skruva till allting så att man inte förstår hur det här ska kunna sluta det minsta logiskt. Men jag hoppas på ett grymt avslut i nästa bok. För det är väll en triologi? Eller har jag fått något om bakfoten?

Favorit citat:
"I wonder if it's possible to know someone through the words they loved."

Betyg: 3/5

3 kommentarer:

  1. Hej.

    Är det inte dags att skicka böckerna i bokväncirkeln nu?

    SvaraRadera
  2. Jag läste första boken i serien och tycker också den var okej men inte mer än så. Men jag ska nog läsa den här ändå! :)

    SvaraRadera