torsdag 27 december 2012

The Hobbit - J.R.R. Tolkien

Titel: The Hobbit
Författare: J.R.R. Tolkien
Antal sidor: 276
Förlag: HarperCollins
Utgivningsdatum: 2011 (original: 1937)

Bilbo Baggins is a hobbit who enjoys a comfortable, unambitious life, rarely travelling further than the pantry of his hobbit-hole in Bag End. But his contentment is disturbed when the wizard, Gandalf, and a company of thirteen dwarves arrive on his doorstep one day to whisk him away on an unexpected journey ‘there and back again’. They have a plot to raid the treasure hoard of Smaug the Magnificent, a large and very dangerous dragon…

The prelude to The Lord of the Rings, The Hobbit has sold many millions of copies since its publication in 1937, establishing itself as one of the most beloved and influential books of the twentieth century.


The Hobbit ... vilket äventyr! Och till min förvåning: inte alls särskilt långsam. Jag har hört många prata om hur de tycker The Hobbit är en väldigt seg bok med långsamt tempo ... men jag kan egentligen inte förstå det. Personligen tyckte jag att det hände saker mest hela tiden och att Tolkien klämde in väldigt mycket på dryga 250 sidor. Det är bara i slutet som jag tyckte att det blev lite utdraget då de var framme vid berget.

Jag fuskade lite och såg filmen innan jag läste boken, men det gjorde faktiskt ingenting. Tvärtom - jag tror det var bra. Jag tror faktiskt att jag uppskattade boken och karaktärerna mycket mer nu än jag skulle gjort om jag inte sett och älskat filmen först. För får jag säga att jag älskar Bilbo och alla dvärgarna och Gandalf? För det gör jag, otroligt mycket.

Men trots att jag gillade boken mycket så måste jag säga att jag tyckte filmen var bättre. Det är ungefär som med Sagan Om Ringen; jag gillade första boken bra, men den slog inte filmen. På något sett blir allting - världen, striderna, karaktärerna - mycket mera epic på stora duken. De två böcker av Tolkien jag läst är bra, men de blir enligt mig ännu bättre som filmer! Och jag kan knappt vänta tills jag får se hur de gör vissa scener i boken!

Nu i januari kommer jag ta tag i att läsa Sagan Om De Två Tornen, just för att Emelie och Anna ska ha en slags bokcirkel så som vi hade med första boken i somras - alltså att vi läser några kapitel i veckan och sedan skriver lite om vad vi tyckte. Jag vet inte om det kommer vara samma upplägg den här gången, men roligt ska det bli i alla fall!

Favorit citat:
“Do you wish me a good morning, or mean that it is a good morning whether I want it or not; or that you feel good this morning; or that it is a morning to be good on?” 

Betyg: 3.5/5

1 kommentar: