söndag 6 januari 2013

A Clash of Kings - George R.R. Martin

Titel: A Clash of Kings
Författare: George R.R. Martin
Antal sidor: 873
Serie: A Song of Ice and Fire #2
Förlag: Voyager
Utgivningsdatum: 1:a januari 1996

Time is out of joint. The summer of peace and plenty, ten years long, is drawing to a close, and the harsh, chill winter approaches like an angry beast. Two great leaders—Lord Eddard Stark and Robert Baratheon—who held sway over and age of enforced peace are dead...victims of royal treachery. Now, from the ancient citadel of Dragonstone to the forbidding shores of Winterfell, chaos reigns, as pretenders to the Iron Throne of the Seven Kingdoms prepare to stake their claims through tempest, turmoil, and war. 

As a prophecy of doom cuts across the sky—a comet the color of blood and flame—six factions struggle for control of a divided land. Eddard’s son Robb has declared himself King in the North. In the south, Joffrey, the heir apparent, rules in name only, victim of the scheming courtiers who teem over King’s Landing. Robert’s two brothers each seek their own dominion, while a disfavored house turns once more to conquest. And a continent away, an exiled queen, the Mother of Dragons, risks everything to lead her precious brood across a hard hot desert to win back the crown that is rightfully hers. 


Det är alltid svårt att recensera uppföljare. Till första delen i serien har man alltid jätte mycket att säga, men ju längre in i en serie man kommer desto färre saker kan man säga utan att spoila något. Och trots att detta bara är andra boken i A Song of Ice and Fire så känner jag att det är svårt för mig att skriva för mycket, men jag ska göra ett försök.

Minns ni hur lyrisk jag var efter att ha läst A Game of Thrones? Det var jag i alla fall, för den var så bra! Jag kände att det var något litet som fattades för att göra den perfekt, men den var ändå ack så bra. Och allt detta påmindes jag om då jag började läsa A Clash of Kings. Det var underbart att få dyka in i Martins värld igen och återse mina kära Starks och deras dire wolfs. Jag är så svag för den familjen. Jag bara älskar dem och vill att allt ska gå bra för dem, och vill mer än något annat att de ska få återförenas och leva lyckliga i alla sina dagar i Winterfell igen. Typ. Ha.

Men tyvärr är ju inte allt helt bra. The Seven Kingdoms är splittrat och jag fick det till 6 stycken olika härskare (eller i alla fall sådana som vill bli eller är kungar/drottingar). Och allt detta innebär rätt så mycket prat och politik. Vem ska komma till makten, hur ska personen komma till makten, vilken sida står man på, hur får man över allierade, hur dödar vi den kungen, hur gör vi för att vinna ... och så vidare. Och allt detta kunde vara intressant ... till en viss grad. Ibland kände jag helt enkelt att det blev lite för mycket, och istället för att kungarna skulle tjafsa med varandra så ville jag veta mer om det övernaturliga i boken. Det vill säga vad som fanns på andra sidan The Wall och om Daenerys drakar och så vidare.

Efter detta så kan ni ju kanske lista ut att jag gillade både Jons och Daenerys kapitel mycket. Även Aryas kapitel gillade jag starkt, samt Sansas faktiskt. Tyrion skulle jag tro är den vi får följa mest och trots att jag gillar hans karaktär mycket så kunde hans kapitel bli lite långtråkiga på sina ställen.

Får jag bara ta ett ögonblick att uttrycka mitt hat för Theon Greyjoy? Åh, vad jag hatar den mannen. Honom och Joffrey. Det skulle vara underbart om någon av drakarna i boken bara kunde växa upp och sedan flyga och bita av huvudena på dem. Fast de kan ta Joffrey, och sedan så kan Robb sticka ett svärd i Theon. Ja, det skulle vara bättre.

Till en liten spoiler del som ni får markera om ni vill läsa: Ni ska bara veta vad rädd jag blev när jag trodde att Theon hade dödat Bran och Rickon. Herregud. Men sedan när jag såg att sista kapitlet var från Brans synvinkel så ville jag nästan gråta av lycka. Men en sak jag inte riktigt förstår: vilka var det egentligen som Theon dödade? Och hur kunde alla tro att det var Bran och Rickon? Om någon har en bra förklaring så dela gärna med er av den!

Jag skojar inte när jag säger att jag gav ifrån mig ett litet tjut då de nämnde sången om is och eld! Aaah! Jag vill veta mer om den! För den är ju uppenbarligen viktig, eftersom att serien är döpt efter den, haha. Så jag hoppas verkligen på att man får veta mer om den snart. Det och att jag vill ha lite mer av de väsen som finns i landet. (Jag vill bara skrika åt alla kungarna att sluta slåss mot varandra och titta mot norr istället!! Aaah! Ser de inte att de har värre saker att slåss emot?)

Jag tänker ta en liten paus innan jag fortsätter till A Storm of Swords. Böckerna är underbara, men kan också bli lite överväldigande på sina ställen. Men ändå älskar jag dem. Väldigt mycket. Just nu har jag börjat se på andra säsongen av tv-serien och känner mig helt insnöad på Game of Thrones, haha. Men jag älskar att vara obsessed med böcker och tv-serier, så det är bara bra. Jag har också hört många säga att A Storm of Swords ska vara ruskigt bra, så jag längtar tills jag börjar läsa den!

Rekommenderar till: ALLA fantasy fantaster!

Betyg: 4/5

6 kommentarer:

  1. SPOILER VARNING, SPOILER VARNING!!!
    Jo, kära Lisa, det råkar vara så att när de letade efter Bran & Rickon så kom de ju till en bondgård utanför Winterfell. Där bodde en familj med två barn - båda pojkar, i Starks ålder. DESSA pojkar var det som användes :) Det framkommer i TV-serien väldigt tydligt, men även i nästa bok samt A Dance With Dragons. Men där har du förklaringen :)

    SvaraRadera
  2. Jag har de fyra första böckerna hemma och jag tycker det ska bli jätteroligt att börja, men jag bävar lite på grund av storleken på dem allihop... :P
    SV: Vad kul att du gillade recensionen! :D Jag ville som vanligt skriva jättemycket mer om allting, det fanns ju så många grejer med boken som var bra! Jag rekommenderar verkligen att du köper den ;) Om inte annat så är framsidan och ryggen på den himla cool! Den står verkligen ut bland alla tjejer i balklänningar ;D

    SvaraRadera
  3. Alltså jag har nog aldrig hatat några karaktärer så mycket som Theon och Joffrey. Det bästa i TV-serien är när folk slår Joffrey (varje gif av det grät jag av lycka haha usch jag är hemsk). Allt blir bättre och VÄRRE i nästa bok jag vågar knappt läsa vidare för hur kommer A Feast For Crows bli?

    SvaraRadera
  4. GUD vad jag hatar Theon, jag önskade bara att han skulle dö när jag läste boken. Och sen när jag såg TV-serien efteråt så hoppade jag över ALLA scener med Theon (utom de i slutet, då var ju Bran och co med).
    Men GUD vad böckerna är bra, man bara sugs in i dem D: Fast det känns väldigt hemskt att sjunde och sista boken i serien beräknas komma ut runt 2020 D: Så jag vågar inte läsa ut de fem första ifall den femte slutar med en cliffhanger O.o

    SvaraRadera
  5. Jag lästa första boken (fast på svenska) samtidigt som jag såg serien, dock blev det lite rörigt att hänga med i både böckerna och serien när jag kom in på bok nummer två så jag pausade böckerna (eftersom att min sambo absolut inte kunde tänka sig att pausa serien) men jag tar nog upp böckerna igen innan säsong tre kommer ut hoppas jag! Riktigt bra böcker :)

    SvaraRadera