söndag 20 januari 2013

Entwined - Heather Dixon

Titel: Entwined
Författare: Heather Dixon
Antal sidor: 472
Serie: -
Förlag: Greenwillow Books
Utgivningsdatum: 29:e mars 2011

Azalea is trapped. Just when she should feel that everything is before her . . . beautiful gowns, dashing suitors, balls filled with dancing . . . it's taken away. All of it.

The Keeper understands. He's trapped, too, held for centuries within the walls of the palace. And so he extends an invitation.

Every night, Azalea and her eleven sisters may step through the enchanted passage in their room to dance in his silver forest.

But there is a cost.

The Keeper likes to keep things.

Azalea may not realize how tangled she is in his web until it is too late.


Jag vet inte varför, men av någon anledning hade jag fått för mig att jag inte skulle gilla den här boken så mycket. Mer att jag kanske skulle tycka den var okej. Men låt mig då säga att jag blev glatt överraskad! Entwined var en väldigt mysig bok som hade en härlig sagokänsla över sig. Det var så att jag längtade tills jag kunde krypa ner i min säng och öppna boken igen, vilket är ett väldigt gott tecken, haha.

Boken handlar om Azalea (hur uttalar man det?!) och hennes 11 andra systrar. Och jag antar att det bor i någon slags sagovärld? Jag vet inte, det framgick inte så tydligt, haha. Men deras far är i alla fall kungen och då Azalea är den äldsta av alla hans 12 döttrar så är det hon som ska ärva kronan. 

Något av det jag fann mest intressant i boken var faktiskt kungen och hans relation till sina döttrar. Jag vet inte riktigt varför, men den var intressant att läsa om. Hur de kallade honom "sir" istället för "papi", och hur de inte alls stod varandra nära. Men nu ska jag inte avslöja för mycket för er som inte har läst boken. (Men låt mig bara säga att slutet fick mitt hjärta att smälta en aning).

Om ni letar efter någon äventyrlig och episk berättelse så ska ni inte läsa den här. Entwined är mer en lättsam bok, med en härlig och mysig stämning över sig. Det händer inte jätte mycket på de nästan 500 sidorna, men för att vara helt ärlig märkte jag det knappast. Men trots detta så kan jag tänka mig att alla inte skulle uppskatta den. Det är först i slutet som man skulle kunna säga att det var lite spänning i den. Men istället för spänning så fokuserade boken på Azaela, hennes systrar, den "magiska" världen (?) de kom till, dans och gentlemens

Men jag gillade verkligen boken. Den var underbar som lite slöläsning och man behövde verkligen inte anstränga sig för att förstå vad som hände. Det kändes verkligen som en fin liten saga, som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att läsa om. Dessutom kan jag säga så att jag verkligen gillade slutet. Aah, vad underbart det skulle vara om man bara kunde komma till den här världen i ett par dagar. Bara glömma sig själv i sagor, magi och dans. 

Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Åååh, låter som en sån där mysig bok... en sån som är ens guilty pleasure, nästan, haha! :D

    SvaraRadera
  2. Jag läste den för några månader sedan (kommer icke ihåg hur många :P ) men jag tyckte också den var jättemysig och trevlig och allmänt söt :D

    SvaraRadera
  3. Älskar bokens framsida! :)
    Jag vill jätte gärna läsa den här!

    SvaraRadera