tisdag 22 januari 2013

Poison Study - Maria V. Snyder

Titel: Poison Study
Författare: Maria V. Snyder
Antal sidor: 405
Serie: Study #1
Förlag: Mira Books
Utgivningsdatum: 1:a juni 2004

Choose: A quick death…Or slow poison...

About to be executed for murder, Yelena is offered an extraordinary reprieve. She'll eat the best meals, have rooms in the palace—and risk assassination by anyone trying to kill the Commander of Ixia.

And so Yelena chooses to become a food taster. But the chief of security, leaving nothing to chance, deliberately feeds her Butterfly's Dust—and only by appearing for her daily antidote will she delay an agonizing death from the poison.

As Yelena tries to escape her new dilemma, disasters keep mounting. Rebels plot to seize Ixia and Yelena develops magical powers she can't control. Her life is threatened again and choices must be made. But this time the outcomes aren't so clear...


Poison Study var en sådan bok som jag gillade mycket när jag väl läste den ... men så här någon vecka senare börjar redan minnet att sina. Så vi kan ju anta att jag tyckte det var en bra bok, men inte egentligen något som var så där jätte speciellt. Det var ingen bok jag älskar så här i efterhand, och inte heller något som var särskilt minnesvärt i mina ögon.

Jag gillade huvudkaraktären Yelena. Men dock, och jag tror inte det är särskilt ofta jag säger det här, så skulle jag nog uppskattat boken mer om det inte varit någon romans i den. Jag vet inte, men jag kände att det skulle varit roligt om boken hade fokuserat helt på att ha en bra story istället. Det är ytterst sällan (någonsin?) man ser en YA bok utan en snygg och swoon worthy kille, och någon gång skulle jag bara vilja se den grymma huvudkaraktären stå helt på egna ben och att boken verkligen fokuserade på en grym handling. Men missförstå mig inte, jag gillade trots allt kärleksintresset. Men jag hade nog gillat boken ännu mer om de varit vänner istället.

Jag gillade inte slutet helt och jag tror det var vad som gjorde att jag fick en liten bitter eftersmak. Jag ville ha något episkt och fantastiskt, vilket jag kände att jag inte riktigt fick. Slutet blev mer lite mellanmjölk i mina ögon. Helt okej, men hade ingen wow-känsla över sig.

Okej, nu låter det som om jag klagar väldigt mycket. Jag gillade trots allt boken, det gjorde jag. Jag tror som sagt bara att det var slutet som förstörde det hela lite för mig. För jag vill mig trots allt minnas att jag vid vissa tillfällen tyckte den var otroligt bra, trots att inget jätte otroligt hände. Ni vet, ibland bara gillar man böcker mycket på grund av den härliga känslan de har över sig, inte nödvändigtvis för att det händer något fantastiskt? Så var det i alla fall lite i det här fallet.

Jag kommer antagligen läsa andra delen i serien någon gång i mitt liv, men känner för tillfället inte att det är något jag måste ha. Jag har dessutom hört att böckerna blir sämre och sämre för varje bok, vilket inte låter helt lovande. Men kanske att jag tycker annorlunda? Man kan ju i alla fall hoppas på det!

Favoritcitat:
"I am not a fool."

Betyg: 3.5/5

4 kommentarer:

  1. Hej Lisa!
    Kolla gärna din mail. Du är en av vinnarna i vår tävling i samarbete med Pocketförlaget och vi skulle behöva din adress så att boken hittar hem till dig. Hälsningar, Hanna

    SvaraRadera
  2. Sv: Ja, den har jag kvar! Vet inte riktigt vad jag ska göra av den, så just nu står två exemplar av Through the Ever Night i bokhyllan ;)

    SvaraRadera
  3. Den här boken har jag varit nyfiken på länge, kul att se en recension på den. :)

    SvaraRadera
  4. Svar (förlåt för fruktansvärt sent svar): Jag blir nyfiken på vad du kan ha köpt för Middle Grade som jag redan läst! (:

    SvaraRadera