måndag 28 januari 2013

Splintered - A.G. Howard

Titel: Splintered
Författare: A.G. Howard
Antal sidor: 384
Serie: ?
Förlag: Amulet Books
Utgivningsdatum: 1:a januari 2013

This stunning debut captures the grotesque madness of a mystical under-land, as well as a girl’s pangs of first love and independence. Alyssa Gardner hears the whispers of bugs and flowers—precisely the affliction that landed her mother in a mental hospital years before. This family curse stretches back to her ancestor Alice Liddell, the real-life inspiration for Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland. Alyssa might be crazy, but she manages to keep it together. For now.

 When her mother’s mental health takes a turn for the worse, Alyssa learns that what she thought was fiction is based in terrifying reality. The real Wonderland is a place far darker and more twisted than Lewis Carroll ever let on. There, Alyssa must pass a series of tests, including draining an ocean of Alice’s tears, waking the slumbering tea party, and subduing a vicious bandersnatch, to fix Alice’s mistakes and save her family. She must also decide whom to trust: Jeb, her gorgeous best friend and secret crush, or the sexy but suspicious Morpheus, her guide through Wonderland, who may have dark motives of his own.

 
För alla som inte visste det är Splintered alltså en slags omtolkning av Alice i Underlandet. Den handlar om Alyssa, en ättling till Alice, och i den här boken är inte Underlandet så som beskrivet i originalhistorien. Det är mycket kusligare och hemskare, med en förbannelse som vilar över sig.

Jag hade svårt att riktigt sugas in i den här berättelsen. Mycket kanske berodde på att jag inte fann Alyssas berättarröst något vidare bra. Hon var mest en sådan där vanlig karaktär som egentligen inte stack ut på något sätt. Men ska jag nämna det som störde mig mest av allt i hela boken? Jeb. Alltså aaahh, vilket jobbig karaktär! Han har en flickvän, men ändå förväntar han sig att han ska kunna bestämma över Alyssas liv? Han bossade henne hit och dit, sa åt henne vad hon inte fick göra, och var så otroligt överbeskyddande ibland att jag bara ville spy. Kan du inte lita på din bästa kompis lite? Hon är trots allt inte helt försvarslös. Om jag hade varit Alyssa så hade jag gett honom ett slag i ansiktet för länge sedan, haha.

Sååå ... romansen i boken. Jag gillade den inte alls. Jag antar att jag inte riktigt förstod mig på den? Det är en sak om den som jag skulle vela ta upp, men då det känns som en lite för stor spoiler så tror jag att jag håller den för mig själv. Men hur som helst. Kanske att jag uppskattat boken mer om det inte vore för Jeb och Alyssa, och det faktumet att jag inte gillade dem alls.

Jag har egentligen aldrig gillat berättelsen om Alice i Underlandet ... inte överhuvudtaget. Så jag antar att jag i det här fallet får skylla mig själv lite som valde att läsa en omtolkning av berättelsen, haha. Men jag hade nog hoppats på att Splintered skulle ge mig en bättre syn på historien.

Jag är osäker på om det kommer komma en till del i serien. Slutet var öppet, men lämnade helt klart plats åt en uppföljare, men jag kan inte hitta något om att det ska komma en bok till. Men med det sagt så kan jag säga att jag inte kommer att läsa uppföljaren om det kommer någon. Jag tyckte helt enkelt inte att Splintered gav mig någonting. Efter halva boken bläddrade jag mest för att den skulle ta slut. Och hjälp, vad jag hör att jag låter negativ nu. Men låt mig säga att boken var helt okej. Den var liksom inte dålig. Bara inget för mig, kanske?

Betyg: 2/5

3 kommentarer:

  1. Vad synd att du inte gillade den :(
    Jag tyckte själv om boken, älskade att Underlandet var så himla bisarr och creepy :D

    SvaraRadera
  2. Oh, synd att du inte gilla den. Blev lite nervös nu över att läsa den själv. :)

    SvaraRadera
  3. Är själv väldigt nyfiken på Splintered, men blev lite osäker nu. Överbeskyddande/bossiga killar i böcker är väldigt irriterande, så det kanske inte riktigt är en bok för mig :/

    SvaraRadera