onsdag 13 februari 2013

Beautiful Darkness - Kami Garcia & Margaret Stohl

Titel: Beautiful Darkness
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Antal sidor: 503
Serie: The Caster Chronicles #2
Förlag: Little, Brown and Company
Utgivningsdatum: 12:e oktober 2010

Ethan Wate used to think of Gatlin, the small Southern town he had always called home, as a place where nothing ever changed. Then he met mysterious newcomer Lena Duchannes, who revealed a secret world that had been hidden in plain sight all along. A Gatlin that harbored ancient secrets beneath its moss-covered oaks and cracked sidewalks. A Gatlin where a curse has marked Lena's family of powerful Supernaturals for generations. A Gatlin where impossible, magical, life-altering events happen.

Sometimes life-ending.

Together they can face anything Gatlin throws at them, but after suffering a tragic loss, Lena starts to pull away, keeping secrets that test their relationship. And now that Ethan's eyes have been opened to the darker side of Gatlin, there's no going back. Haunted by strange visions only he can see, Ethan is pulled deeper into his town's tangled history and finds himself caught up in the dangerous network of underground passageways endlessly crisscrossing the South, where nothing is as it seems.


Det är väll ändå rätt så passande att jag lägger upp denna recension den dag då första boken av premiär som film, va? Jag har sett trailern och den ser lovande ut! Det enda jag inte riktigt gillar är han som spelar Ethan, men kanske ändras min åsikt efter att ha sett filmen? Vi får hoppas på det i alla fall! Ska försöka gå och se filmen så snart som möjligt, och är jäääätte taggad!

Men hur som helst. Till boken. Precis som med första boken i serien så lästa jag dryga hundra sidor innan jag lade boken åt sidan ett tag. Jag fann början av Beautiful Darkness (precis som med första boken) rätt så ointressant. Här blev jag arg på Lena och det faktum att det kändes som att det skulle bli en typisk andra bok i serien där "tjejen-och-killen-levde-lyckliga-i-alla-sina-dagar-i-första-boken-för-att-sedan-göra-slut-i-andra". Vilket det blev, på många sätt och vis. Lena var tyngd av sorg och skuldmedvetenhet, vilket jag förstår, men jag ville ändå bara ruska om henne och få henne att förstå vilka dåliga val hon gjorde. 

Men om man ska bortse från relationsdramat hur var boken då? VÄLDIGT, VÄLDIGT BRA. Jag bara älskar  alla Casters och historien Garcia och Stohl har byggt upp. Jag kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad det är som jag älskar så mycket, men något speciellt har böckerna helt klart! Jag bara älskar Ethan, Link och Ridley! Ridley fick otroligt mycket bra karaktärsutveckling i den här boken, och hon har kanske övergått till att vara min favorit i serien. Bara jag som vill att hon och Link ska bli tillsammans, typ, otroligt mycket?

Jag ska inte ljuga, jag grät nästan av lycka vid ett tillfälle, haha. Varför är en väldigt stor spoiler som ni får markera för att läsa: NÄR MACON KOM TILLBAKA. BOO-JAAAH!! Något annat jag älskar med böckerna är att det finns många bra tvister. Jag gillar verkligen Ethans tillbaka blickar och flera gånger under bokens gång fick jag massa ah-ha uppenbarelser. Sådant gillas!

Just nu vill jag mer än något annat klicka hem Beautiful Chaos. Men jag försöker hålla mig i skinnet lite och inte göra det förrän till slutet av månaden. Jag har nämligen gjort en deal med mig själv som säger att om jag har något kvar av mitt studiebidrag i slutet av månaden så kan jag köpa böcker för de pengarna, haha. Vi får se om jag lyckas hålla det. Men jag är hur som helst otroligt taggad inför den tredje boken! Särskilt som jag har hört att det ska vara den bästa i serien! Åååhh, hur ska jag kunna leva normalt innan jag får läsa den??

Favorit citat: 
“I didn't want to choose one world. I wanted to be part of both. I didn't want to see only one side of the sky. I wanted to see it all.” 

“Look at me, Ethan. Am I Dark, or am I Light?"
I looked at her, and I knew what she was. The girl I loved. The girl I would always love.” 

Rekommenderar till:
Dig som vill ha en bok med ett bra och intressant koncept, och som inte har något emot romantik i böcker.


Betyg: 4.5/5

Update: Alltså åh, känner mig som en usel människa. Jag glömde markera spoiler delen! MEN det är fixat nu! (Förlåt tusen gånger om, om jag råkade spoila någon. 

5 kommentarer:

  1. Vågar inte läsa recensionen för vill inte bli spoilad innan jag har läst boken. Men läst det om filmen. Tycker inte ha heller passar som Ethan men jag hoppas att jag ändrar mig!

    Dock 4.5 är bra betyg så jag gissar på att denna är bra!!

    SvaraRadera
  2. Jag avgudade tredje boken! Det ska bli så kul att se vad du tycker om den sen. :)

    SvaraRadera
  3. Jag blev positivt överraskad av den här boken, varit lite trött på hela den här magigrejen men den här kändes ändå ny och annorlunda. kul med en kille i huvudrollen! :)

    SvaraRadera
  4. Jag beställde hem denna bok idag TROTS köpstopp... Jag kunde helt enkelt inte låta bli! ;D Jag har sett Beautiful Creatures-filmen och den var bra, extremt annorlunda från boken! Men jag tänkte skriva mer om det i ett inlägg på min blogg någon gång, tänkte bara berätta det lite för dig eftersom du var så pepp! :D

    SvaraRadera
  5. Jag har läst första och det kändes lite som att hela första boken var någon typ av prolog inför den andra boken, jag har väldigt höga förväntningar på beautiful darkness :)

    SvaraRadera