söndag 10 februari 2013

Boundless - Cynthia Hand

Titel: Boundless
Författare: Cynthia Hand
Antal sidor: 438
Serie: Unearthly #3
Förlag: HarperTeen
Utgivningsdatum: 22:a januari 2013

The past few years have held more surprises than part-angel Clara Gardner could ever have anticipated. Yet from the dizzying highs of first love, to the agonizing low of losing someone close to her, the one thing she can no longer deny is that she was never meant to live a normal life.

Since discovering the special role she plays among the other angel-bloods, Clara has been determined to protect Tucker Avery from the evil that follows her . . . even if it means breaking both their hearts. Leaving town seems like the best option, so she’s headed back to California - and so is Christian Prescott, the irresistible boy from the vision that started her on this journey in the first place.

As Clara makes her way in a world that is frighteningly new, she discovers that the fallen angel who attacked her is watching her every move. And he’s not the only one. . . . With the battle against the Black Wings looming, Clara knows she must finally fulfill her destiny. But it won’t come without sacrifices and betrayal.

In the riveting finale of the Unearthly series, Clara must decide her fate once and for all.


En serie jag tyckt mycket om är över, och det är lite sorgligt, det är det. Jag har kommit att bry mig om Clara, Tucker, Jeffrey, och även Christian och Angela i en viss mängd. Om jag inte har helt fel så är detta den första serie om änglar som jag avslutat. (Vi har ju i för sig Maximum Ride, men de är ju inte riktigt änglar). Och trots att just änglar aldrig varit mitt favoritväsen så tyckte jag att det funkade väldigt bra i den här serien.

Boken börjar med att Clara börjar på college ... långt bort ifrån Tucker. Och detta är något jag ogillade med boken. Inte just att Clara började på college, utan att vi fick se så lite av Tucker. Boken gav inte rum för någon karaktärsutveckling från hans sida, vilket är något jag alltid uppskattar så här i sista boken av en serie. Och han har alltid varit min favoritkaraktär i serien, men i Boundless fick vi bara korta scener med honom. 

Jag tycker hela saken med "purpose" faktiskt är fin, på ett sätt. Gud ger dem uppgifter för att rädda andra, men de har samtidigt kraften att bestämma över sitt eget öde. Boundless var mer religiös på många sätt än de tidigare delarna var, om jag inte har helt fel. Jag vet många som inte gillar när böcker blir för religiösa, men jag är en sådan som gillar det riktigt mycket om det skrivs på rätt sätt, vilket jag helt klart tyckte att det gjordes här! 

Det finns så mycket jag vill säga om boken, men jag känner att jag inte riktigt får fram rätt ord. Men låt oss prata om karaktärerna lite, kanske? Clara gillade jag. Christian var också helt okej antar jag, även om jag aldrig riktigt känt någon jätte stark connection till honom. Angela ... ja, vad ska jag egentligen säga om dig? ("The seventh is ours.") Jag gillade den meningen, det kändes så mäktig på något vis. Men hennes historia i boken tog helt klart en oväntad tvist. Och så har vi Jeffrey som är sorgsen och bortkommen, vilket gör honom jobbig och rebellisk. Men jag förstår honom också. På senare tiden har jag lärt mig att först försöka sympatisera med karaktärer som beter sig dumt.

Jag börjar känna mig lite sorgsen som jag skriver det här. Eller rättare sagt väldigt sorgsen. Jag kommer sakna dem. Ja, hjälp. Jag älskar också Claras pappa, vilket jag inte nämnt ännu. Och Sam. (Kallar honom så för att jag inte kommer ihåg hur man stavar hans namn, haha). Men det är konstigt för jag kände ingen sympati för honom innan Boundless, men nu så. Stackare. 

Boundless var inte den perfekta sista boken i en serie. Jag är osäker, men jag skulle tro att Unearthly fortfarande är min favorit i serien. Men Boundless var ändå en bra bok. Och epilogen. Den var cheesy, men äh, vem lurar jag? Jag älskar cheesy epiloger! Haha. 

Jag hade hoppats på att få lite mer svar. Som exempel (spoiler för första boken): Varför var Jeffreys purpose i första boken att starta en skogsbrand? Eller fick vi svar på det, och det bara är jag som missat något? Innan jag glömmer det så måste jag bara nämna vilket mitt favoritkapitel i boken var. Markera för att se spoiler: NÄR CLARA TRÄFFADE SIN MAMMA. Alltså, åh. Så fint kapitel. Flera bitar föll bara på plats och jag känner nu för att läsa om båda första böckerna för att se hur hon reagerade i vissa situationer, och då veta att det var för att hon redan pratat med Clara. Så fint och genialiskt från Hands sida. Måste också ta upp en till sak när jag ändå pratar spoilers. Tuckers död. JAG BLEV RÄDD. Jag trodde visserligen inte att Hand skulle döda honom, men sedan när de bara "hans hjärta har slutat slå" så satt jag ändå och bet på naglarna, haha. Men han överlevde! Slutet var väldigt "happily ever after", men jag gillade det och Clara förtjänade det tusen gånger om. Slut på spoiler. 

Så där. Det känns som att jag har jätte mycket mer att säga, men någonstans måste jag avsluta recensionen, även om jag egentligen inte vill. Det känns bara som ännu en bekräftelse på att serien faktiskt är över, haha. Men Unearthly är en bra serie! Jag rekommenderar den varmt, även om jag hade några småproblem med Boundless så kan jag ändå se att det var nödvändigt för berättelsen. 

Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Åh vad jag längtar efter att läsa denna! Men lovade mig själv att vänta med att beställa den tills The Indigo Spell också hade kommit ut så att jag kunde beställa båda två samtidigt. Så snart :)
    Om det är som du skriver att man inte får reda på varför Jeffreys purpose så blir jag besviken :( Jag ville ju veta det och varför hans vingar är mörka :/
    Men ser ändå fram emot den och kommer läsa spoilerdelen i din recension så fort jag har läst boken :)

    SvaraRadera
  2. Verkar som en lovande bok! :)
    Förresten, vad heter din sidtext (texten i inlägget)?

    SvaraRadera