tisdag 5 februari 2013

Looking for Alaska - John Green

Titel: Looking for Alaska
Författare: John Green
Antal sidor: 231
Serie: -
Förlag: Speak
Utgivningsdatum: 1:a januari 2005

Before. Miles "Pudge" Halter's whole existence has been one big nonevent, and his obsession with famous last words has only made him crave the "Great Perhaps" (François Rabelais, poet) even more. Then he heads off to the sometimes crazy, possibly unstable, and anything-but-boring world of Culver Creek Boarding School, and his life becomes the opposite of safe. Because down the hall is Alaska Young. The gorgeous, clever, funny, sexy, self-destructive, screwed-up, and utterly fascinating Alaska Young, who is an event unto herself. She pulls Pudge into her world, launches him into the Great Perhaps, and steals his heart.

After. Nothing is ever the same.


Looking for Alaska är den tredje boken jag läst av John Green ... och vid det här laget tror jag nog att jag kan säga att han och jag inte riktigt kommer överens. Jag vet inte vad det är, men jag tycks inte kunna tycka om hans böcker lika mycket som alla andra. Vad är det jag missar? Vad är det som gör att alla tycker Looking for Alaska är så underbart bra?

Jag visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig då jag började läsa boken. Något speciellt så som alla tycks älska den, kanske. Men saken är den att jag aldrig tyckte att boken var så jätte speciell. Jag tror inte att jag rörde så mycket som en min då jag läste den, vilket många av er kanske uppfattar som konstigt. För det är en tung bok - den är sorglig. Men jag kunde inte riktigt känna det.

Karaktärerna i boken är helt okej. Alaska var nog den jag fann mest intressant. Mycket för att Green hela tiden fick en att undra vad som egentligen stod till med henne. Och då man läser titeln så inser man säkert att något kommer att hända henne. Men jag vet inte, hon kunde även vara rätt så irriterande.

Jag hoppas jag inte får massa hat från er som älskar John Green då jag säger att jag mest tyckte den här boken var okej. Men inte så mycket mer. Jag såg inte riktigt vad som var så övernaturligt bra med den. Men det är väll okej det med. Vi har trots allt alla olika smaker.

Betyg: 2.5/5

6 kommentarer:

  1. Men jag håller med dig lite när det gäller Looking for Alaska. Tyckte inte i heller att den var helt fantastisk, dock gav jag den lite högre betyg än dig.
    Det var först när jag läste The fault in our stars som jag blev förälskad i Green och tyckte sedan verkligen om varenda bok jag läste av honom efteråt :)
    Men Looking for Alaska är inte i heller någon favorit för mig direkt.

    SvaraRadera
  2. Det här var den första boken jag läste av John Green, och jag älskade den. Åh, jag grät och skrattade och grät och grät...
    Men visst är det så, alla kan inte tycka om samma böcker! Det är ju att vi alla har olika smak som gör det hela intressant. :D

    SvaraRadera
  3. Jag har precis köpt hem denna så jag hoppas att jag gillar den mer än dig!

    SvaraRadera
  4. Själv tyckte jag att det var något speciellt med Looking for Alaska och den berörde verkligen mig, jag vet inte vad det var, men något var det.

    SvaraRadera
  5. Du har i alla fall provat några stycken och kan säga att det inte är din grej riktigt, jag har inte läst någon av honom alls! Det måste däremot ändras på snart... :P

    SvaraRadera
  6. Jag måste säga att jag inte heller var helsåld på just "Looking for Alaska" men tyckte mycket om hans "An Abundance of Katherines".

    SvaraRadera