fredag 8 februari 2013

Perfect Scoundrels - Ally Carter

Titel: Perfect Scoundrels
Författare: Ally Carter
Antal sidor: 352
Serie: Heist Society #3
Förlag: Orchard
Utgivningsdatum: 5:e januari 2013

Katarina Bishop and W.W. Hale the fifth were born to lead completely different lives: Kat comes from a long, proud line of loveable criminal masterminds, while Hale is the scion of one of the most seemingly perfect dynasties in the world. If their families have one thing in common, it’s that they both know how to stay under the radar while getting—or stealing—whatever they want.

No matter the risk, the Bishops can always be counted on, but in Hale’s family, all bets are off when money is on the line. When Hale unexpectedly inherits his grandmother’s billion dollar corporation, he quickly learns that there’s no place for Kat and their old heists in his new role. But Kat won’t let him go that easily, especially after she gets tipped off that his grandmother’s will might have been altered in an elaborate con to steal the company’s fortune. So instead of being the heir—this time, Hale might be the mark. 

Forced to keep a level head as she and her crew fight for one of their own, Kat comes up with an ambitious and far-reaching plan that only the Bishop family would dare attempt. To pull it off, Kat is prepared to do the impossible, but first, she has to decide if she’s willing to save her boyfriend’s company if it means losing the boy.



Heist Society! Ally Carter! TJUVAR! Allt detta är så otroligt älskvärt att jag inte vet vad jag ska göra. Perfect Scoundrels var för mig en av årets mest efterlängtade böcker, allt på grund av redan nämnda anledningar. På något vis tycks allt som Ally Carter vidrör bli till guld, i alla fall i mina ögon. Och tredje Heist Society boken var inget undantag! (Måste bara nämna att framsidan på min version av boken säger: "Danger. Glamour. Fun. Everything a girl needs!" Haha, alltså, NEJ.)

På något fånigt men ändå underbart sätt, så kändes det lite som att komma hem då jag öppnade Perfect Scoundrels och fick återvända till Kat, hennes vänner och släkt. Jag vet inte om jag redan har sagt det men jag älskar Kats familj. Så otroligt, otroligt mycket. Uncle Eddie, Bobby, Hamish, Angus, Gabrielle ... ALLA. Och självklart Simon. Varför kan inte min familj vara coola och helt otroliga tjuvar? Haha, känn er inte alls obekväma över det faktum att jag påstår mig vilja vara en tjuv. 

Tredje Heist boken var på många sätt Hales bok. Hans karaktär fick ett större djup som vi inte sett förut då vi faktiskt fick veta saker om hans familj och bakgrund. Det var minst sagt intressant (och också lite sorgligt) att få besöka hans familj och träffa hans (hemska) föräldrar. Mitt hjärta blöder lite för den pojken, även om jag ibland ville skaka om honom rätt så rejält i boken. Ibland ville jag bara ropa åt honom att rycka upp sig, samtidigt som jag förstod att han var tyngd av sorg. (“The window can be fixed, Katerina. I'm far more concerned about him.”)

Historien flyter på bra och som vanligt blir det aldrig en tråkig stund. Alla böcker jag läst av Ally har varit riktiga bladvändare, som det på något vis inte går att slita sig ifrån hur mycket man än försöker. Jag kan helt enkelt inte få någon ro innan jag läst ut böckerna, och det finns liksom inget jag hellre vill göra än att ligga ner och läsa dem. Jag älskar när det är så. Älskar när man hittar sådana böcker och serier.

Kan ni föreställa er hur bra Heist Society skulle göra sig som film? För det kan jag!! Aaahh. Tänk er så briljant den filmen skulle bli! Snälla snälla snälla något filmbolag? Det skulle typ bli en dröm som gick i uppfyllelse, haha. (Leviathan delar för de som är intresserade första platsen över böcker jag vill se som film. Kanske borde skriva ett inlägg om detta? Hm.)

Vi introducerades för många nya intressanta karaktärer i boken, några vilket jag hoppas kommer återvända i framtida böcker. Ally har nämligen sagt att det kommer fler böcker om Disney Hyperion ger henne tillåtelse! Så jag sitter och väntar. Men känn ingen press Ally Carter! Jag kommer bara sitta här med mina ögon öppna ... utan att sova ... tills nästa bok kommer. Och skratta lite hysteriskt.

Betyg: 4.5/5

2 kommentarer:

  1. Jag har för mig att Warner Bros har köpt filmrättigheterna till första boken, men det kanske bara är något jag fått för mig? Nu måste jag googla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, enligt vissa internetsidor stämmer det i alla fall. Hur trovärdiga de är vet jag inte, men i så fall är det Drew Barrymore som ska directa och produca! (eh. ah. de svenska orden...)

      Radera