lördag 23 februari 2013

Scarlet - Marissa Meyer

Titel: Scarlet
Författare: Marissa Meyer
Antal sidor: 452
Serie: The Lunar Chronicles #2
Förlag: Puffin
Utgivningsdatum: 5:e februari 2013

This is not the fairytale you remember.

But it’s one you won’t forget.


Scarlet Benoit’s grandmother is missing. The police have closed her case. The only person Scarlet can turn to is Wolf, a street fighter she does not trust, but they are drawn to each other.

Meanwhile, in New Beijing, Cinder will become the Commonwealth’s most wanted fugitive – when she breaks out of prison to stay one step ahead of vicious Queen Levana.

As Scarlet and Wolf expose one mystery, they encounter Cinder and a new one unravels. Together they must challenge the evil queen, who will stop at nothing to make Prince Kai her husband, her king, her prisoner . . .


Scarlet började mycket bra. Jag hade sett väldigt mycket fram emot att få börja läsa boken, och till en början överträffade den alla mina förväntningar. Jag älskar den alternativa framtiden Meyer har byggt upp, och älskade även att få återse Cinder och Kai (ja, jag kan möjligen ha swoonat lite varje gång Kai dök upp).

Vi introcerades även för några nya karaktärer, den viktigaste av dem Scarlet, vilket man kanske kan ana på bokens titel, haha. Jag gillade Scarlets kapitel väldigt mycket till att börja med, men någonstans under mitten av boken så började jag tycka att de blev en aning tråkiga och sega. Jag började tycka mindre och mindre om hennes karaktär. Hon kunde i mina ögon bli en aning gnällig och självisk, vilket inte är två drag jag uppskattar. Sedan har vi även Wolf, som jag inte heller är så där jätte förtjust i, och kanske aldrig var. Och jag varnar för väldigt mycket insta-love.

Men till en karaktär jag gillade mycket: Thorne! Jag älskade hans och Cinders dialoger, och de fick mig att skratta högt vid ett flertal tillfällen. Något annat jag uppskattade var även det faktum att Meyer byggde upp en fin relation mellan Cinder och Thorne som inte var romantisk på något sätt. Tack! Jag gillar verkligen när författare gör så att hennes huvudkaraktär kan träffa en pojke som hon gillar men inte på något sätt behöver vara romantiskt intresserad i.

Det här kanske kommer låta klyshigt, men jag vill verkligen att Cinder och Kai ska leva lycka i alla sina dagar! Haha. Men det kommer de, va? Meyer har trots allt gjort om en saga, och då slutade den ju bra? Ja, vi får hoppas på det i alla fall. För jag bara älskar de två tillsammans av någon anledning.

Så, handlingen i boken. Jag gillade den otroligt mycket i början, älskade den till och med. Kanske att jag hade gett boken så mycket som en femma om de hållit i sig ända till slutet. Men jag tyckte tyvärr att Scarlets kapitel blev rätt tråkiga någonstans i mitten, och likaså hennes karaktär. Men Cinder gillade jag hela boken igenom. Likaså Thorne. Scarlet var en mycket bra bok, och just nu ser jag väldigt mycket fram emot tredje boken! Meyer byggde upp för en lovande fortsättning, och jag vill verkligen veta vad som kommer hända härnäst!

Favorit citat:
“I don’t see that her being cyborg is relevant.” 

"I am Captain Carswell Thorne, the owner of this fine ship, and I will not stand to have her insulted in my presence!"


Betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Läste precis klart den här boken och jag måste hålla med att efter ett tag blev Scarlet lite seg, helt klart bäst var det att läsa ifrån Cinders perspektiv.
    Kan inte vänta med nästa bok i serien orkar inte vänta till nästa år!

    SvaraRadera
  2. Ser sjukt mycket fram emot att läsa den här! :)

    SvaraRadera