söndag 21 april 2013

4 korta recensioner

Titel: Beautiful Chaos
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: The Caster Chronicles #3

Ethan Wate thought he was getting used to the strange, impossible events happening in Gatlin, his small Southern town. But now that Ethan and Lena have returned home, strange and impossible have taken on new meanings. Swarms of locusts, record-breaking heat, and devastating storms ravage Gatlin as Ethan and Lena struggle to understand the impact of Lena's Claiming. Even Lena's family of powerful Supernaturals is affected - and their abilities begin to dangerously misfire. As time passes, one question becomes clear: What — or who — will need to be sacrificed to save Gatlin?

For Ethan, the chaos is a frightening but welcome distraction. He's being haunted in his dreams again, but this time it isn't by Lena - and whatever is haunting him is following him out of his dreams and into his everyday life. Even worse, Ethan is gradually losing pieces of himself — forgetting names, phone numbers, even memories. He doesn't know why, and most days he's too afraid to ask.

Sometimes there isn't just one answer or one choice. Sometimes there's no going back. And this time there won't be a happy ending.


Det känns lite konstigt att recensera den här boken när jag redan recenserat den sista delen i serien, Beautiful Redemption. Men jaja, haha. Beautiful Chaos var en bra bok, precis som alla böckerna i The Caster Chronicles. Men av någon anledning så blev jag inte riktigt lika fäst vid den som med de andra böckerna i serien. Det var fortfarande en väldigt bra bok, men den hade inte det där lilla extra. Kanske läste jag den för snabbt efter Beautiful Darkness, jag vet inte. Men fortfarande en väldigt bra bok, och slutet. Aaahh. Ethan du älskvärda varelse som hela tiden lyckas krossa mitt hjärta.

Favoritcitat:
“When I first met you, that's what I remember. I looked up at the sky and thought, I'm going to love this person because even the sky looks different.” 


Betyg: 4/5


Titel: The Immortal Rules
Författare: Julie Kagawa
Serie: Blood of Eden #1

To survive in a ruined world, she must embrace the darkness…

Allison Sekemoto survives in the Fringe, the outermost circle of a walled-in city. By day, she and her crew scavenge for food. By night, any one of them could be eaten. Some days, all that drives Allie is her hatred ofthem—the vampires who keep humans as blood cattle. Until the night Allie herself dies and becomes one of the monsters.

Forced to flee her city, Allie must pass for human as she joins a ragged group of pilgrims seeking a legend—a place that might have a cure for the disease that killed off most of civilization and created the rabids, the bloodthirsty creatures who threaten human and vampire alike. And soon Allie will have to decide what and who is worth dying for…again.

Enter Julie Kagawa's dark and twisted world as an unforgettable journey begins.

Jag började läsa The Immortal Rules någon gång i somras, men lade den åt sidan efter ca 180 sidor, eller något i den stilen. Och jag vet inte riktigt varför, för jag gillade början riktigt mycket. Kanin var en intressant karaktär och jag hade gärna sett mer av honom. Men sedan kom Zeke in i bilden, och det var först då jag tyckte att det började gå utför. För han var ju en sådan ointressant karaktär?? Ugh, jag var inte alls någon fan av honom och det var när han kom in i boken som jag började tycka sämre och sämre om den. Men fortfarande en rätt så bra bok.

Favoritcitat:
“The closer you got to someone, the more it would destroy you when they were inevitably gone.” 


Betyg: 3/5



Titel: The Indigo Spell
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines #3

In the aftermath of a forbidden moment that rocked Sydney to her core, she finds herself struggling to draw the line between her Alchemist teachings and what her heart is urging her to do. Then she meets alluring, rebellious Marcus Finch--a former Alchemist who escaped against all odds, and is now on the run. Marcus wants to teach Sydney the secrets he claims the Alchemists are hiding from her. But as he pushes her to rebel against the people who raised her, Sydney finds that breaking free is harder than she thought. There is an old and mysterious magic rooted deeply within her. And as she searches for an evil magic user targeting powerful young witches, she realizes that her only hope is to embrace her magical blood--or else she might be next.

Populated with new faces as well as familiar ones, the Bloodlines series explores all the friendship, romance, battles, and betrayals that made the #1 New York Times bestselling Vampire Academy series so addictive—this time in a part-vampire, part-human setting where the stakes are even higher and everyone’s out for blood.

Allt jag har läst av Richelle Mead har varit bra. Och The Indigo Spell är inget undantag! Mead har alltid lyckats fängsla mig med sina härliga karaktärer och underbara dialoger. Jag är fortfarande inte lika såld på Bloodlines-serien som jag är på Vampire Academy, men det är fortfarande en bra serie. Sydney är en sympatisk och bra karaktär, och Adrian ... ADRIAN. Jag älskar honom så mycket, okej? Och han och Sydney tillsammans är ju bara perfekt. Jag var lite besviken på slutet, för jag hade velat ha något lite bättre och häftigare, för jag tyckte man förtjänade det efter all spänning som byggts upp genom boken. Men The Indigo Spell måste ändå vara min favorit i serien än så länge!

Betyg: 4/5


Titel: Med Förintelsen i Bagaget
Författare: Sioma Zubicky
Serie: -

"Om precis två månader skulle jag fylla 19 år... Jag var befriad, fanns till, men fanns ändå inte... Kände ingen glädje, inte ens lättnad... Det kändes som om mina tårar för länge sedan torkat ut... Från den stunden blev Auschwitz min skugga och har förblivit det sedan dess." 

Sioma Zubicky lämnade Paris på transport 59 till Auschwitz tillsammans med 991 andra judar. Vid ankomsten två dagar senare fick han se två tredjedelar av dem föras direkt till "särbehandling". Både hans mamma och lillebror hörde till dem. Sioma kom in i lägret och blev nr 146021. När han i maj 1945 befriades, var han en av endast 13 överlevande från transport 59. Han är idag en av förintelsens sista ögonvittnen. I "Med förintelsen i bagaget" berättar Sioma om sin märkliga uppväxt på cirkusen och om livet som xylofonspelande underbarn i Paris. Men han redogör också för nazitiden och åren i Auschwitz - och om det som hände efteråt. Under 20 års tid har Sioma rest runt i skolor, från Ystad till Haparanda, och föreläst om främlingsfientlighet och mobbing. Han menar att det är ungdomarna som avgör hur morgondagen kommer att se ut. Cirka 1 miljon elever har nu hört hans budskap från denna mörka period av historien. 

Med Förintelsen i Bagaget är en bok jag läste för skolan. Det är en sann historia som handlar om Sioma själv, hans familj, och självklart - förintelsen. Det är alltid hemsk och sorgligt att läsa om Förintelsen och Andra Världskriget. När man tänker på hur illa människor behandlades bara för att de hade en viss bakrund eller såg ut på ett visst sätt, och på grund av detta så var de inte värda att leva? Så otroligt fruktansvärt. Men låt oss prata om boken. Det är tyvärr inte det bästa författade verk om Förintelsen. Vissa saker drogs ut aningen för mycket, medan andra vara över på någon sida bara. Men det är fortfarande en läsvärd bok, och även om inte jag lärde mig något nytt så kan säkert många andra göra det.

Betyg: 2.5/5

3 kommentarer:

  1. Svar: Tack igen! :D Jag hoppas VERKLIGEN att du kan ta dig till Bokmässan i år då jag vill träffa dig igen :D

    SvaraRadera
  2. Hej hallå! Har taggat dig i "The Book Sacrifice Tag" som du jättegärna får göra!

    http://bokrygg.blogg.se/2013/april/the-book-sacrifice-tag.html

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att du inte gillade Med förintelsen i bagaget. Jag älskade den nämligen. Tyckte att språket var så himla fint!

    SvaraRadera