tisdag 9 april 2013

In the Shadow of Blackbirds - Cat Winters

Titel: In the Shadow of Blackbirds
Författare: Cat Winters
Antal sidor: 400
Serie: -
Utgivningsdatum: 2:a april 2013

In 1918, the world seems on the verge of apocalypse. Americans roam the streets in gauze masks to ward off the deadly Spanish influenza, and the government ships young men to the front lines of a brutal war, creating an atmosphere of fear and confusion. Sixteen-year-old Mary Shelley Black watches as desperate mourners flock to séances and spirit photographers for comfort, but she herself has never believed in ghosts. During her bleakest moment, however, she’s forced to rethink her entire way of looking at life and death, for her first love—a boy who died in battle—returns in spirit form. But what does he want from her?

Featuring haunting archival early-twentieth-century photographs, this is a tense, romantic story set in a past that is eerily like our own time.


In the Shadow of Blackbirds är olik något jag tidigare läst. Den utspelar sig 1918, året då första världskriget fortfarande höll på och spanska influensan härjade fritt och dödade minst 20 miljoner människor världen över. Och saken är den att jag knappt hade någon aning om den här influensan. Visst hade jag hört talas om den, men hade ingen aning om att den dödade så många och att man var tvungen att gå runt med gasmasker på dig dagarna ut för att försöka undvika att bli smittad.

Med detta sagt så kan ni nog förstå att detta inte är någon lättsam historia. Boken är tung och mörk och det är en hemsk tid människorna här lever i. Och om det är något Winters verkligen lyckades med så var det att fånga hela atmosfären och förmedla den i boken. För när jag läste boken så kändes det verkligen som att jag befann mig där på riktigt och hela stämningen den hade över sig var bara så trovärdig och väldigt, väldigt bra.

Det tog ett tag innan jag verkligen började älska boken. Första halvan tyckte jag mest var bra/helt okej, men sedan hände det något och jag var helt fast. Jag sträckläste de sista hundra sidorna för bara några timmar sedan och kan fortfarande inte riktigt komma över hur mycket jag gillade dem.

I boken så får vi följa Mary Shelley. En sexton år gammal flicka vars mamma dog i barnsäng och vars pappa sitter i fängelse. Och så för att hennes pappa rådde henne till det så flyttade hon in med sin moster, som bara är tio år äldre än henne. Och jag måste säga att jag älskar att se förhållandet de har till varandra. Det är både fint och intressant och jag hade gärna sett mer av det, och är just ni lite ledsen för att detta inte är någon serie.

Något förvånande med boken? Det finns ingen kärlekshistoria i den. Eller jo, på ett sätt, men det är komplicerat, haha. Mycket mer än så kan jag inte riktigt säga utan att spoila något. Men Mary Shelley och Stephen krossade mitt hjärta lite. Eller rätt så mycket. Och innan jag glömmer det måste jag bara säga att jag älskar bokens två sista meningar också. Eller i alla fall har jag för mig att det var två, haha. Men jag älskar verkligen det boken i slutändan står för. Så, så mycket.

Något annat som är ett plus i kanten är bilderna i boken! Titt som tätt dyker det upp fotografier (som är riktiga?) i boken som speglar hur det såg ut på den tiden, och verkligen förmedlar en ännu bättre känsla för hur de hade det då. Hela bokens design var faktiskt väldigt fin. Jag älskar att omslaget verkligen har något med handlingen att göra!

Känns det som att jag hyllar boken väldigt mycket? Bra. För den är verkligen otroligt bra. Och trots att jag inte trodde att jag skulle gilla den så mycket som jag gjorde efter halva boken, så var den i slutändan riktigt, riktigt bra. Är lite bländad av hur mycket jag faktiskt tycker om den just nu. Jag kan också tänka mig att det är en sådan bok som jag kommer älska ännu mer om jag skulle läsa om den. Men redan nu är den jätte bra och jag kan inte rekommendera den nog! Jag ska helt klart hålla utkik efter fler böcker från författaren i framtiden!

Rekommenderar till:
De som vill ha en viktig historia, som också lär en något, och som är olikt något man läst tidigare.

Favorit citat:
"Why can't a girl be smart without it being explained away as a rare supernatural phenomenon?"

"Oh, you silly naive men." I shook my weary head and genuinely pitied their ignorance. "You've clearly never been a sixteen-year-old girl in the fall of 1918."

Betyg: 4.5/5

9 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att du tyckte så mycket om den. Vill beställa den redan idag! :)

    SvaraRadera
  2. Jag måste bara fråga, har namnet på huvudpersonen något med en viss känd skräckförfattarinna att göra? ;) för mig var den kopplingen rätt påtaglig, men det kanske inte hade något med saken att göra alls? :P

    SvaraRadera
  3. Jag undrade precis samma sak som Beate! Är det den Mary Shelley som skrev Frankenstein (för det var väl den hon skrev?)? Blev intresserad av att läsa den här boken!

    SvaraRadera
  4. Har varit lite nyfiken på boken innan, men nu prioriteras den vid min nästa bokbeställning! Tack för en bra recension! ;)

    SvaraRadera
  5. Åh vill läsa!

    Sv: Get out. Lyssnar du på Jack's Mannequin! Har nog aldrig träffat någon som gör det (förutom en gång på en Starbucks hade jag en tröja med Jack's Mannequin på och baristan sa att hon älskade dem, litet sidospår). Hela EP:n kommer sista april så yay!
    Blir kul att se vad du tycker om Saving Francesca! Vet inte när jag ska kunna läsa den. Har så så många olästa böcker. Men om det råkar dyka upp en rea blir nog det den första boken jag köper haha.

    SvaraRadera
  6. Hej igen ;) Jag har tilldelat dig Liebster Blog Award! :D Kolla in på min blogg om du inte vet vad det innebär :)

    SvaraRadera
  7. Nu blev jag verkligen nyfiken på denna bok, låter jättebra ju! :)

    Sv: Ja, men precis! Vill ju verkligen hänga med i böckerna när jag väl läser dom och inte känna mig förvirrad! Hoppas verkligen att jag gillar både böckerna och tv-serien, tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  8. Låter riktigt intressant! Den måste nog upp på läslistan :)

    SvaraRadera
  9. Men Gud, vilket fantastiskt omslag! Blev otroligt sugen på att läsa boken (inte bara pga omslaget, haha)

    SvaraRadera