fredag 24 maj 2013

10 böcker jag vill se som film!

Jag har blivit taggad av Pia på Bookrelated att skriva om vilka fem filmer jag helst skulle vilja se som film, men för att jag inte kunde bestämma mig för bara fem så tänkte jag att jag kör på tio istället! Så då kör vi!

10. Graceling - Kristin Cashore
Trots att det var ett bra tag sedan jag läste den här boken, så vill jag minnas att jag gillade den mycket. Och är det bara jag som är sugen på en riktigt bra äkta fantasy film? Snälla


9. The Knife of Never Letting Go - Patrick Ness
Jag älskar den här boken mer och mer för varje dag som går, känns det som. Och om någon skulle kunna fånga bokens magi och sedan föra över det till filmduken så är jag rätt så säker på att det skulle bli ren perfektion. Dock skulla det nog vara väldigt svårt att få med allt, då det händer så mycket. 


8. In the Shadow of Blackbirds - Cat Winters
Känslan och stämningen över den här boken är inget annat än magisk, och jag tror verkligen att den skulle kunna göra sig rysligt bra på filmduken. Tänk om de kunde fånga atmosfären boken har! Det skulle vara minst sagt underbart, och jag skulle antagligen sitta i biografen och gråta ögon ur mig när slutet kom. 


7. Throne of Glass - Sarah J. Maas
Jag älskade inte den här boken, men den var väldigt underhållande. Och jag tror att det är en sådan bok som skulle göra sig mycket bra som film. Lite kärlek, en stark kvinnlig huvudkaraktär och spänning!


6. The Book Thief - Markus Zusak
Alla som läst boken borde väll kunna hålla med mig om att denna skulle göra sig magisk som film? Om  de lyckades göra den rättvisa vill säga. Men tänk om de kunde fånga Tyskland under den tiden, och hur Liesel hade det. Och döden. Jag skulle mer än gärna vilja se hur de gjorde honom. 


5. The Absolute True Diary of a Part-Time Indian - Sherman Alexie
Det här är en sådan där jätte viktig bok som jag tycker alla borde läsa någon gång i sina liv. Den har till och med blivit "banned" på några ställen i USA, för att vissa inte gillade vad som skrevs i den. Men tro mig, den är otroligt viktig. Och en film skulle bara hjälpa sprida budskapet!


4. The Night Circus - Erin Morgenstern
Själva boken är otroligt magisk i sig, och tänk om det då fördes över på en filmduk. Tänk om vi skulle kunna få se cirkusen på riktigt och ... ja. Aaah. Detta skulle kunna bli så bra. 


3. Jellicoe Road - Melina Marchetta
När jag läste om boken för ett par veckor sedan så grät jag konstant. Och efteråt, när jag läst ut boken, så bara höll jag om den ett tag och fortsatte att gråta. Efter att ha läst om den en andra gång så förstod jag allting och såg alla små ledtrådar som spreds ut över hela boken och som ledde fram till slutet och ingenting i min förra recension av den kan verkligen göra den rättvisa. Jellicoe Road är en av de bästa böcker jag någonsin läst, utan tvekan, och jag skulle mer än gärna se den som film. Jag tror faktiskt de redan planerat en film ett tag? Eller?


2. Heist Society - Ally Carter
Heist Society. Skulle. Bli. Briljant. Som. Film. 


1. Leviathan - Scott Westerfeld
Kolla bara på bilden ovanför och säg att ni inte skulle vilja se det på vita duken? Leviathan är den boken jag helst vill se som film i hela världen just nu. Ingen konkurrens. Den skulle vara fylld med häftiga maskiner, varelser och miljöer. Om filmen gjordes rätt så skulle det bli helt mind-blowing och fantastiskt. 

8 kommentarer:

  1. Jag vill oxå se Night Circus på bioduken, det kan ju inte bli mer än bra :D

    SvaraRadera
  2. The Book Thief håller faktiskt på att spelas in nu vad jag vet och kommer att ha premiär i början av år 2014. Så en av dina önskningar kommer att slå in snart :)

    SvaraRadera
  3. Här är den senaste info jag har sett om The Book Thief - castad och allt: http://iam-thebookthief.tumblr.com/post/45565301609/the-book-thief-2014-official-cast-sophie¨
    Fast jag vet inte hur den skulle bli som film? Bland det bästa tyker jag är Dödens berättande och det är väl lite svårt att få in... Och jag vill så gärna ha den på tyska. (Ahhh tänk om det blir engelska med "tysk accent" vill inte ha det.)

    Jag läste på Marchettas blogg att Jellicoe-filmen håller på att hända men att än så länge har de bara manus och nån regissör.. Kan bli kul att se deras "krig" på film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaah, jag älskar Geoffrey Rush! Vad kul att han ska vara med! Hon som ska spela Liesel ser också rätt så bra ut. Hmmm, jag undrar också hur de gör med språket. Den kommer säkert bli på engelska, fast att de lägger in lite tyska-lines.

      Läste också lite om det! Tror de varit och kollat runt på lite platser att spela in också! Aahh, är så taggad!! (Hoppas hoppas att de gör den bra och inte failar).

      Radera
  4. Har bara läst en av de där böckerna och det är Graceling, fast på svenska. Jag vill så gärna ha den som film eööer tv-serie!

    SvaraRadera
  5. Leviathan skulle bli en galet bra film (bara de inte snålar med specialeffekterna). Graceling, Heist Society och The Knife of Never Letting Go skulle också bli tjusiga filmer :)

    SvaraRadera
  6. Jag släjv älskar the knife of never letting go och skulle älska om den blev film! Så jag var rvungen att kolla på IMDB.com och tro det eller ej, men det ser ut som att det är en filmatisering på gång. Den finns listad som "in development" till 2014 med titeln "Chaos Walking". Jätte kul tycker jag!

    SvaraRadera