lördag 18 maj 2013

Eon - Alison Goodman

Titel: Eon
Författare: Alison Goodman
Antal sidor: 531
Serie: Eon #1
Utgivningsdatum: 1:a januari 2008

Sixteen-year-old Eon has a dream, and a mission. For years, he's been studying sword-work and magic, toward one end. He and his master hope that he will be chosen as a Dragoneye-an apprentice to one of the twelve energy dragons of good fortune.

But Eon has a dangerous secret. He is actually Eona, a sixteen-year-old girl who has been masquerading as a twelve-year-old boy. Females are forbidden to use Dragon Magic; if anyone discovers she has been hiding in plain sight, her death is assured.

When Eon's secret threatens to come to light, she and her allies are plunged into grave danger and a deadly struggle for the Imperial throne. Eon must find the strength and inner power to battle those who want to take her magic...and her life.


Eon. Mina känslor för den här boken är sannerligen väldigt mixade. I slutändan så visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka om den. Var det rätt så bra? Helt okej? Rätt så dålig? Men efter allt så måste jag nog ändå säga att Eon var en helt okej bok. Den hade sina smått bra stunder, men de sega delarna blev tillslut för mycket.

Innan man köper boken så bör man veta att den inte är särskilt action packad, trots sitt höga sidantal. Nej, boken handlar istället om Eona, som är utklädd till mannen Eon, och hur hon måste handskas med världen av politik och höga adelsmän, hon slängs in i när en drake väljer henne. Det är först framåt slutet som tempot höjs, men vid det laget hade jag redan börjat tappa intresse för vad som hände.

Världen Goodman har byggt upp är lite förvirrande till att börja med, om jag ska vara ärlig. Och jag tror aldrig att jag fick något riktigt grepp om den. Jag förstod mig på drakarna och så, men jag tycker att författare kunde ha förklarat världen de lever i lite bättre. Fast kanske är det något jag inte kommer ihåg från de första hundra sidorna? Jag läste trots allt dem i somras, och resten av boken först nu. 

Men låt oss prata lite om drakarna! Det var intressant med en ny tvist på drakar, men jag måste nog ändå säga att jag föredrar gamla hederliga drakar (typ som i Eragon). De här kändes inte lika häftiga som de drakar som jag är van att läsa om. Jag har varit en drak-nörd ända sedan jag var liten, vilket var anledningen till att jag ville köpa den här boken till att börja med. 

Jag kände aldrig riktigt något för någon av karaktärerna. I mina ögon så var det ingen som stod ut så där jätte mycket. Men det var väll helt okej? Äh, jag vet inte. De var inga jag fastnade för, men för den skull så behöver de inte vara dåliga.

Så, ja. Eon var inte riktigt någon bok för mig. Det kommer krävas mycket för att jag skulle få för mig att plocka upp uppföljaren, för Eon var bara för ... seg för min smak. Jag gillade den vid vissa tillfällen; särskilt i början då jag fortfarande kände att det hela kunde bli rätt episkt i slutändan. Men efter ett tag då jag insåg att boken inte greppade tag om mig så slutade jag bry mig en aning. Men kanske att boken kan passa er? Det var verkligen inte så att den var dåligt skriven, utan föll mig bara inte i smaken.

Favorit citat:
“There was a saying that a man's true character was revealed in defeat. I thought it was also revealed in victory.” 

“You are wrong when you say there is no power in being a woman. When I think of my mother and the women in my tribe, and the hidden women in the harem, I know there are many types of power in this world...I found power in accepting the truth of who I am. It may not be a truth that others can accept, but I cannot live any other way. How would it be to live a lie every minute of your life? I don't think I could do it.” 

Betyg: 2/5

2 kommentarer:

  1. Håller med precis, seg och vid slutet när den fick fart hade inte heller jag något intresse kvar för den:(

    Var också förvirrad av den och hängde inte med på allt heller!

    SvaraRadera
  2. Jag har taggat dig i Tegelstenstaggen. Mer info här: http://bokugglan.blogspot.se/2013/05/tegelstenstaggen.html

    SvaraRadera