onsdag 8 maj 2013

Falling Kingdoms - Morgan Rhodes

Titel: Falling Kingdoms
Författare: Morgan Rhodes
Antal sidor: 412
Serie: Falling Kingdoms #2
Utgivningsdatum: 11:e december 2012

In a land where magic has been forgotten but peace has reigned for centuries, a deadly unrest is simmering. Three kingdoms grapple for power—brutally transforming their subjects’ lives in the process. Amidst betrayals, bargains, and battles, four young people find their fates forever intertwined:

Cleo: A princess raised in luxury must embark on a rough and treacherous journey into enemy territory in search of a magic long thought extinct.

Jonas: Enraged at injustice, a rebel lashes out against the forces of oppression that have kept his country impoverished—and finds himself the leader of a people’s revolution centuries in the making.

Lucia: A girl adopted at birth into a royal family discovers the truth about her past—and the supernatural legacy she is destined to wield.

Magnus: Bred for aggression and trained to conquer, a firstborn son begins to realize that the heart can be more lethal than the sword...

The only outcome that’s certain is that kingdoms will fall. Who will emerge triumphant when all they know has collapsed?


Mina känslor gentemot Falling Kingdoms gick väldigt mycket upp och ner. Ibland tyckte jag att den var bra, ibland okej, och ibland lite långsam. Men sedan så kom slutet och det var tillräckligt bra för att boken skulle lämna ett bra sista intryck på mig. För jag gillade slutet. Det var spännande och faktiskt lite överraskande (mest för att jag inte trodde att författaren kunde vara så grym mot en av sina karaktärer).

I boken så får vi följa fem berättarröster, om jag inte har räknat helt fel, därav en av dem knappt är med så mycket. Och jag gillar att ha flera röster att följa i riktiga fantasy böcker. Det tillför mycket till tempot och takten, som ofta kan bli rätt så långsamt annars. Men det blev ändå lite långsamt här, jag ska inte ljuga. Ibland blev jag frustrerad för att inget av vikt eller något spännande hände och någonstans i mitten av boken så gillade jag den inte särskilt mycket. Men det släppte fram emot slutet, en aning.

Cleo måste vara den karaktär som jag gillar mest. Det är roligt att se utvecklingen hon gör genom boken och mitt hjärta blöder lite för flickan. Och av någon anledning så fann jag henne väldigt episk i sista kapitlet (vilket antagligen är anledningen till att jag vill läsa fortsättningen). Så ja, Cleo gillar jag. 

Något som var väldigt intressant med boken var just att man fick se allting ur olika karaktärers perspektiv. Man fick se deras olika anledningar att hata varandra och de olika länderna, och allt detta kan göra en som läsare lite förvirrad. Man vet inte riktigt vilken karaktärs sida man ska ställa sig på. Men jag gillar det! Det får en att tänka efter extra mycket på de olika skälen karaktärerna har att tycka och tänka som de gör. För oftast när man läser en bok så ställer man sig på huvudkaraktärernas sida, punkt slut. Men hur gör man då när de olika huvudkaraktärerna alla har olika tankar om vad som är rätt och fel?

Något litet jag måste ta upp är att det gick väldigt fort för karaktärerna att resa mellan olika ställen. Ena dagen var de i ett land, nästa dag i ett annat, och så vidare. Är det författaren som inte riktigt tänkt efter här, eller är länderna inte så stora? Haha. Tyckte det var lite komiskt att de tog sig från ena stället till det andra jätte fort. 

Som slutord kan jag säga att jag gillar boken. Det är ingen favorit, ingen wow-känsla, men ändå en hyfsat bra bok. Jag är intresserad av att läsa uppföljaren Rebel Spring, trots att jag ibland hade mina problem med Falling Kingdoms, så var slutet trots allt bra. Och omslaget till Rebel Spring? Så. Galet. Snyggt.

Spoilerdelar:
- Jag blev väldigt förvånad när Theon dog. Första regeln i YA är ju typ att kärleksparet lever lyckliga i alla sina dagar! Haha. Men helt ärligt. Han dog. Vem ska Cleo då bli tillsammans med? Eller tänker Rhodes gå emot strömmen och inte har något nytt kärleksintresse? Jag slår vad om att Cleo kommer att dö. Det känns som något författaren skulle kunna göra. Jag menar, hon har ju redan dödat både hennes pappa och syster = nästan alla hon bryr sig om. Haha, hjälp.

Betyg: 3/5

2 kommentarer:

  1. Låter som en rätt bra bok. Får se om jag orkar läsa den på engelska eller väntar på en översättning,. Antar att den inte finns på svenska än?

    SvaraRadera