fredag 17 maj 2013

The Knife of Never Letting Go - Patrick Ness

Titel: The Knife of Never Letting Go
Författare: Patrick Ness
Antal sidor: 479
Serie: Chaos Walking #1
Utgivningsdatum: 5:e maj 2008

A dystopian thriller follows a boy and girl on the run from a town where all thoughts can be heard — and the passage to manhood embodies a horrible secret.

Todd Hewitt is the only boy in a town of men. Ever since the settlers were infected with the Noise germ, Todd can hear everything the men think, and they hear everything he thinks. Todd is just a month away from becoming a man, but in the midst of the cacophony, he knows that the town is hiding something from him — something so awful Todd is forced to flee with only his dog, whose simple, loyal voice he hears too. With hostile men from the town in pursuit, the two stumble upon a strange and eerily silent creature: a girl. Who is she? Why wasn't she killed by the germ like all the females on New World? Propelled by Todd's gritty narration, readers are in for a white-knuckle journey in which a boy on the cusp of manhood must unlearn everything he knows in order to figure out who he truly is.


The Knife of Never Letting Go är en sådan bok som man hört väldigt mycket om; både bra och dåligt. I många fall verkar det som att antingen så älskar man boken, eller så hatar man den. Och hur var det då i mitt fall? Jag älskade den.

Den här boken var verkligen inte alls som jag förväntat mig. För det första så hade jag hört av många att språket ska vara fruktansvärt. Va? Jag förstår inte? Språket var helt fantastiskt! Patrick Ness är en mästare på att skriva både vackert och fängslande, vilket är något som jag även känner igen från A Monster Calls. Så man kan minst sagt säga att jag älskade språket. Det var speciellt och annorlunda - helt i min smak. Men jag kan tänka mig att The Knife of Never Letting Go verkligen är en sådan bok som behöver läsas på originalspråk. Jag har inte bläddrat något i den svenska översättningen, men jag kan tänka mig att den verkligen inte står i klass med originalet. Jag tror att den fantastiska klangen som Ness har i sitt språk kan gå förlorat i en översättning, men jag kanske har fel.

Låt oss prata om karaktärerna lite. Både Todd och Viola var jätte bra karaktärer. Jag verkligen älskar Todd. Och Viola för den delen. De var båda så välskrivna och mitt hjärta blödde med dem när inget tycktes gå deras väg. För tro mig, trots att det är en middle grade bok så innehåller den inte många lyckliga slut. Verkligen inte.

Något annat jag verkligen gillade är tempot i boken. Jag hade blivit förvarnad innan om att boken var seg, men inte heller det här förstår jag. Det hände alltid någonting spännande som fick mig att vilja fortsätta läsa, och det var verkligen svårt att slita sig från boken. Jag läste boken då jag var i Spanien, och offrade många timmars solande för att ligga inne och läsa istället. Ha.

Trots att boken är riktad mot yngre läsare så för den med sig ett väldigt viktigt budskap. Vad innebär det egentligen att vara en man? Vad är det som gör en till en man? När räknas man som en? Boken handlar om så mycket mer än Todd och Viola och deras flykt; den handlar om resan som Todd gör även inom sig, och att komma underfund med saker som får en att verkligen inse vem man är och vem man vill vara. Den handlar mycket om att göra rätt val, även om det kanske inte alltid finns ett. Man skulle kunna säga att den handlar mycket om moral. Ah, jag vet inte hur jag ska beskriva det. Men boken var väldigt bra, okej? Så ge den en chans! Förhoppningsvis så kommer du inte att ångra dig! Jag har nyligen fått hem del två och tre i serien, och ska snart slänga mig över även dem!

Favoritcitat:
“We are the choices we make.” 

“Here's what I think," I say and my voice is stronger and thoughts are coming, thoughts that trickle into my noise like whispers of truth. "I think maybe everybody falls," I say. "I think maybe we all do. And I don't think that's the asking." 
I pull on her arms gently to make sure she's listening.
"I think the asking is whether we get back up again.” 


Betyg: 4.5/5

2 kommentarer:

  1. JAAAAA en till som förstår hur fantastiskt språket i den här boken är!! åh <3 :')

    SvaraRadera