söndag 23 juni 2013

A Feast for Crows - George R.R. Martin

Titel: A Feast for Crows
Författare: George R.R. Martin
Antal sidor: 776 (+appendix)
Serie: A Song of Ice and Fire #4
Utgivningsår: 2005

With A Feast for Crows, Martin delivers the long-awaited fourth volume of the landmark series that has redefined imaginative fiction and stands as a modern masterpiece in the making.

After centuries of bitter strife, the seven powers dividing the land have beaten one another into an uneasy truce. But it's not long before the survivors, outlaws, renegades, and carrion eaters of the Seven Kingdoms gather. Now, as the human crows assemble over a banquet of ashes, daring new plots and dangerous new alliances are formed while surprising faces—some familiar, others only just appearing—emerge from an ominous twilight of past struggles and chaos to take up the challenges of the terrible times ahead. Nobles and commoners, soldiers and sorcerers, assassins and sages, are coming together to stake their fortunes...and their lives. For at a feast for crows, many are the guests—but only a few are the survivors.


Shiiieeet. Okej, Lisa, andas. Djupa andetag. Du klarar det här. Ja, okej, jag ska försöka i alla fall. A Feast for Crows. Ännu en bok av George R.R. Martin, och den fjärde delen i A Song of Ice and Fire. Och hur var den då? Ni som läst min bok ett tag vet säkert med er att jag älskar den här serien, med typ hela mitt hjärta. Och A Feast for Crows var även den en mycket bra bok. Lite långsam på sina ställen, men ändå intressant nästan hela vägen igenom. Men kanske att jag hade önskat för några större händelser? Med mer betydelse? Ja, något sådant.


I den fjärde boken i serien så dyker bara hälften av de karaktärerna vid är vana vid att se upp. Martin började först att skriva om alla karaktärerna och hade tänkt att de alla skulle vara med i fjärde boken, men det blev för långt så istället delade han upp det. Så hälften av karaktärerna dyker upp i denna, och hälften i A Dance With Dragons. Och detta innebär ju då att många av mina favoritkaraktärer inte dök upp, så som Jon, Bran, Tyrion och Daenerys. Med andra ord så var det ju då inte heller så mycket övernaturligt med i denna boken. Det var mest politik. Många Greyjoys, Lannisters, Martells och Tyrells. Men även detta kunde vara väldigt intressant, även om det blev lite tröttsamt efter ett tag.

Om det var något jag gillade mycket så var att vi äntligen fick veta lite mer om Dorne-människorna. Jag vet inte varför, men jag har alltid funnit dem väldigt intressanta. Jag har alltid hejat lite på dem? Jag vet inte varför? Haha. Arianne var en väldigt bra karaktär (jag hoppas jag stavade rätt på hennes namn nu) och jag älskade att läsa om henne. Och sista kapitlet med henne!! Aaahhh. ("Fire and blood".)

Jag hade verkligen önskat att vi fått se mer av Sansa och Arya. Jag gillade deras kapitel som vanligt, men jag kände att särskilt Sansas kunde haft en lite bättre plot. Men det var väll så här det skulle vara, antar jag. Och slutet på Sansas sista kapitel? Snääääällaaaaaa. Snälla låt det hända!! Det skulle kunna bli så episkt tror jag. 

Trots att A Feast for Crows var en bra bok, så tror jag kanske ändå att det är den jag gillar minst i serien, efter A Clash of Kings. Det var först fram emot slutet som jag knappt kunde sitta stilla för att jag var tvungen att hoppa upp och ner av excitement, chock, sorg eller lycka. Alla karaktärernas sista kapitel var otroligt bra. Och nu vill jag bara ha mer av dem alla. Damn it. Jag måste bara nämna också att jag verkligen ser fram emot att få se mer av The Blackfish. Jag har alltid älskat hans karaktär och var mer än glad över att vi ändå fick se en del av honom i denna. 

Så, ja. Ännu en bra bok i serien. Och nu ser jag jätte mycket fram emot att läsas. A Dance With Dragon. Nästan så mycket att jag funderar på att börja läsa den nu på en gång. Men jag ska försöka vänta lite i alla fall, och läsa ut några andra böcker emellan. Dels så vill jag inte läsa ut den för fort, för då kommer bara min väntan på The Winds of Winter bli ännu mer plågsam, och dels så vill jag inte riskera att tröttna. Jag tror det kan vara bra med pauser mellan böckerna, då de ändå är så tjocka och tunga som de är.

Spoilerdelar (markera för att läsa):
- Brienne dog???? WHHUUUT. Hon kan inte vara död eller? Fast de hängde ju henne så hon måste vara död? Och Catelyn! Hon var inte lika mänsklig som jag trodde att hon skulle vara :(( Men det ska ändå bli intressant att se vart Martin tar hennes karaktär, eller rättare sagt det som finns kvar av den.
- Alla verkar inse att Daenerys är vägen till att vinna kriget, haha. Först the Greyjoys som typ hade något horn? Som kunde kalla på drakar? Haha, minns inte riktigt. Och sedan Doran. Som hade trolovat Arianne till Viserys!! Aahh, höll på att freaka ut vid den delen. Och sedan när han bara "fire and blood" så skrek jag typ. Och sedan Sam också. Som typ ska sprida sitt budskap och Daenerys. DETTA KOMMER BLI INTRESSANT SANNERLIGEN.
- Sansa ska kanske gifta sig mer någon Arryn som sedan blir härskare där och sedan kan hon säga att hon är en Stark och de kan ta tillbaka Winterfell och leva lyckliga i alla sina dagar ... *djupt andetag*. Och det var en väldigt fin beskrivning jag vet XD
- Cersei fick ÄNTLIGEN var hon förtjänade. Jag trodde att Margaery skulle ryka, för Cersei brukar typ alltid få som hon vill. Men, nej! Tjoho!
- Jag fattade inte sista kapitlet riktigt. Var det samma Pate som från prologen? Och varför hette så många Pate i boken? De var ju typ 4 stycken, haha. Kanske är det bara ett vanligt namn.

Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Du har rätt med Pate, det är samma! :D Jag hoppas att GRRM spinner vidare på det spåret i The Winds of Winter!!! :D

    Åååååh, visst är den bra!!!? Jag älskar ASoIF! Detta är min minsta favorit i serien, tyckte den blev väldigt seg tyvärr, men ADwD är bättre med det! Än är ASoS min favorit i serien, men vem vet vad som väntar härnäst! :D AAAAGHHHH DET ÄR SÅ JOBBIGT ATT VÄNTA PÅ NÄSTA BOK! Jag kommer helt klart läsa om serien igen inom det närmsta året (eller iallafall innan nästa bok kommer ut 2015 xD).

    Min kompis var helt förstörd över Brienne efter den här boken xD Mwahahah, jag vet vad som händer, hehehe!

    ÅÅÅÅHHH, DET FINNS SÅ MYCKET I DE HÄR BÖCKERNA! Så mycket awesome! :D Säg till när du läser ADwD, men håller med om att vila emellan är bra :D Jag läste bok 2-4 under en period, i stort sett, och det blev väldigt mäktigt. Så spara på krafterna, det kan bli ganska tufft. Inte bara för att det är väldigt mycket innehåll, utan för att innehållet strävar efter att krossa ens själ... Damn you, GRRM! (YGRITTE ;___; TYRION ;___; THE RED WEDDING ;___;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också läsa om böckerna! Åtminstone första boken innan The Winds of Winter kommer! (Är så taggad över namnet btw. Hoppas på många White Walkers!!)

      Jag ska meddela dig när jag läsa ADwD! "Innehållet strävar efter att krossa ens själ." Så sant som det är sagt. JAG TYP FÖRBANNAR GRRM SAMTIDIGT SOM JAG HYLLAR HONOM.

      Radera
  2. Svar: Tack! :D Ser verkligen fram emot att läsa resterande delar, men kan ju bara läsa en till bok (eller en och en halv) än så länge eftersom jag helst vill se tv-serien först. Men är osäker på om jag kommer att orka vänta. Är ju ett helt år tills tv-serien sätter igång igen...

    SvaraRadera