måndag 15 juli 2013

Diskussionsfråga 9: Hypade böcker = sämre?

I den här diskussions frågan så ska jag ta upp något jag faktiskt tänkt skriva om ett bra tag. Hypade
böcker. 

Jag har pratat med många människor och läst på många bloggar där de tycker att böcker blir mindre och mindre intressanta ju populärare de blir. Antingen kan det vara så att man älskat en serie innan den blev "berömd", eller att man varit intresserad av en bok som sedan blev hypad, och då tyckte man inte om/ville inte läsa boken längre.

Men jag är nog en sådan som inte kan hålla med om det här. Jag älskar som exempel The Hunger Games-serien, och det är ju inte så att jag gillar den mindre efter att filmen kom ut och hela världen helt plötsligt visste vad det var för något. Nej. Detta påverkar ju inte det faktum att jag faktiskt älskar historien. Att många människor också gillar den är ju bara bra? Det visar uppskattning till författaren och serien. Det skulle kännas väldigt själviskt av mig att säga att jag inte önskade Suzanne Collins den framgång hon fått. Så jag kan inte riktigt se varför det faktumet att något blir känt, skulle få mig att gilla det mindre.

Sedan är det också väldigt många har jag sett som är lite anti hypade böcker. Det faktumet att de då är berömda gör dem mindre intressanta. Man vill inte vara mainstream, antar jag. Men även här är jag lite tvärtom. När en bok är hypad så blir jag intresserad av vad det är som gör att många älskar den. Jag vill veta vad det är alla pratar om, och eftersom att så många gillar boken så tror jag att jag nog också kan göra det. I alla fall om det är en sådan typ av bok jag brukar gilla. För den måste ju ha något som gör att så många läser den.

Så mina frågor till er: Svalnar er kärlek till en bok som ni tidigare älskat och som sedan blir hypad (ex. The Hunger Games, Twilight, Harry Potter)? Blir ni mindre intresserade av att läsa böcker ju mer hypade de blir? Varför? (Jag är jätte nyfiken på era svar!)

12 kommentarer:

  1. Till en början svalnar inte intresset, men det jag har känt är att det liksom blivit för mycket och det har fått mig att tröttna. Till en början ÄLSKADE jag Twilight, men eftersom ALLA pratade om det HELA tiden tröttnade jag på det. Det blev tjatigt. Jag bryr mig inte direkt om att det blir mainstream,men jag tröttnar liksom på det när det står om det överallt och alla pratar om det. Och sedan har jag en förmåga att faktiskt tröttna på saker som görs till film eftersom det ofta slutar handla om böckerna då. Eller ja, filmen blir större.

    Sedan det här med hypade böcker. Jag håller med dig om att jag faktiskt blir intresserad av att läsa en bok som blivit hypad för jag vill se vad som är så bra med den. Det som ofta då sker är att boken inte lever upp till de superhöga förväntningar man byggt upp och trots att boken är superbra blir man besviken. Sedan kanske man också plockar upp hypade böcker eftersom man vill veta varför den är så bra och för att man liksom vill kunna diskutera boken med andra. Det man inte tänker på är att det kanske inte alls är ens genre. Man kanske liksom plockar upp böcker som tillhör en genreman inte ens tycker om.
    Men ja, ursäkta att jag skrev världens längsta kommentar ^^

    SvaraRadera
  2. Jag blir ofta nyfiken på hypade böcker, men tänker nästan alltid att eftersom de är så populära så kommer säkert inte JAG tycka om dem. Kanske lite för att det är mainstream, men även för att jag vet att jag i det förflutna har blivit jätteintresserad av hypade böcker och trott att de skulle vara jättebra - men så visade de sig vara skitdåliga xD

    Jag vet inte, men jag undviker nog hypade böcker numera... Men ibland visar de sig faktiskt vara bra^^ Jag läser 'Across the Universe" nu som jag tycker har blivit ganska hypad, jag trodde inte att den skulle vara bra, men jag tycker faktiskt om den :D Så det kan ju gå åt vilket håll som helst^^ Men jag bryr mig inte om ifall någon bok jag älskar blir hypad... den är fortfarande bra. Dock kan jag se kritiken som uppkommer och kanske ändra uppfattning p.g.a. det eller om jag helt enkelt har växt ur berättelsen (e.g. Twilight, den älskade jag när jag var 13 men tre år senare läste jag om den och tyckte inte om den lika mycket xD)

    SvaraRadera
  3. Det är som du säger berättelsen som räknas. För mig förändras inte det om den senare (eller tidigare) blir hypad. Bara fler personer man fangirla med i så fall. :P
    När det gäller populära böcker jag inte har läst, så kan jag vara lite rädd för att jag inte kommer att gilla den. Men det är i stort sett bara det. Oftast brukar jag ÄLSKA böcker som blir lite hypade. xD

    SvaraRadera
  4. Nej, min kärlek till en bok svalnar inte för att den blir hypad, jag tycker mest att det är roligt att andra också får upptäcka den! Jag blir också väldigt nyfiken på hypade böcker och jag vill gärna läsa dem för att veta varför alla tycker så mycket om dem. Däremot kan jag bli lite rädd när jag börjar läsa en bok som fått jättemycket bra kritik, för då är mina förväntningar oftast skyhöga, och ibland blir jag besviken om inte boken lever upp till dessa höga förväntningar. Det får mig ibland att tänka att jag kanske faktiskt hade gillat den mer om jag inte vetat så mycket om den innan. Så jag försöker att inte ha så höga förhoppningar på hypade böcker även om det är väldigt svårt ibland :)

    SvaraRadera
  5. Anna (Bookshelf) skrev exakt det jag känner (förutom kärleken till Twilight :p). Som många här redan har sagt så har man oftast väldigt höga förväntningar på hypade böcker och av den anledningen så blir man besviken. Men jag gillar att läsa hypade böcker, eftersom jag själv skriver så vill jag gärna veta vad det är som andra tycker är bra.

    SvaraRadera
  6. Har tänkt på detta mycket senaste tiden.
    Jag älskade Twilight (som jag läste strax efter första filmen haft premiär i Sverige) och var fullkomligt förtrollad av berättelsen. När alla sedan började läsa böckerna och pratade om dem konstnat in i minsta detalj upptäckte jag saker i berättelsen som var mindre bra eller störde mig. Därför har min kärlek svalnat efteråt - mer av att min förälskelse-bubbla sprack när böckerna inte var så perfekta för mig längre.

    Däremot kan mitt intresse svalna något om en bok blir överhypad. När Jellicoe Road var överallt förra året (+ 2011) tappade jag suget, men mest för att jag inte ville läsa boken då alla pratade om den konstant. Jag ville inte tänka mycket på vad alla andra älskade med boken och vad som var bra med den, utan upptäcka den själv - slippa att 20 personer skulle sitta och säga "Åh, läser du den? Jag läste den nyss och...". Jag läste den nyligen och kunde göra det i lugnt och ro (och älskade den).

    Så ja, jag kan tappa intresset för en bok/serie om det överhypas. Men inte riktigt bara för att den är populär, utan för att jag vill upptäcka en bok själv utan att, så gott det går, ha allas åsikter i huvudet samt runt omkring mig :)

    SvaraRadera
  7. Jag var mer orolig för att uppfattas som mainstream när jag var yngre (tänk högstadietid) för då skulle jag bara lyssna på band som ingen annan kände till eller band som inte så många andra gillade. Typiskt tonårsbeteende på den tiden antar jag. Jag bestämde mig till och med för att inte gilla Harry Potter av samma anledning.

    Men numera är jag lite mer vuxen och kan stå för det jag faktiskt tycker, oavsett om boken är hypad eller inte. Och är en bok hypad så väcks min nyfikenhet för att se vad "all the fuzz is about". Ibland gillar jag och ibland gillar jag inte, precis som med vilken annan bok som helst.

    SvaraRadera
  8. Jag känner ganska likt dig, och dessutom kan jag tycka att det är väldigt intressant när en bok filmatiseras (även om filmerna sällan blir bättre än böckerna). Det händer ju inte lika sannolikt om boken INTE är särskilt hypad, ju...

    Dock kan jag tycka att vissa böcker blir överhypade av vissa personer, men då är det inget jag har emot boken, utan personerna som överhypar den. Vissa böcker hypas så mycket att folk prisar dem endast för att alla andra gör det, och det stör jag mig på... Bara för att en bok är hypad behöver man själv inte tycka den är bra, inte sant?

    SvaraRadera
  9. Mitt intresse brukar inte svalna snabbare bara för att en bok blir hypad, med tiden dör ofta lite av min förälskelse ändå allt eftersom jag läser andra böcker. Snarare kan jag tycka att det är roligt när böcker jag älskar blir framgångsrika.

    Däremot kan jag bli besviken när jag först läser en bok som hypats. Föreställer mig att boken måste vara helt otrolig och så blir jag besviken när jag märker att den nog inte var så bra som uppmärksamheten den fått antydde.

    SvaraRadera
  10. Jag har aldrig känt att jag slutat gilla någon bok bara för att den blivit väldigt hypad, tvärtemot tycker jag det är roligt när ens favoritbok blir "känd" för då finns det fler personer att diskutera den med!
    Däremot kan jag tycka att det är synd om boken t.ex blivit en film och folk bara gillar filmen, när boken oftast är det bästa.

    När det gäller böcker som är sådär extremt poppis kan jag ibland få lite dåligt samvete för att jag inte läst boken, när "alla andra" gjort det och älskat den, Fast samtidigt så är man ju extremt nyfiken på boken, för den måste ju blivit så populär av nån anledning, precis som du skrev. Men vet jag att det inte är en bok för mig så läser jag den oftast inte heller, avsett hur hypad den är.

    Det som är dåligt när böcker blir så hypade är att man oftast omedvetet får höga krav på boken. T.ex gillade jag inte The Perks of Being a Wallflower särskilt mycket, för jag hade sådana förväntningar på den.

    Vet inte riktigt om det här räknas som svar på din fråga, men det blev nåt åt det hållet åtminstone! :)

    SvaraRadera
  11. Jag blir nyfiken på hypade böcker, om det är min typ av bok.Ibland kan jag ha lite svårt att förstå hypen, som tex Twilight, förstår inte alls vad som är så bra med dem och blev bara besviken när jag läste dem.
    jag blir inte mindre intresserad av en bok jag gillar bara för att den blir hypad utan tycker bara det är kul att så många andra också gillar den.

    SvaraRadera
  12. När jag läste Twilight första gången älskade jag den men när jag läste om serien efter 2-3 år var jag inte lika förtjust i den längre. Men det hade inte att göra med att den var "hypad" utan för att jag helt enkelt inte uppskattade den typen av berättelse längre. Däremot kommer jag aldrig att sluta älska Harry Potter och Hungerspelen hur kända de än blir :)

    SvaraRadera