söndag 21 juli 2013

Jokern - Markus Zusak

Titel: Jokern
Författare: Markus Zusak
Antal sidor: 347
Serie: -
Utgivningsdatum: 30:e september 2010 (original: 1:a oktober 2002)

Ed Kennedy är en nolla utan framtid. Han kör taxi olagligt, spelar kort utan framgång och är hopplöst förälskad i sin bästa vän, Audrey. Vid sin sida har han Dörrvakten, en illaluktande, kaffedrickande hund.
Eds liv är långtråkigt och medelmåttigt tills han av misstag förhindrar ett bankrån. 
Det är då det första esset dyker upp och hans liv förändras.
På ruter ess står tre adresser och tre klockslag nedskrivna. Ed vacklar mellan rädsla och nyfikenhet och sakta övertygar han sig själv om att hjälpa människorna som bor på de olika adresserna. Människor som precis som han själv behöver hjälp. 
Fler spelkort med uppdrag och kryptiska ledtrådar dyker upp och genom uppdragen förändras Eds liv och han blir något mer, något bättre än han var från början. 
Tills bara en fråga återstår ....
Vem är det som skickar spelkorten?


Hjälp. Hur ska jag hitta ord för att beskriva hur mycket jag älskade den här boken? Jag vet då inte. Men jag ska göra ett försök nu i alla fall; efter att ha skjutit upp på det alldeles för länge. Men förbered er på att det kanske mest blir svammel.

Jokern handlar om Ed Kennedy. En kille som ser ner på sig själv och sitt liv, och känner sig rätt så patetisk. Han har inte åstadkommit någonting i livet. Jobbar som taxichaufför, är olycklig kär i sin bästa vän, och delar lägenhet med sin hund Portvakten. Och jag älskar honom. Han är så äkta - en helt vanlig person som man skulle kunna möta på riktigt. För i många böcker känns karaktärerna alldeles för bra och perfekta för att vara sanna. Men så är det absolut inte i det här fallet. Nej, jag älskar att Ed inte är någon speciell, för det visar ju egentligen att vi alla är speciella. Vem som helst kan utföra dåd som förändrar människors liv. Hur små de än må vara. 

För det är vad hela boken går ut på. Ed får fyra ess under bokens gång som säger åt honom vart han ska (vissa svårare att lista ut än andra), och dessa leder honom fram till människor han ska hjälpa. Så det är alltså vad han ska göra - hjälpa människor. Och saken är den att i många av fallen så var det bara små gärningar han skulle utföra, men som ändå kunde spela otroligt stor roll för människorna han hjälpte. Och det visar ju bara att även små dåd jag göra stora förändringar. 

Åh, hjälp, jag förstår knappt själv vad jag jag skriver, haha. Ser ni hur jag skjuter upp på vad jag tycker om boken, och istället babblar på om vad den handlar om? Ja. Jag vet inte vad jag ska säga. Men jag älskar boken. Otroligt mycket. Särskilt sista esset. Och Marvs historia.

Karaktärerna i boken är underbart bra, enligt mig. Ed har blivit lite av en favorit karaktär hos mig. (Men jag finner inte de förbaskade orden för att beskriva vad jag älskar så mycket med honom). Sedan har vi också Marv, Ritchie och Audrey. Och även de är riktigt, riktigt bra. Jag brydde mig om dem alla, vilket är ett tecken på att författaren har lyckats bra med dem. För Markus Zusak - jag gillar dig väldigt, väldigt mycket just nu. Först fick du mig att gråta ögonen ur mig till Boktjuven, och nu även Jokern. Du är fenomenal. Så ja, jag grät till den här boken. Mycket.

Jag vill bara slänga mig över boken igen just nu. Läsa om den, gråta ögonen ur mig, krama om den tills det känns som mitt hjärta ska brista. Och Boktjuven, den måste jag också läsa om. Jag köpte faktiskt hem den på engelska för några dagar sedan för omläsnings skull. Så det får helt klart bli av snart. 

Jag tror kanske inte att Jokern är en favoritbok hos alla. Men jag råder er att ge den en chans. Budskapet den för mig sig är briljant, och jag älskade den otroligt mycket. Det är av den här anledningen jag läser - för att hitta sådana här små guldklimpar. Så ja, läs den

Favoritcitat:
“Sometimes people are beautiful.
Not in looks.
Not in what they say.
Just in what they are.” 


“Maybe everyone can live beyond what they're capable of.” 

“Only in today's sick society can a man be persecuted for reading too many books.” 

Betyg: 5/5

6 kommentarer:

  1. ÅÅ vad den låter bra! Måste läsa!! :D

    SvaraRadera
  2. Jag älskade verkligen boktjuven så tycker du att jag ska ge denna en chans eller är det helt annorlunda mot boktvjuven?

    SvaraRadera
  3. Åååh, kommer ihåg när jag läste den här. Så bra! Den fick mig att vilja läsa 'Boktjuven' och jag älskar nog den något mer, men 'Jokern' är underbar :D

    SvaraRadera
  4. Älskar också den här boken! Så himla bra :D Ska läsa om den snart!

    SvaraRadera
  5. En av mina favoritböcker! Älskar Markus Zusak och allt han har skrivit, Boktjuven är definitivt en blivande klassiker :)

    SvaraRadera
  6. Jag har viljat läsa den här boken väldigt länge utan att egentligen veta särksilt mycket vad den handlar om... Snarare mest för att den har varit så pass omtalad och har ett fint omslag (hehe). Men jag blev definitivt mer lockad av att läsa den nu efter din recension, då jag vet lite mer vad den handlar om! :)

    SvaraRadera