onsdag 17 juli 2013

Top 10 musiker/band

Jag vet inte hur tydligt det har framgått i min blogg, men jag verkligen älskar musik. På det stadiet att jag inte kan leva utan det. Och jag vet att jag har delat med mig av en del låtar jag älskar på bloggen, men jag tänkte nu sammanfatta en lista över mina 10 favorit band/musiker. (Även om det inte har något med böcker att göra ... äsh då). Notera också att de inte kommer i någon ordning! Det skulle vara för svårt att välja, haha.


Of Monsters and Men

Jag kan inte riktigt minnas hur jag kom i kontakt med det här bandet. Jag tror det var när jag hörde en av deras låtar på tumblr eller så, och sedan var tvungen att lyssna igenom hela deras album. Och ja, det var galet bra. 

Några favoritlåtar: Little Talks, King and Lionheart, Mountain Sounds, Your Bones


Florence + The Machine

Jag har älskat Florence + The Machine i flera år nu. Vad jag älskar mest med henne? Att allt hon sjunger blir så otroligt episkt. Och så har hon en otrolig röst. Jag älskar henne.

Några favoritlåtar: Cosmic Love, Rabbit Heart, You've Got the Love, Seven Devils, Howl


Jack's Mannequin/Andrew McMahon

Jack's Mannequin splittrades under 2012 om jag inte har helt fel, och efter det så bestämde sig sångaren Andrew McMahon för att fortsätta ge ut musik själv, så jag inkluderar både bandet och honom under samma. Och hjälp, jag älskar dem så mycket. McMahon är ett geni vad gäller att skriva låttexter. Och hans senaste låt Synesthesia fick mig att börja gråta då jag lyssnade på den för första gången. Ja, jag älskar honom väldigt mycket. 

Några favoritlåtar: Synesthesia, Swim, Release Me, The Resolution, Spinning


Bon Iver

Från den här mannen kommer vad som kanske kan vara min favoritlåt någonsin, nämligen Skinny Love. Jag älskar älskar älskar den låten. Ni förstår inte. Men sedan har han även många andra låtar, som även de är otroligt bra. Så självklart är han en favorit hos mig.

Några favoritlåtar: Skinny Love, Blood Bank, I Can't Make You Love Me


Mumford and Sons

Jag fastnade för det här bandet först för kanske drygt ett halvår sedan? Jag vet faktiskt inte riktigt. Men jag vet att jag lyssnat på några av deras låtar innan det, men aldrig riktigt fastnat. Men så tänkte jag att jag ger dem en chans till i vintras och älskade så gått som allt jag hörde från dem. De är otroligt bra.

Några favoritlåtar: White Blank Page, Holland Road, Babel, Below My Feet


Imagine Dragons

Hela deras album är så sjukligt bra. Verkligen alla låtar. Och det är rätt så ovanligt att jag tycker så. Och jag kan även möjligen ha en stor crush på Dan sedan jag såg dem live i april. Aaahhh, jag måste se dem snart igen!! (Varför bor jag inte i Stockholm dit alla band kommer?)

Några favoritlåtar: Underdog, Radioactive, Bleeding Out, On Top of the World


Jukebox the Ghost

Ett rätt så okänt band, tror jag. Men jag älskar dem, även om det inte var jätte länge sedan jag började lyssna på dem. Men jag tycker alla borde ge dem en chans, okej? För de är grymt bra! (Jag blir nästan alltid glad då jag lyssnar på deras låtar). 

Några favoritlåtar: Adulthood, Good Day, Hold it In, Don't Let Me Fall Behind


Bastille

Kanske mitt senaste favoritband. Jag började lyssna på dem bara för några veckor sedan, men älskar dem redan så otroligt mycket. Så så så bra! (Och jag är en aning deprimerad för att de kommer till Stockholm, men det är 20-års gräns). 

Några favoritlåtar: Pompeii, Oblivion, Things We Lost in the Fire, What Would You Do (cover), No Angels (cover)


Ben Howard

Jag tror inte ni förstår vilken stor förälskelse jag har på den här mannen. Han är ett musikaliskt geni, som sjunger minst lika bra live som inspelat. För tillfället tror jag faktiskt han är min favorit av alla dessa jag skriver om här. Så bra är han. Aahhh, kan inte ens förklara hur mycket jag älskar honom.

Några favoritlåtar: The Wolves, The Fear, Keep Your Head Up, Only Love, Bones


The Beatles

Sist men inte minst! För hur kan man ha en lista om musik utan att ta med The Beatles? Min pappa måste vara en av universums största Beatles nördar. Jag skojar inte. Han dubletter av säkert alla deras skivor, typ alla böcker som finns skrivna om dem, och enda gången jag sett honom gråta var när vi var och såg Paul McCartney live i Stockholm. Så ja, jag har nog ärvt min kärlek till Beatles från honom. Haha. Och även om jag inte avgudar dem lika mycket som han gör, så är de otroligt bra.

Några favoritlåtar: Hey Jude, Come Together, Drive My Car, Here Comes the Sun, Dig A Pony, Back in the USSR, Get Back, Long Tall Sally, Lucy in the Sky With Diamonds, och många fler.


Några andra band/musiker som är värda att nämnas: The Lumineers, Wakey!Wakey!, Thriving Ivory, Regina Spektor, Jason Mraz, Matchbox 20, Young the Giant, Walk the Moon, Ed Sheeran, Trading Yesterday, Michael Jackson, Birdy, Parachute, Daughter, Passion Pit, Fun, Vampire Weekend.

Tipsa mig gärna om ni har något band ni tror att jag skulle gilla! 

11 kommentarer:

  1. Bon Iver och Mumford & Sons tillhör även mina favoriter! :)

    SvaraRadera
  2. Vi har typ exakt samma musiksmak. Och häromdagen var jag inne på din tumblr utan att inse att det var DIN och läste infon och ba "MY GOD MUSIK SOULMATE" sen ba jahaaaa.

    Men jag älskar alla de här banden och mitt allra allra bästa band är The Avett Brothers så du skulle kanske gilla dem? Lyssna på t.ex. I an Love and You, Murder in the City, Live and Die, Head Full of Doubt/Road Full of Promises och typ alla andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa just det, The Avett Brothers! Vet att jag lyssnade på någon låt av dem efter att ha sett att du älskade dem (tumblr), och gillade den! Men sedan har jag glömt bort dem lite. Ska genast ta tag i att lyssna på dem nu!!

      Radera
  3. Åhh vad glad jag blir att du har med Beatles på listan. Känns som om jag är den enda 17-åringen i Sverige som lyssnar på dom. Sen också att du har med Hey Jude, den är ju bara för bra! Älskade när Paul sjöng den på OS-invigningen i London förra sommaren. Jag satt och grät för det var så episkt och fint medans min kompis sitter och säger att han sjunger falskt...haha så olika man kan vara! :D Roligt inlägg btw!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig också som den enda ibland, haha! :D Och jag ÄLSKAR Hey Jude! Antagligen min favoritlåt från dem!

      Radera
  4. Beatles är oslagbara! :D

    SvaraRadera
  5. Det första jag ska göra imorgon är att gå in på Spotify och kolla upp alla dessa band. TACK för detta inlägg :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite! :D Vad roligt att du tyckte om det!! Hoppas du gillar banden!

      Radera
  6. Ben Howard, Bastille, Imagine Dragons, Mumford and Sons, Bon Iver,Of Monsters and Men, Florence + the Machine <3

    SvaraRadera