lördag 13 juli 2013

Touch of Frost - Jennifer Estep

Titel: Tocuh of Frost
Författare: Jennifer Estep
Serie: Mythos Academy #1
Antal sidor: 350
Utgivningsdatum: 1:a augusti 2011

My name is Gwen Frost, and I go to Mythos Academy; a school of myths, magic and warrior whiz kids, where even the lowliest geek knows how to chop off somebody's head with a sword and Logan Quinn, the hottest Spartan guy in school, also happens to be the deadliest. But lately, things have been weird, even for Mythos. First, mean girl Jasmine Ashton was murdered in the Library of Antiquities. Then, someone stole the Bowl of Tears, a magical artifact that can be used to bring about the second Chaos War. You know, death, destruction and lots of other bad, bad things. Freaky stuff like this goes on all the time at Mythos, but I'm determined to find out who killed Jasmine and why; especially since I should have been the one who died.

Om ni letar efter något nyskapande och originellt så är Touch of Frost inte boken för er. Men om ni, som jag, sökte efter något lättläst och underhållande, så är boken helt perfekt! För nyskapande kan jag verkligen inte säga att boken är. Den är full med klyschor, men ändå utan att göra det allt för löjligt.

Touch of Frost var för mig en väldigt beroende framkallande bok. Mycket kanske för att jag när jag plockade upp boken så var jag ute just efter var den erbjöd - en lättsam läsning, som inte var ansträngande. På många sätt känns boken lite som en blandning mellan Hex Hall och Vampire Academy, kanske mycket för att den också utspelar sig på en internatskola. Och jag har nu insett just hur mycket jag kan älska böcker som utspelar sig på skolor!

Men låt oss prata lite om karaktärerna. Många av dem var överdrivna och inte särskilt trovärdiga. Dessutom kändes det som man läst om alla tidigare. Gwen var den osynliga tjejen ingen lade märke till, Logan var skolans snyggaste kille som hade varit med hälften av alla tjejerna, och Daphne var den elaka tjejen som blev snällare och snällare ju längre in i boken man kom. Men jag måste ändå säga att jag gillar Gwens berättarröst. Hon var väldigt sarkastisk, vilket är något jag gillar, då jag själv har en väldigt sarkastisk humor. (Helt ärligt. Jag vet inte hur man pratar med människor utan att vara sarkastisk).

Mysteriet i boken var kanske inte det bästa, och jag tyckte det var rätt så lätt att lista ut många av de saker som avslöjades i slutet. Så det hade varit roligt om boken lyckats mer med att överaska mig. Detta tycker jag är ett problem jag hittar i många böcker - just att det kan vara så lätt att lista ut alla mysterier i förväg.

Men trots allt så tyckte jag att sidorna praktiskt taget vände sig själva, och jag ska helt klart plocka upp uppföljaren Kiss of Frost. För Touch of Frost var väldigt bra som slappläsning, och mellan alla tunga böcker så kan sådana också behövas.

Spoilerdelar:
- Alltså jag blev så arg på Logan i slutet när han ställde sig och kysste en tjej mitt framför ögonen på Gwen. Vem gör så??? Om jag varit Gwen så hade jag antagligen antingen slagit till honom eller, typ, slutat prata med honom för evigt, haha. 

Favorit citat:
“Did she just call me a bleeding toothpick? Kill her! Kill her now!” 

Betyg: 3.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar