fredag 16 augusti 2013

Förgiftade Äpplens Klubb - Lily Archer

Titel: Förgiftade Äpplens Klubb
Författare: Lily Archer
Antal sidor: 298
Serie: -
Utgivningsdatum: Juni 2013 (original: 18:e september 2007)

Vad gör man om ens nya styvmor är helt insnöad på yoga, indisk religion och pingviner? Eller om hon är en diva och psykopat. Eller om hon är gravid och vill att man ska hoppa av skolan och hjälpa till med babyn istället. Reena, Alice och Molly är olyckssystrar som finner varandra på internatskolan de går på. De är alla någons styvdotter, och det är ingen dans på rosor. Men de tänker inte snällt sitta och vänta på att bli räddade av prinsen, som Snövit i sagan. De bestämmer sig för att själva dela ut några förgiftade äpplen. Allt de behöver är en plan för att ta hämnd på sina elaka styvmödrar de bildar Förgiftade äpplens klubb.

Förgiftade Äpplens Klubb blev för mig en väldigt stor överraskning. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men vad jag fick var i alla fall mycket bättre än jag trott. Redan efter några sidor fann jag mig själv skratta rakt ut och dras in i berättelsen, utan att kunna släppa taget om den. Boken kanske inte är något mästerverk, men den lyckades verkligen med att vara underhållande.

Boken berättas ur tre olika karaktärers perspektiv - Alice, Reenas och Mollys. Och jag tycker att alla tjejerna har härliga berättarröster och är lätta att sympatisera med. Det fanns egentligen ingen jag gillade mer, utan jag tyckte de alla var lika bra. Något Archer också lyckas väldigt bra med är att få de olika rösterna väldigt olika också. Så tummarna upp för det!

Boken må ha vissa klyschiga delar, men det var inget jag störde mig på egentligen. Dessutom kan jag säga att allt inte kommer sluta som man kanske tror och som det brukar i ungdomsböcker. Och mer om det kan jag egentligen inte säga utan att spoila något, haha. 

Som ni kanske förstår om ni har läst beskrivningen så handlar boken om just styvmödrar. Och de är kanske lite överdrivna. Men jag vet inte, vissa styvmödrar kanske är så? Haha, vad vet jag. Fast det tillhör bokens charm och humor lite att de är just så överdrivna. (Reenas styvmamma fick hennes pappa att köpa en pingvin).

Förgiftade Äpplens Klubb är en bok jag rekommenderar om ni vill ha något lättläst och roligt att läsa. Men om ni vill ha en djupare bok så får vi nog leta vidare. Men personligen så behöver jag några sådana här böcker mellan alla tunga och dystra YA böcker där världen går under. Så jag tycker helt klart ni ska läsa boken om ni känner för det!

Tack Natur och Kultur för recensionsexemplaret!

Favoritcitat:
"Mitt hjärta är utrotat", sa mamma igen.
"Ditt hjärta är inte utrotat", sa jag. "Det är omöjligt. Mammutarna är utrotade."


Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Svar: Ofta vi köpte boken på exakt samma bokhandel, vad läskigt (och coolt)! :D

    SvaraRadera
  2. Så lustigt jag läste ut den boken igår

    SvaraRadera
  3. Även om jag är ett väldigt stort fan av dystopiska YA-böcker, så är det skönt att läsa nåt lättare emellanåt. Ska kanske pröva den här boken då! ^^

    SvaraRadera