fredag 23 augusti 2013

Sea of Monsters och några trailers!

Okej, så i det här inlägget ska jag prata om vad jag tyckte om Percy Jackson: Sea of Monsters, de trailers som kommit ut till The Book Thief och Vampire Academy, och den lilla förhandstitten vi fått på Divergent. Alltså ska inlägget handla om böcker som blivit/kommer bli till film!

Låt oss börja med Sea of Monsters... (Den innehåller spoilers för filmen!)

Okej, som ni kanske vet vid det här laget så älskar jag allt som har med Percy Jackson att göra. Serien är antagligen min absoluta favorit efter Harry Potter, vilket säger en del, då jag läst väldigt många bra serier. Och så blev första boken till film. Och den blev hemsk. Sedan blev andra boken till film. Även den blev hemsk.

Något jag fortfarande inte riktigt kan komma över är varför de tyckte det var en bra idé att göra så att karaktärerna var i sina äldre tonår, istället för tolv år. Hela Percy Jackson serien hade kunnat bli så mysig som filmer. Typ som Harry Potter, där man får följa och se karaktärerna åldras. Jag vet att de flesta av er älskar Harry Potter, och tänk om de där valt att göra karaktärerna 18 istället för 11 i första filmen? Tänk er hur mycket ni hade ogillat det, och då vet ni hur jag känner med Percy Jackson.

Ingen av karaktärerna hade någon som helst personlighet. Percy var stel och tråkig och bitter hela tiden. Annabeth ska vara smart men istället klänger hon på Percy och Grover och frågar dem vad de ska göra hela tiden. Annabeth du är den smarta, tror du verkligen de vet? Och Clarisse! Hela lägret älskar henne? Hon är allas hjälte? Va? Åh, jag vet inte ens vad jag ska säga.

Hela filmen försöker sig på en massa skämt hela tiden, men jag hörde inte en enda i biosalongen som skrattade. Eller jo, jag ibland. Jag skrattade för att det var så hemskt. Efter halva filmen hade jag gett upp på den för länge sedan och trodde att det inte kunde bli så mycket värre, men jo, det blev det. Slutet. Haha, åh. Alla karaktärerna "dog" vid något tillfälle, men sedan (SURPRISE) så var de inte döda. Kronos kom tillbaka? Haha, och när Luke typ bara "I'm your grandson!", och Kronos säger "My favorite!", OCH ÅT UPP HONOM. JAG AVLIDER, PÅ RIKTIGT. Vid det laget tror jag att jag hade tappat det helt och bara satt och skrattade åt att allt var så hemskt.

Och sedan när blev det typ ett drinking game att att dricka nectar? I böckerna står det väldigt tydligt att om man tar för mycket så typ brinner man ihjäl ifrån insidan. ("If you haven't had nectar, you haven't lived!"). OCH VARFÖR VERKADE DET SOM ATT CLARISSE TYP STÖTTE PÅ TYSON I SLUTET? Och inte nog med det så fick de mytologin fel också. I filmen sa de att Zeus, Poseidon och Hades dödade Kronos tillsammans, men i verkliga fallet var det bara Zeus. Hur kan de göra en så viktig del fel?

Haha, något som aldrig egentligen förklarades var varför Grover var i en bröllopsklänning på slutet. Mina vänner viskade frågan till mig, för de förstod ingenting typ, haha. Och sedan när de åkte berg- och dalbanan och de slog i några stenar och alla bara "WOAH ARE YOU OKAY". DET VAR INTE ENS NÅGON STOR KRASCH. Jag orkar inte med någonting längre. En fråga till innan jag glömmer också: Hur såg Tyson något i sina glasögon?? Jag menar det var ju plast precis framför hans öga??

Jag har inte något positivt att säga, jag är ledsen. Den är lika hemsk som Eragon och Avatar: The Last Airbender filmerna var, vilket säger något om hur dålig filmen var. De fångade verkligen ingenting jag älskade så med boken. Ingenting. Det är helt okej om ni gillar den, det är ju bara bra, men tyvärr så var det verkligen inte en film jag uppskattade. Just nu hoppas jag innerligt att de inte får för sig att göra en tredje film, för då finns det nog inte en chans att jag lägger ner pengar på att se den.

____________________________________________

Och så till en trailer, en teaser trailer och en sneak peak!


The Book Thief
Jag älskar verkligen den här boken, och jag måste säga att trailern ser lovande ut! Jag avgudar Geoffrey Rush som skådespelare! Hon som spelar Liesel verkar också bra, även om det självklart är lite tidigt att avgöra. Men något med trailern jag måste klaga på så är det den cheesiga mansrösten som kommer i slutet och bara "words will inspire her!". Haha, åh, det var väldigt dåligt faktiskt. Men annars så gillar jag den skarpt!



Vampire Academy
För mig är det väldigt svårt att avgöra ifrån den har teasern om jag tror filmen kommer bli bra eller inte. För det enda trailern egentligen berättar är att de är vampyrer på en skola. Så jag tror nog jag väntar tills den riktiga trailern kommer innan jag avgör om det ser lovande ut eller inte. För här fick man inte se så mycket av varken handlingen eller skådespelarna. Men jag håller fortfarande tummarna på att det kan bli bra!



Divergent
Okej, så det här är en väldigt kort sneak peak, men jag gillar den! Självklart är det svårt att säga något om filmen när man bara fått några sekunder, men jag tyckte det såg bra ut. Så även här hoppas jag på det bästa! Jag tycker trots allt att boken är väldigt bra och jag tror den skulle kunna göra sig bra som film.

Och nästa vecka ska jag iväg och se City of Bones! Jag hoppas på det bästa!

2 kommentarer:

  1. Älskade det lilla man fick se från Divergent. Känner på mig att filmen kommer att vara riktigt bra.

    Har inte vågat titta på The Book Thief trailern eftersom jag helst vill läsa boken först. Men har ju inte lyckats undgå bilder från trailern på tumblr, och av det som jag sett ser det bra ut. :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker filmen var bra, men jag störde mig också på allt det ändrat och tagit bort.

    SvaraRadera