lördag 10 augusti 2013

Siege and Storm - Leigh Bardugo

Titel: Siege and Storm
Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 435
Serie: The Grisha #2
Utgivningsdatum: 4:e juni 2013

Darkness never dies.

Hunted across the True Sea, haunted by the lives she took on the Fold, Alina must try to make a life with Mal in an unfamiliar land. She finds starting new is not easy while keeping her identity as the Sun Summoner a secret. She can’t outrun her past or her destiny for long.

The Darkling has emerged from the Shadow Fold with a terrifying new power and a dangerous plan that will test the very boundaries of the natural world. With the help of a notorious privateer, Alina returns to the country she abandoned, determined to fight the forces gathering against Ravka. But as her power grows, Alina slips deeper into the Darkling’s game of forbidden magic, and farther away from Mal. Somehow, she will have to choose between her country, her power, and the love she always thought would guide her--or risk losing everything to the oncoming storm.


Mina känslor inför den här boken är väldigt mixade. Jag tyckte att den började otroligt bra - tempot var högt och det hände hela tiden nya saker som höll mig intresserad. Men sedan efter cirka halva boken så började den bli seg, och jag började tappa mitt intresse för vad som hände. Eller i alla fall ville jag att något nytt och spännande skulle hände, men det kom tyvärr inte förrän slutet. Så tempot i boken var helt klart väldigt ojämnt enligt mig, vilket är synd.

Jag läste första boken för över ett år sedan och märkte då jag började denna att jag glömt bort väldigt många av karaktärerna. Så egentligen hade jag behövt läsa om Shadow and Bone innan jag begav mig in i denna, då Bardugo inte var jätte bra på att förklara vad som hänt i den tidigare boken och vilken karaktär som var vilken. Så det är ett tips om ni som mig inte minns jätte mycket av första boken då ni ska ge er in i denna!

Men låt oss prata lite om karaktärerna! Jag fullkomligt älskade Sturmhond! Han var en väldigt bra ny karaktär och som väldigt snabbt blev min favorit. Tyvärr började Alina och Mal gå mig allt mer och mer på nerverna. Åh, vad de kunde irritera mig båda två. Särskilt Mal. Aargghh. Så Sturmhond var nog nu när jag tänker efter den enda karaktären i boken jag verkligen gillade, sorgligt nog. Men jag gillade även Alinas personliga vakter rätt bra (även fast jag inte kommer ihåg vad de heter just nu, haha).

Men boken var ändå bra, trots att det känns som jag hackat ner lite på den nu. Jag gillade den. Särskilt första halvan var väldigt bra enligt mig. Jag gillar stämningen och världen som Bardugo har byggt upp, och det ska sannerligen bli intressant att se hur hon avslutar serien. Kulturen är även den väldigt intressant och jag älskar att författaren inspirerats av Ryssland. Så jag ska helt klart läsa sista delen, för jag måste ändå få veta hur det slutar. Jag kan bara hoppas på att Alina och Mal rycker upp sig, även fast speciellt Mal ligger lite illa till i mina ögon just nu, haha.

Favoritcitat:
“Sturmhond had a way of talking that made me want to shoot someone. Preferably him.”

“Watch yourself, Nikolai,” Mal said softly. “Princes bleed just like other men.”
Nikolai plucked an invisible piece of dust from his sleeve. “Yes,” he said. “They just do it in better clothes.” 


Betyg: 3.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar