lördag 7 september 2013

6 korta recensioner

Okej, det var länge sedan jag gjorde mini-recensioner så några av de här böckerna läste jag för flera månader sedan. Men har man lovat att recensera alla böcker man läser så har man!

Titel: Grimms Manga
Författare: Kei Ishiyama

The famous Children's and Household Tales by the Brothers Grimm now in manga format. Contains the stories.

Den fösta manga boken jag läst! Och det tog ett tag för mig att förstå mig på hur man läste och innan läsningen flöt på. Men jag gillade den ändå! Jag tror egentligen inte manga är min grej, men jag tyckte ändå att det var bra och jag läste ut den i en sittning. Några av berättelserna läste jag till och med två gånger, så den lyckades ju underhålla mig. Det var intressant att se lite annorlunda tolkningar på barnhistorierna. Så kommer jag att läsa mer manga? Kanske. Om någon har en bra manga-serie att tipsa om så säg till mig!

Betyg: 3/5


Titel: Incarnate
Författare: Jodi Meadows

Ana is new. For thousands of years in Range, a million souls have been reincarnated over and over, keeping their memories and experiences from previous lifetimes. When Ana was born, another soul vanished, and no one knows why.

Meh. Det var inte så att jag tyckte boken var dålig eller fruktansvärt skriven eller så, utan den var bara tråkig. Jag fann den inte alls särskilt intressant och jag tyckte karaktärerna kändes väldigt platta. I alla fall fanns det ingen som föll mig i smaken. Så jag kommer tyvärr inte att fortsätta läsa serien.

Betyg: 2/5


Titel: The Great Gatsby
Författare: Scott F. Fitzgerald

In The Great Gatsby, Fitzgerald brilliantly captures both the disillusionment of post-war America and the moral failure of a society obsessed with wealth and status. But he does more than render the essence of a particular time and place, for in chronicling Gatsby's tragic pursuit of his dream, Fitzgerald re-creates the universal conflict between illusion and reality.

Trots att The Great Gatsby är en väldigt kort bok så lyckas den att berätta en historia som känns väldigt stor ... om det låter logiskt. Hur som helst tyckte jag riktigt bra om boken. Jag älskar att det finns så mycket man kan reflektera och analysera omkring och den är otroligt välskriven. Stämningen över den är briljant och det är helt klart en bok jag kommer läsa igen, och då förhoppningsvis älska den ännu lite till.

Betyg: 4/5


Titel: Black Heart
Författare: Holly Black

Cassel Sharpe has the most deadly ability of all. With one touch, he can transform any object - including a person - into something else entirely. And that makes him a wanted man. The Feds are willing to forgive all his past crimes if he'll only leave his con artist family behind and go straight. But why does going straight feel so crooked?

Avslutande delen i en serie jag verkligen har gillat, så levde den upp till förväntningarna? Hmm, inte riktigt. Missförstå mig inte - den var inte dålig. Men jag hade hoppats på att den skulle vara ännu lite bättre och få ett bättra slut. Men det har ändå varit en serie jag verkligen gillat och jag hoppas på att Holly Black kommer att skriva en fjärde bok!

Betyg: 3/5


Titel: Nya Tider
Författare: Solveig Olsson-Hultgren

1921, året då kvinnor i Sverige fick rösträtt. Femtonåriga Rebecka har flyttat till sin moster i Växjö och när en dröm om att bli småskolelärarinna. Men vad gör man när man inte ens har pengar till preparandkursen? Skam den som ger sig! Kvinnohistoria för unga läsare, den fjärde boken i serien om Elin Andersson och dottern Rebecka.

Här har vi en bok som tydligt har spår av feministiska inslag. Just den här delen i serien handlar om första året kvinnor fick rösta i Sverige och hur det var att leva som kvinna i Sverige under den tiden. Och jag gillar den. Det är intressant att se hur det var att vara kvinna i Sverige då och man kan inte annat än känna sig både arg över att det var så på den tiden, och glad över hur mycket bättre det är nu. En bok jag rekommenderar!

Betyg: 3/5


Titel: Udda Verklighet
Författare: Nene Ormes

I en dröm ser Udda en kvinna som flyr för sitt liv i spårområdet vid Malmö Central. I jakten efter sanningen bakom drömmen försvinner Uddas vän Daniel spårlöst och när Udda tvingar sig ner i gångarna under spårområdet för att leta efter honom hittar hon en annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet i Malmö. 

I början tyckte jag att den här boken var rätt så intressant, men tyvärr så svalnade mitt intresse rätt så fort. Kanske beror det på att den utspelar sig i Sverige, jag vet inte. Och det är hemskt för jag borde tycka böcker som utspelar sig i Sverige är intressanta, men jag har väldigt ofta väldigt svårt för att komma in i dem. Antagligen för att när jag läser så vill jag ha något annat än sådant som utspelar sig i min vanliga vardag - alltså inte i Sverige. Jag vill komma någon annanstans och till andra länder och världar, typ.

Betyg: 2/5

1 kommentar:

  1. Åh va synd att Incarnate inte föll dig i smaken, det är en av mina favoriter :)

    SvaraRadera